woensdag 21 februari 2018

Mijmering 19 winter ratatouille, tips en varkensvoetjes.....

Beste mensen,

Het zijn niet de goede tijden die me sterk maakten
maar de slechte....

Annemiek.
 
19 Consumindermijmering 2018.
 
Tip.
Een vloerkleed op een stenen of houten vloer scheelt in stookkosten. Als je daar ook nog een laag kranten onderlegt werkt nog beter. Voeten warm... alles warm. Vloerkleden worden vuil vooral lichte kleuren en velen kopen dan gewoon een nieuw kleed. Bij huize van Deursen zeker niet. Ik heb altijd twee kleden in voorraad, eentje vuil dan wordt hij verwisseld voor een schoon kleed. Het vuile wordt goed gestofzuigd en opgerold in de rommelkamer gelegd voor de volgende hitte golf. Met regenwater uit de regentonnen wordt het kleed dan ingezet met SUNSODA en sloten regenwater op mijn hofje gewoon op de klinkertjes en weekt de tijd en de zon de vlekken los. Over een rijtje tuinstoelen gehangen wordt vuil en sop eruit gespoeld en gedroogd weer opgeslagen. Het beige kleed is al zeker vijfmaal geschrobd, dun geworden en kan de zolder op. Oude vloerkleden op zoldervloeren isoleren......het maïs geel kleed komt nu op de woonkamer vloer.
 
Tip 2
De hulp heeft alle ramen gewassen en dat doe je met warm water en een druppie afwasmiddel. Niet moeilijk doen met halve uien en zeemleer of spiritus maar gewoon met de spons inzetten met de trekker aftrekken en met een oude schone theedoek na wrijven indien nodig. Het kozijn met een schoon geel vaatdoekje. Geen streep te bekennen......
 
Omdat het kleed verwisseld moest worden werden alle meubels verplaatst en werden de sierpleister muren met de stofzuiger met borstelmondstuk van spinrag ontdaan. Jip en Janneke lieveheersbeest trokken zich terug in een hoekje achter het gordijn. Ik had ze eerst even voorgesteld aan de hulp en helemaal goed, ze blijven leven.... De glasgordijnen walsten in een sopje in de wasmachien... De vloer werd ingezet met SUNSODA en warm water en de tijd en het middel deden hun werk toen de hulp en ikke aan de koffie zaten... Je zag het vuil losweken. Met de vloertrekker het vuile water bij elkaar trekken en opdweilen. Met schoonwater neutraliseren en drogen maar. Deze grote beurt doe ik maar eenmaal per jaar......... Het hoeft maar klaar te zijn als de lente komt en de tuin me roept.....
 
Wat de tip is? Ik nam dubbel soda in mijn SUNSODA recept waardoor de PHwaarde werd verhoogd. Dat kan je nou heerlijk zelf bepalen als je wasmiddel/allesreiniger zelf maakt. Kost weinig en veel voordeel........ Recept kwijt? http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/2014/09/mijmering-134-en-een-huis-schoon-in.html   en zie je gelijk hoe de matten en kleden worden geschrobd. Niet vergeten de soda hoeveelheid te verdubbelen he.....
 
Tip: Gordijnen met iets kreuk uit de wasmachine? Nat ophangen en wasknijpers onderaan de zomen.
Tip: De gehaakte tafelkleden werden vanuit de wasmachine direct gestreken en in model gebracht... Half vochtig heb ik ze op een lijn gehangen om na te drogen. Probeer ze maar eens gortdroog te strijken.... dat kost je veel stroom en tijd en invochten...
Tip: Snel een gordijnrail hangen waar lamellen hingen? Lamellen eraf halen....Rail op maat zagen ( of uitschuifrail) en met tyraps op drie plaatsen om de  lamelrail en de gordijnrail aan elkaar trekken. Aan de einden en in het midden. Dat lukt zonder schroeven los te maken, probeer maar. Gordijn eraan en voilà..... Later als je een handige meneer in de buurt hebt die je kan verleiden...kan de lamelrail verwijderd worden.
Tip: Kunststof lamellen nooit weg gooien. Je kan er deegkrabbers van maken en planten stekers met permanentmarker beschreven voor in de tuin. Naamkaartjes voor op een deur en tussenschotjes in kaartenbakjes. Met de perforator gaatjes erin als administratie verdeler in mappen. Je laat de lamel dan iets uitsteken met een opschrift. Stukken lamel in schachten van laarzen in de zomerberging voorkomt een knik in de schacht.
 
Tip 3
rotan leeft en ik hou ervan. De manden moeten wel verzorgt worden en dat kan op een eenvoudige manier door ze buiten te zetten en met vele gieters regenwater te overgieten. Het stof valt er zo af en de wind droogt de manden weer op. Door het water blijft de rotan buigzaam en zeker eenmaal per jaar het waterballet herhalen. De stoelen zet ik meestal in de regen....
 
Tip 4
We krijgen matige vorst en niet z’n beetje. In de schuur werd op de aardappelmand twee jute zakjes gelegd en de inkuil in de tuin kreeg een matje van kokosvezel extra. Als je nog aardewerk potten buiten hebt staan keer ze dan om zodat eventueel water eruit kan om bevriezen en breuk te voorkomen.... De buitenkranen met een dikke doek en plastic bedekken. Een touw erom heen. Het venijn van de winter zit in de staart....
 
Tip 5
Vandaag maakte ik voor twee dagen winter ratatouille.
 
Ingrediënten:
wortels
pastinaak
peterseliewortel
chioggia
1 courget
1 paprika
uien
2 aardappels
1 of 2 tomaten
kruiden wat je maar hebt
scheut olijfolie
peper/zout
restgroenten uit de vriezer
tuinbonen
blokjes koolraap
 
Werkwijze:
De aardappels en de uien kwamen uit de schuur en zijn van eigen oogst. De pastinaken en peterseliewortel plus chioggia uit de inkuil. De kruiden uit de tuin en de tomaat, paprika en courget gekocht. De diepvries groenten zijn ook van eigen oogst en geweldig als vulling voor winter ratatouille. De groente die je niet hebt gewoon vervangen voor meer wortel en aardappel plus paprika. Doen met wat er is en variëren. De aarde zit op slot anders had ik er nog twee topinamboer bij gedaan.
 
De groente wassen en in grove stukken gesneden met aanhangend water bij de inmiddels lichtbruine uien. Even op hoog gas goed verhitten en roerbakken met peper/zout en op laag gas smoren met de deksel op de pan. In de tuin heb ik kruiden geknipt...rozemarijn, salie, knoflooksprietjes en wat selderijblad. Van Jo heb ik lavaszaad gekregen en het zaad heeft dezelfde smaak als de lavasplant dus kan ook een beetje van in de stoofpot maar ook in soepen.
 
Het heerlijke van ratatouille is wel dat de groente iets van de smaak van elkander overneemt en toch iets eigens bewaard. Door bewaren in de inkuil blijft vorstgevoelige groente maanden hard en niet te onderscheiden van vers.  Ik heb meteen een knolselderij opgedoken voor de erwtensoep komend weekend...jawel zonder kluif of worst en zonder varkenspoten.
Al vriest het tien graden onder nul en de aarde bevroren...de inkuil blijft goed toegankelijk door de laag stro en de kokosvezelmat op de kuil. Het is elke winter weer een wonder om mee te maken. Het uitgraven van groente tussen de lagen aarde is geen probleem met het harkje en weten waar wat ligt. Ik weet dat de kuil nu leeg raakt en nog drie knolselderijtjes en wat Italiaanse bietjes ( chioggia) herbergt. Misschien onderin nog een winterwortel maar die vind ik wel als de kuil wordt opgedoekt als de lente komt. Vorig jaar was ik in deze tijd al druk in de weer met voor/zaaien op vensterbanken van erwt en peul. Door de lange winter met vorst in de staart duurt het wel enige tijd voordat de aarde is opgewarmd. Je moet maar vele zaailingen hebben die echt de volle grond in moeten en de aarde is nog niet zover.
Daar sta je dan met je grut dat wil klimmen en zet je vele stokjes in bakjes om aan de wens te voldoen. Friemelen met dunne reepjes panty om super frêle stengeltjes aan stokjes te binden en de helft breekt af. Ik wordt er zo depri van....Even wachten maar...... Zoals je ziet heb ik alleen de klimmende chayote en dat is genoeg.....
 
Mijn leventje.... Ik zie de varkenspootjes nog liggen midden op tafel op een diep bord. De acht kinderen rond de tafel en moeder. De pan erwtensoep op het treefje en de volle borden soep. Het vel rond die voetjes dat drilde als je eraan kwam. Soms was de huid niet goed geschoren van de boven/poot en stonden de haren erop. De teentjes van de voetjes duidelijk zichtbaar en goedkoop vlees voor in wintersoepen. Ik durfde er niet eens naar te kijken en zag in gedachten het beestje op die voetjes in de wagen gejaagd worden naar het slachthuis. Ik moest me niet aanstellen werd gezegd en tientallen jaren heb ik me groot gehouden tot het van mezelf niet meer hoefde. Je kan jezelf lang voor de gek houden en doen alsof. Ik noem het kannibalisme dat wat je lief hebt, op te eten. Zelfs in de moestuin laat ik groente soms te lang staan omdat ze zo mooi zijn om naar te kijken. Ik moet mezelf bij oogsten altijd even voorbereiden en het verstandelijk bezien....Het helpt dat een plant geen angst toont.
 
Toch heb ik geleerd om uit te gaan eten en tegenover mij een carnivoor aan tafel te hebben. Zelfs links en rechts...Ik kijk dan nooit naar zijn/haar bord en dat werkt goed. Het is heerlijk niet meer te hoeven wat een ander nou zo aardig voor me vind... Ik ben nu zolang al alleenwonend dat ik me nooit meer kan en wil aanpassen aan wie dan ook. Ik had er al heel veel moeite mee al heb ik echt mijn best gedaan. De mensen die me nu kennen hebben geen idee.... Annemiek op naaldhakken en gemillimeterd rood haar. Annemiek in hotpants en mini toen de mode het voorschreef, middenin de winter op de brommer met blauwe billen in de mini deoleen en een openvallens suède jasje. 

Annemiek in de sporthal waar ik het damesschema in een kwartiertje afwerkte en ging bankdrukken met de heren. Toen ik bij de huisarts kwam voor een uitstrijkje vroeg hij wat ik in Godsnaam aan het doen was. Ik had spieren op plaatsen waar een vrouw die niet hoort te hebben.... Ik sportte toen behoorlijk en was een beetje doorgeschoten....Nou jaaaa. Nu ben ik een stuk rustiger en mag van mezelf lekker uitzakken in mijn flanellen ponnetje. Ik hoef niet meer in niemendalletjes en negligeetjes te verrekken van de kou. En aan sport heb ik een gloeiende hekel gekregen, alleen fietsen niet en dat doen we op de hometrainer zolang de bloemen op de ruiten staan......
 
Annemiek