maandag 6 april 2015

Mijmering 50 Wokgerechtje dat groente taartje werd....en wederom de kipjes.



Beste mensen,

Laat de kniezers maar kniezen
De zwartkijkers maar zwart kijken
Laat ons een beetje gelukkig zijn,
op de meest eenvoudige manier
een beetje gelukkig zijn.....

Annemiek
 
50 Consumindermijmering 2015.
 
Tip.
Rond deze tijd is er weinig groente in de moestuin met als topper eeuwig moes. Prachtige jonge blaadjes die na het oogsten de plant weer motiveert nieuw blad aan te gaan maken. Zomer en winter “eeuwig” geeft deze koolsoort blad. Deze koolsoort met de namen splijtkool, oude wijvenkool, duizendknop en...eeuwig moes versterkt je immuunsysteem en zit vol vitamines. Enkele bladeren mee roerbakken smaakt heerlijk in een wok gerecht en komt zeer van pas als er weinig groente voorhanden is.
 
Ik kreeg van Tanja een mega zoete aardappel en er waren wat wortels, een paprika en twee tomaatjes. Een gedroogd pepertje van het keukenrek en een zakje gekookte witte bonen uit de vriezer. Een ui en drie teentjes knoflook uit de voorraad en hebben we weer eten voor dagen..
 
Je merkt het al....op zoektocht om van alles te vergaren voor een wok gerechtje van restjes. Doen met wat er is.... De harde groenten zoals wortel en zoete aardappel werden met de kaasschaaf geschild en dat werkt geweldig! Vooral voor kinderen en onwillige handen. Een kaasschaaf is gewoon een dunschiller in het groot. Je kan er ook gewone aardappels mee schillen probeer maar eens....
 
De wortel en aardappel klein gesneden werden in een pannetje water aan de kook gebracht en acht minuut vanaf kookpunt geblancheerd. De laatste twee minuut kwamen de diepvries bonen erbij om te ontdooien en verwarmen.
 
Ondertussen de gesnipperde ui fruiten en half bruin de gesnipperde knoflook toevoegen. De paprika in stukken mee roerbakken en de tomaatjes en de koolblaadjes in reepjes geknipt. Roeren en bakken en kan even later de wortel aardappel en bonen erbij en
een scheutje ketjap, chilisaus, peper en zout naar smaak.
 
In het kleine pannetje de rijst koken in de rest water van de wortels en/of iets water erbij. Meten is weten en weet ik dat een half theeglas rijst voor mij voldoende is.
Rijst op een bord en wok groenten erop.
 
Ik hoor je al denken: “Wat moet ze met die berg groenten?” Een wok gerecht met rijst en.....groente taartjes maken voor de dag erna. De zoete aardappel wortel en bonen maken het geheel smeuïg en dat komt zeer goed van pas. Elk roer bak gerecht met olie verwerkt kan ook koud gegeten worden en prachtig als lunch voor de dag erna bij een boterham. Mooi gerecht voor de warme dagen die beslist komen.......
 
Tip 2
Groente taartje: Het blikje van de ananas van vorige week heb ik ook aan de onderzijde met de blikopener geopend en zie een tumbaaltje ontstaat. Het tumbaaltje zet je op een bord en de groente met een lepel erin scheppen. Druk maar goed stevig aan zodat de bonen en aardappel/wortel fijn gedrukt worden. Dat kan ook van de voren met een vork. Proberen maar. Druk voorzichtig de groenten uit het timbaaltje en zie een “taartje”staat op je bord. Eventjes de geveltuin in en wat blaadjes sla oogsten en bloedzuring. Piepkleine blaadjes rucola en op het taartje drie plukjes peterselie. Een sneetje brood met eigen gemaakte daslookkaas erbij en wanen we ons in een driesterren restaurant. Is het geen plaatje? Oei, vergeten de sla te wassen maar het is biologisch en drek schuurt de maag.......Helemaal niets mis mee.
 
Tip 3
Enkele uren in de late ochtend en de middag zet ik de kipjes in de ren als ze zelf al niet naar buiten zijn gegaan. Het deurtje van het nachthok gaat dicht want ze rennen zo weer de
“bedstee” in en de hele dag uitslapen is er niet bij in huize van Deursen. Daar tussendoor als ze gaan zitten op de koude grond en duidelijk moe zijn mogen ze weer een middagdutje gaan doen en gaat het deurtje open. Te lang op de koude grond zitten krijgen ze maar een koude kont van en worden ziek. De snoepzaadjes worden niet meer in het nachthok gestrooid en alleen een beetje in de ren, net genoeg om door de kipjes gegeten te worden anders komen bij nacht en ontij de muisjes opzetten. Fieke is een rauwdouwer en gaat met de poten op de rand van de voerbak staan maar dat kan geen kwaad want ik heb geleerd inmiddels. De voerbak staat in een grote plastic bloempot met een uitgesneden gat om ruim een kippenkopje door te laten en gefladder geen gevolgen heeft. Alle voer valt weer terug in de bak en de bak kan niet kantelen. De bloempot hangt in een ring met een ring ernaast waarin een bak met water hangt. Die waterbak hebben ze nog niet gevonden en staat er even een klein schaaltje water voor. Het komt allemaal wel.......Ze vinden vaak bij toeval dingen uit net als de mens....Het is heerlijk ze te zien denken en doen.......
 
Mijn leventje....Als je kipjes hebt komen ook wel eens muisjes op het voer af in hok of de schuur. Ik bewaar het voer tegenwoordig in huis dus niets eetbaars in de schuur en ben steeds meer spullen uit de schuur aan het verwijderen zodat er goede kijk is en geen rommelhoeken ontstaan waar muizen nestjes gemaakt kunnen worden. Het raam dicht en de luchtgaten in de muren met stukjes gaas gedicht en het voer uit de ren als de avond valt.
Je kan het de buren niet aandoen een muizenplaag te ontwikkelen en dat gebeurde wel eens helaas. Voorzorg voorkomt overlast en we leren wel.......Het eerste veertje is al gevallen en ik spaar ze in een grote pot.... voor Paas kransjes in 2016. Ik heb nog veertjes van Lotte Willemijn en Blanche en van loesje. Mooi aandenken aan de wichtjes die zoveel liefde gaven....
 
Soms probeer ik naar mezelf te kijken of ik een goede buur ben en elk vergelijk met de doorsnee mevrouwen in de straat gaat niet op vrees ik. Eerste Paasdag heb ik de schuur uitgeruimd en alles geveegd en klaar gezet wat geruimd kon worden. Ik heb een tijd onder het afdak gezeten en de kinders kip geobserveerd gekleed in een oud fleece jack en broek en zeker niet op z'n Paasbest maar heel gelukkig. Een stukje border omgespit en nog wat gezaaid en in slaap gevallen buiten in de oude stoel onder een deken in de zon met handen zo vuil van aarde dat het leek alsof ik ze nooit meer schoon zou krijgen. Sportschoenen zonder veters die ik nooit hoef te binden en mijn haar was niet geföhnd want dat hoeft niet als ik op het hofje werk. Nee....geen vergelijk met de doorsnee mevrouwen in de straat die op visite gingen of visite kregen en dat is helemaal goed.....Elk mens zijn/haar eigen sprookje nietwaar..... ik mag zijn zoals ik ben dichtbij mijn eigen ik.....in vredigheid in het hier en nu...en gun ieder zijn/haar eigen ik. Unieke mensen zijn we immers allemaal.
 
Annemiek