zondag 20 september 2015

Mijmering 114 Peertjes in rode wijn, afval scheiden en consuminderhuis....


Beste mensen,

Zoek het geluk en je zult het nooit vinden.
Geluk is als een echo
die antwoord op de gave in jezelf....


Annemiek.
 
114 Consumindermijmering 20 september 2015.
 
Tip.
Eenmaal per week zal ik een stukje van Stichting Consuminderhuis PARKSTAD laten zien in de mijmeringen.  Het eerste consuminderhuis in Nederland en mijn levenswerk. ( Op onze website meer daarover. www.consuminderhuisparkstad.nl) Het huis waarin o.a. de consuminderkringen gegeven worden hebben we inmiddels zes jaar gratis in bruikleen van HEEMwonen http://www.heemwonen.nl/contact 
Consuminderkringen Landgraaf bestaat al negen jaar en binnenkort start de 36e kring. De eerste 3 jaar heb ik de kringen bij me thuis gegeven. Nog steeds ben ik de coördinator uitvoering van het consuminderhuis maar er zijn meerdere assistenten en kerngroep leden die het huis mede dragen en samen met mij de toon aangeven van meer doen met minder. Zonder al die capabele mensen zou er geen consuminderhuis zijn want het heeft een enorme groei doormaakt en alleen dit pracht project runnen kan echt niet meer. Er werken 63 vrijwilligers en er zijn rond de 70 kringleden. 54 gezinnen nemen deel aan de voedsel broodlijn.  Het is een vrijwilligersorganisatie...en ons loon is de voldoening. Vandaag enkele foto’s over de logistiek de naailes workshop en handwerk workshop.
 
De logistiek wordt aangestuurd door Jos de meneer rechts op de foto. Midden mijn zoon Samir die op dit moment vrijwilligerswerk doet in het huis en links John. We hebben een eigen bus waar we heel zuinig op zijn en met zorg onderhouden en meestal elke week wassen. We halen met de bus spullen kleding en meubels op en zesmaal per week de broodlijn d.w.z. uiterste houdbaarheid producten brood fruit zuivel en groenten voor 50/60 gezinnen per week zonder (of weinig) leefgeld. Daarvoor is deelname aan de consuminderkringen verplicht om te leren meer te doen met minder of werken in ons consuminderhuis.
 
De mutsen die de heren van de logistiek dragen zijn drie van de 200 die Gerda breidde. Op dit moment worden kindermutsen gehaakt en sjaals gebreid voor onze doelgroep door Gerry en Daisy en iedereen die maar breien en haken wil leren. 
In de naailes workshop is Fieke gestart met woonmantels maken van dekens. Dat scheelt in stookkosten. Bij de oranje deken werd een bonte stof gezocht (uit de stoffenkast) als voering voor de capuchon  en wie weet wat nog. Het wordt een vrolijke woonmantel zoals je ziet... voor Gertie. Mee helpen met naaien stimuleren wij maar de eerste mantel maakt fieke zelf. Ze is al een nieuw gemakkelijker ontwerp aan het maken en we volgen haar in de mijmeringen op de voet....... Omdat de deken vierkant is en behoorlijk groot, werden van de restjes mouwen aangezet en een capuchon. Hoe het verder gaat binnenkort in dit
theater ( eh mijmering) Om deel te nemen aan een consuminderkring hoef je niet in de schulden te zitten. We leren consuminderen aan ieder die dat maar wil........uit noodzaak consuminderen leren of uit overtuiging....
 
Tip 2
Pedaalemmer zakken koop ik nooit. Een gevouwen krantje ( wijkblad) doet het prima voor het mini pedaal emmertje restafval. Ik leeg het emmertje eenmaal per week en dan is het niet vol.
In de grote kliko zit het restafval van een half jaar en zoals je ziet in dicht gebonden plastic zakken om geuroverlast te vermijden. De kliko blijft altijd schoon op deze manier en eind december zal de kliko wel vol zijn, nou ja wordt geleegd. Eenmaal per jaar legen is mijn streven. Afval scheiden hoog in het vaandel bij huize van Deursen. Op het aanrecht staat een kom met deksel voor de GFT die een plekje vind in de compostbak die eenmaal per jaar mooie compost levert.  Tuinafval en schillen in de trolley die ook geleegd wordt in de compost. Het grote snoeiafval en koolstronken komen in de GFT kliko die gratis wordt geleegd door de gemeentelijke afvaldienst RD4.
Plastic.....blikken en sap pakken of andere kartons van zuivel enz. mogen allemaal in de plastic Hero zakken die gratis worden opgehaald. Kleding en boeken en elektrische apparaten in de BEST zakken die ook gratis worden opgehaald en de inhoud eventueel hergebruikt. Mijn voetstap aarde aandeel is klein zoals je leest. Over twee weken komen er zonnepanelen op het dak van mijn huurhuis. Meer huur betalen maar onder de streep winst door minder of geen stroomafname van het energie bedrijf en zeker de winst van een goede rentmeester van de aarde te zijn......
Maar dat ben je al bij het goed scheiden van afval......Doe je mee?
 
Tip 3
In Kerkrade stonden in een tuin twee hoogstam (stoof) peertjes bomen die vlijtig leeg geplukt werden door twee van onze vrijwilligers. De peertjes die voorheen val peertjes werden en ongebruikt terug keerden naar de natuur kregen een betere bestemming.  Ze worden verdeeld bij het consuminderhuis en hierbij het recept van stoofpeertjes.......
De peertjes schillen met de dunschiller en het steeltje eraan laten. De peertjes heel laten en rechtop in een pan zetten. Een derde rode wijn en twee derde water en de peertjes moeten tot de halsjes in de vloeistof staan. De wijn mag port zijn of oude wijn uit het kerstpakket van jaren geleden of glühwein, wat je maar hebt. Een kaneelstokje en een eetlepel suiker. Later kan je er nog suiker bij doen maar meestal is een eetlepel voldoende. Vanaf kookpunt even goed doorkoken ( een minuut) en op laag pitje 40 minuten sudderen. Zet het gas uit en laat ze nagaren in de pan. 30 minuten sudderen en dan in de hooikist kan  natuurlijk ook. Stoofpeertjes kan je best in bakjes in het sap invriezen. De wijnsaus indikken kan als volgt: De peertjes uit de pan nemen en de saus op hoog gas inkoken ( zonder deksel) tot voorkeur dikte.
 
Mijn leventje.....
De bonenstokken zijn geruimd uit de tuin en ik gebruik de witte ( hergebruik van party tent) nooit meer. Witte stokken in de tuin heeft niet mijn voorkeur en ik had de buizen bekleed met mos om mezelf voor de gek te houden.......  Overal kwamen weer witte stukjes tevoorschijn tijdens het seizoen en wie er iets mee kan mag ze hebben want bij mij werkt het niet. De houten stokken zijn me meer lief en hebben mijn voorkeur.
De herfstdagen nodigen uit tot tuinwerk en mijn tuin plan voor komend seizoen is gemaakt.
 
Na rijp beraad heb ik besloten geen kipjes meer te houden hoeveel ik ook van die beestjes heb gehouden. Ze brengen ook veel verdriet als ze ziek worden en dood gaan. De drie die ik het laatste aanschafte waren niet gevaccineerd ( dat doen weinige kippenfarmers) en een ( of alle drie) hadden de ziekte van Marek.... Ze hebben in ieder geval elkaar aangestoken en hun korte leventje hebben ze het goed bij me gehad maar het verdriet van verlies is enorm. Verder was de marter alweer gesignaleerd volgens de buurman en de zorg om de kipjes uit de klauwen van de marter te houden plus mijn gezondheid die minder wordt heeft me deze beslissing doen nemen. Mijn zoon Samir is gestart met het gedeeltelijk afbreken van de kippenren die volgend jaar tomatenkasje wordt. Het nachthokje wordt geruimd als de wilde wingerd zijn kleuren heeft laten vallen en de twijgen die houterig worden einde herfst gebruikt zijn om een krans of mandje van te vlechten. Alles heeft zijn tijd en floor de poes is er ook nog en me zeer
dierbaar..... Ik ken een mevrouw die beestjes opneemt en verzorgt bij voorkeur de mishandelde en de oude en zieke beestjes die door mensen aan hun lot worden overgelaten. Ik heb groot respect voor die mevrouw.....Ik help mensen die aan hun lot worden overgelaten, aan lager wal raakten of ondersteuning nodig hebben en ieder zijn ding.......
 
Annemiek.