dinsdag 13 februari 2018

Mijmering 15 Spruitjes met champignons/ sinaasappel en lentekriebels....

Beste mensen,

Ik voel mijn ziel verwant met kleine simpele dingen
die op ons wegen komen als bloemen in het veld.
Verdoken in het gras, door weinigen geteld
groeien en bloeien vele van mijn kinderen...

Annemiek.

 
15 Consumindermijmering 2018.
 
Tip.
Half februari begint het te kriebelen bij deze moestuinier. De zaaddoos werd geïnspecteerd en bekeken wat bijgekocht moet worden. Alle zaad dat in
de glazen potten zit heb ik zelf geteeld en hoeft niet gekocht te worden. zaad dat geteeld werd op aarde waar het weer ingezaaid wordt heeft een voorsprong want is bekend met klimaat en bodemgesteldheid. Afgelopen jaar heb ik niet gemest en dat was zichtbaar aan de opbrengt al mag ik niet klagen. Dit jaar komt weer koemest op de postzegeltjes moestuin die toch heel wat opbrengen......vooral veel plezier beweging en groenten zonder landbouwgif.....
 
Tip 2
In februari kan je tuinbonen zaaien in de volle grond als het weer mee zit. Dat is nu niet zo dus zaai ik als vanouds in een bakje. Werkwijze als volgt:
Bodempje potgrond in een bakje dat iets hoger is als closetrolletjes.
Zet de rolletjes stram in gelid goed dicht tegen elkaar tot het bakje vol is.
Gooi een flinke laag potgrond op de rolletjes en zet de bak enige malen hard neer zodat de aarde in de rolletjes zakt.
Herhaal dit tot de rolletjes allemaal vol zijn.
Steek in elk rolletje een tuinboon met de naad naar boven, maakt niet uit welke kant.
Dek de rolletjes toe met een laag potgrond en druk een beetje aan.
Giet een kleine beker water gelijkmatig over de aarde.
Zet de bak buiten op een beschutte plek waar de zon meestal schijnt.
Onder een afdakje kan ook als het maar niet binnen is. Leg een glasplaat op de bak of dek af met dik plastic.
Ik heb mijn bonen in een krat tegen de zijgevel van mijn huis gezet. Omdat ik niet meer potgrond had was het maar een bak. Morgen komen daar nog drie bakken bij. Ik ben gek op tuinbonen..... en wil ze bij het consuminderhuis meer bekendheid geven.
 
Tip 3
De pannenrekken van mijn gasfornuis hebben 24 uur in een SUNSODA oplossing gelegen en het is een peulenschil om het losgeweekte ingebrand vet en vuil te verwijderen. Dat kan het gemakkelijkst met een staalborsteltje. In vijf minuut was het gebeurd en konden de rekken afgespoeld en gedroogd weer op het fornuis.
 
Tip: De branders houden niet van SODA en heb ik gisterenavond in het laatste afwas/sop laten liggen. Met wat staalwol in twee minuut gereinigd want de tijd weekte ingebrand vuil los. De pannenrekken maak ik
maar tweemaal per jaar schoon en de branders indien nodig want regelmaat werkt het best.
 
Tip 4
Spruitjes met champignons en sinaasappel.
Ingrediënten:
Spruitjes naar maat
schil van een sinaasappel
125 gram kleine champignons
klontje boter
nootmuskaat
peper/zout.
 
In de moestuin staan nog spruitjes. De harde kleine soort komen vandaag op het menu en de half geopende of te dikke exemplaren worden later verwerkt in een spruitjes stamppotje. Daar kan ook de kop van de plant bij als die nog mooi is. Bij mij zat de luis erin en heb ik ze gewoon laten zitten, want luizen moeten ook eten. Toen de kou kwam en de regen verdween de luis, de breeveertien op. De bladeren van de planten hebben veel geleden van de luis maar de spruitjes niet. Ze zijn hard en gaaf.
 
De spruitjes werden samen met drie aardappels aan de kook gebracht in weinig water en wat zout. Vanaf kookpunt acht minuut op laag gas houden dan zijn de aardappels beetgaar en de spruitjes het lekkerst. Ondertussen de helft van een klein bakje champignons ( ongeveer 125 gram) borstelen en heel kort afspoelen. In stukjes ( zo groot als de spruitjes) bakken in iets olie met een snuf zout.
 
De aardappels uit de pan vissen en in plakken gesneden bakken in olie in wok of koekenpan. In de tuin staat nog rozemarijn en wat naaldjes  werden meegebakken. De spruitjes bij de champignons in de pan. Een sinaasappel werd goed gewassen en geboend voordat naar smaak een hoeveelheid schil van de sinaasappel zo boven de pan werd geraspt. Klontje boter nootmuskaat en eventueel peper toevoegen. Voorzichtig omscheppen. Appelmoes of rabarber maakt het menu af.....
 
Mijn leventje...
De moestuin raakt leeg. Nog wat boerenkool en wat pastinaak. Dat hoort zo in februari... De inkuil heeft nog wat groenten en daar kan die overgebleven peen weer bij bedenk ik.... Mis ik nog een paprika en een courget. Het menu van vandaag bracht grotendeels de moestuin. De aardappels en spruiten van eigen grond en kostte het half bakje champignons ongeveer 35 cent. Die sinaasappelschil kwam van de dagelijkse portie fruit zullen we maar zeggen. De boter en de specerijen en ronden we af naar 45 cent. Ik heb mooie kleine Desiree aardappeltjes bewaard van mijn aardappeloogst en die kunnen als pootaardappel gebruikt worden. De vroege soort pootaardappels koop ik wel op de markt. Mijn zaadlijstje is kort dit jaar want ik kreeg zaad van Miranda die me als familie heeft geadopteerd. Nogmaals dank Miranda... Ik deel de zaden met de moestuin van het consuminderhuis en het komt helemaal goed....
 
Op de vensterbank in de woonkamer klimt de chayote de stokken in. Ik geef ze weinig water want ze moeten nog twee maanden binnen blijven. Dat wordt nog wat om de groei te drukken... Helaas liggen drie chayootjes nog niets te doen boven op het tafeltje. Geen leven te bespeuren en misschien later? Twee klimmende plantjes heb ik alvast en denk ik aan hoe het eens begon... Als zevenjarig meisje was ik al helemaal in de ban van de wonderen van moeder natuur. Ik volgde de groei en bloei van de lupinen bij de buren op de hoek. We moesten er langs door het paadje want ons gezin bewoonde een tussenwoning. Ik zag de zaden aan de planten komen die groen en bruin en droog werden. Opeens sprongen de peulen van die zaden open en kwamen zomaar wat zaden in de zak van mijn rokje.... Ra ra... Ik werd daar zo blij van...nieuw leven verscholen in die bruine pitjes.... Ik drukte wat zaadjes in de aarde bij de sanseveria op de vensterbank maar daar trok moeder de plantjes uit. In een hoekje van de achtertuin bleek een betere plek. Zaadjes in de vrije natuur waar ik af en toe ging kijken hoe het met mijn kindjes was. Ik had het weiland aangrenzend aan het bunderbos zomaar geadopteerd. Ik zaai nog steeds in de vrije natuur... vooral beschermde planten zoals kaardenbol die rijkelijk groeit in het bosje van de ijzeren brug naar Strijthagen. Allemaal gezaaid door dit mens en weer verder gezaaid door Jan de Wind. Ik zaai papaver meerjarig en winterhard in rood en oranje langs braakliggende velden bij mijn vlierbessen plekje aan de heikant en af en toe ga ik kijken wat er van werd. Soms worden de velden gemaaid en komt de papaver niet tot wasdom... Jammer.... en blijf ik zoeken naar plekjes waar de natuur haar gang mag gaan.....
 
Annemiek met lentekriebels.