maandag 24 augustus 2015

Mijmering 106 Schoonmaaktipjes energiezuinig en appelpannekoekjes....


Mijn leventje....

Elke verandering geeft nieuwe hoop,


opgehangen aan de oplossing van een nieuw probleem.
Het dossier wordt nooit gesloten.....

Annemiek.
106 Consumindermijmering 2015.
 
Tip.
Schone radiatoren verwarmen beter. De stofnesten eenmaal per jaar eruit halen is geen overbodige luxe. Met de stofzuiger is het beste maar als de stang of slang te breed is koop dan een radiatorborstel. De aanschaf valt wel mee en als je ziet hoeveel stof gevangen wordt....
 
Tip 2
Radiatorfolie van TONZON zit al tien jaar aan de achterkant van mijn radiatoren geplakt http://tonzon.nl/radiatorfolie/ Je ziet het niet zitten....nou ja als je goed kijkt piept een millimetertje folie aan de bovenkant uit. Als ik je er niet op attent maakte zag je het niet op de foto. Kijk op de link hoe eenvoudig het aanbrengen werkt.....Het geld van de aanschaf heb ik er allang uit....
 
Tip 3
Een brede vensterbank houdt de warmte binnen en een overgordijn tot op de vensterbank. In de winter vouw ik het gordijn op de vensterbank als extra isolatie. Beter iets te lang dan te kort.....

 
Tip 4
De bezuinigingen  en stopzetten van mijn PGB betekend veel minder of geen huishoudelijke hulp. Dan ga je met nieuwe ogen kijken hoe het anders kan. Stof verwijderen van de plinten kan met een opzetstukje met borsteltje op de stofzuigerstang en er kwam een plumeau voor de moeilijke hoekjes. Verder mag er geen achterstallig onderhoud ontstaan want dat kost veel tijd en energie. Regelmaat is de oplossing en veel onnodig spul uit huis. Ik moet zeggen dat ik er handig in ben geworden met nieuwe ogen naar mijn inboedel te kijken. Wat je niet hebt hoeft niet onderhouden te worden. Dan kan het zomaar voorkomen dat alle bloempotten opeens van de vensterbank verdwijnen. Ze staan nu buiten en op de vensterbank waar de vele bloempotten stonden staat een kunstwerkje. Minder onderhoud!

 
Regelmatig onderhoud is zo gebeurt en het waterslot van de toiletpot is daar een voorbeeld van. Met een dweil is het zo leeg gemaakt en kan het randje kalk met urinesteen met een beetje azijn in de week worden gezet. Een half uurtje was voldoende. Een stukje closetpapier gedrenkt in azijn tegen de zijkant geplakt waar nog een randje kalk zat. Even een oud schuursponsje erdoor en weg kalk inclusief urinesteen.... Het kan zo tussen ander werk door....
 
Tip 5
Floor de poes gebruikt het wollen karpet wel eens als krabpaal en zijn er wat lussen in gekomen. Met de tondeuse scheer je die zo weg evenals de pluizen van een wollen vest of trui. Ik scheer mijn benen wel eens met die tondeuse en vroeger de hond en de haren van de kinderen werden ermee gemillimeterd. Het ding bracht zijn geld dubbel en dik op........nog steeds.
 
Tip 6
Te moe om uitgebreid te koken werden twee appeltjes geschild. Appelpannenkoekjes op het menu! Met een appelboor het klokhuis eruit en de appels in dikke plakken snijden. Een dik beslagje maken van zelfrijzend bakmeel, snuf zout, eitje en wat melk. De appelschijfjes door het beslag wentelen en bakken in zonnebloemolie. Poedersuiker erop en voilĂ ....
En die poedersuiker... maak je van gewone suiker in de keukenmachine.....
 
Mijn leventje....
Ik deed een dutje in een lekkere stoel en toen ik wakker werd viel mijn oog op de rij bloempotten op de vensterbank en hup.......lagen ze buiten. Er staat nu een okergele kip in de kleur van het bankje wat eronder staat en de gordijnen. Ton sur ton....
 

De keukentafel verdwenen heb ik de tafelkleden opgeruimd. Weg ermee en twee kleden is genoeg voor de eetkamertafel in de woonkamer. De vier
schorten die in de kast lagen werden terug gebracht naar een want ik heb ze zelden aan. Er ging nog een jas weg en wat gordijntjes die ik nooit meer ophang en stonden opeens weer drie bigshoppers klaar voor het consuminderhuis. Ik moet dan niet te lang kijken naar die prachtige hand geborduurde tafellakens anders leg ik ze weer terug. Het is gemakkelijk te ruimen als je weet dat een ander er weer blij mee is. Soms zie ik iemand met een bloesje lopen wat van mij is geweest en het keuken eethoekje... antiek en hand gemaakt is naar een meneer die heel netjes is en zo blij met het eethoekje was. Ik zag hoe liefdevol hij de stoelen wegdroeg en heb ik er vrede mee. Ik had het best kunnen verkopen maar meneer heeft geen rooie cent en pas een klein appartementje gekregen. We hadden nog een kastje dat erbij past en meneer straalde van zoveel weelde....

 
Terwijl ik de appeltjes schil bedenk ik dat de klokhuizen naar de meisjes kip gaan evenals de schillen. Wat zullen ze blij zijn....Bij extra lekkere restjes piepen ze van genot. Wat zijn ze eigen geworden in die korte tijd van hun leventje. Ik heb ze verwend en er zijn rituelen ontstaan. Elke avond is het een verrassing of ze wel of niet alleen naar “bedje” gaan. Als het regent gaan ze zelf wel richting nachthok maar tijdens warme avonden zitten ze nog lang op stok in de ren. Ze zitten in de schemering tegen elkaar aan te dromen en breng ik ze op mijn arm een voor een naar “bed.” Ze worden dan toegesproken dat het kinderbedtijd is en ze geen pyjamaatje aan hoeven want het is te warm. Ze kwekken dan in hun taaltje gezellig iets terug en ze krijgen een knuffeltje voor ze in het hooi worden gezet. De mensen in de buurt zullen me wel voor gek verklaren maar daar zit ik niet zo mee. Het horretje steevast voor het open deurtje geklemd zodat ze veilig zijn voor de marter. Hoeveel kan je houden van een beestje.....het zorgen en verzorgen. De blaadjes sla afgemeten anders raken ze aan de diarree. De gebroken mais in etappes door de dag heen gestrooid in de ren zodat ze bezigheden hebben. Elke keer een half handje vol. Hun lieve  scharrelende lijfjes zijn altijd in beweging.......Niet teveel mais anders komen muizen erop af en dat willen ( de buren) en ik niet meer meemaken. Ze krijgen legmeel gemengd met gemalen eierschalen die ik opspaarde droogde en gemalen werden tot poeder. Ongeveer een deel eierschalen kalk op acht delen voer. Hergebruik en nodig om nieuwe eitjes te kunnen maken en ze zijn stevig die eitjes, dat kan ik je zeggen. De kalk mogen ze niet herkennen als zijnde van eieren anders gaan ze de eigen eieren stuk maken en dat leer je ze niet meer af....Natuurlijk kan je grit kopen en geen eierschalen hergebruiken maar waarom zou je kopen wat er al is...Morgen wordt hun ren weer eens omgespit en kunnen ze regenwormen vangen. Goed dat ik die niet als huisdier heb anders moest ik de een voor de ander beschermen.......Er is al eens een huisspin geweest met de naam Kees. Hij wandelde wat heen en weer door het huis en was opeens verdwenen...de breeveertien op flierefluiten...de wijde wereld in en dat mag....
 
Annemiek