woensdag 11 februari 2015

Mijmering 23 bananenbrood de moestuin en boerenkool chips.

 
Beste mensen,

Leven is het feest van de overgave....
tijdens een dag met de aarde de zon en de stilte....

Annemiek
23 Consumindermijmering 2015.
Tip.
Pluk de dag als de zon je uit je huisje lokt. Maak er een feestdag van als de winterzon de grijsheid verdrijft. Bak een bananenbrood in de vroege ochtend en pauzeer buiten in de zonneschijn met dat verse gebak en koffie alsof je wat te vieren hebt.
Receptje van het bananenbrood?
 
Ingrediënten:
150 gram suiker
50 gram boter of margarine
2 eieren
4 eetlepels water
3 rijpe bananen
300 gram bloem
3/4  zakje bakpoeder.
 
Werkwijze.
Vet een cakevorm met boter in en bestuif met bloem. Verwarm de oven voor op 180 graden.
Weeg de ingrediënten af en mix met de mixer in een kom de boter eieren water en suiker. Prak de bananen met een vork en meng een minuutje  mee. Bloem en bakpoeder toevoegen
en het beslag in de cakevorm verdelen. Ongeveer 50 minuut in de oven. Contoleer met een breinaald of het brood gaar is. Komt de naald droog uit het brood dan is het goed.
Je kan natuurlijk ook een langwerpige vorm nemen. Bananenbrood smaakt warm als cake en afgekoeld meer als brood. Koud afgesneden kan je er een beetje boter opsmeren. Eigenlijk is het tussen cake en brood in en heeeeeeerlijk. De ingrediënten kosten niet veel en je kan er blije feestjes mee bouwen voor de kinderen.....
 
Tip 2
Terwijl het bananenbrood in de oven stond heeft ma natuur me een heerlijke middag geschonken in de geveltuin naast mijn huis. De zon was zalig op dat beschutte plekje en ik heb de kruidentuin gesnoeid. De munt en de citroenmelisse komt al op en de lange dorre stengels kunnen weg geknipt worden. Licht en lucht.... Je kan de plant nu uitspitten en de wortelkluit delen. Van een plant twee maken. Ik heb dat vorig jaar pas gedaan dus nu even niet. Woekerende kruiden zoals munt zet ik in een bodemloze grote plastic pot ingegraven in de volle grond. De plant kan nergens heen maar het hemelwater kan gewoon wegvloeien en blijft de plant gezond.
Tip 3
De hedera werd bij gesnoeid en de boerenkooltjes moeten versnelt op. Ze zijn op de plek onder de hedera wat kleiner gebleven en helemaal geschikt om boerenkool chips van te maken.
Het blad werd van de stengels gerist en gewassen. In een vuurvaste schaal gemengd met twee eetlepels olijfolie per schaal en wat zeezout. De laatste 20 minuut van baktijd van het bananenbrood werden de twee schalen boerenkool in de oven gezet om knapperig te worden. Gewoon direct opeten als ze goed zijn en niet te lang laten staan.
 
Tip 4
Het beton vlechtscherm werd van droge bonenstengels ontdaan en werden wat kratten van de geveltuin leeg gekieperd op een hoop in de moestuin. Ik teel elk jaar knipsla in de kratten en dat kan niet steeds weer in de zelfde grond. Ik pas wisselteelt toe door elk jaar de aarde in de kratten te verwisselen. De oude aarde komt links in de moestuin en daar kan kool op geteeld worden. De aarde waar aardappels stonden kan nu in de kratten om sla in te telen. Zoals je leest draai ik de zaak om. Ik wissel niet de groente maar de aarde.....Dat werkt
prima als je in bakken en potten groente teelt.  Kijk voor wisselteelt zoals het in de volle grond hoort op http://atvooghduyne.nl/Wisselteelt%202013.pdf 
 
Tip 5
Het stoepje werd geveegd langs de gevel en de lege kratten weer met stroken vuilniszak belegd. Er zaten wat slakjes op die ik heb verwijdert en kunnen de stroken hergebruikt worden. Het hemelwater kan wegstromen langs de stroken en voorkomt dat de aarde in de kratten zuur word. Alles hoeft niet tegelijk af te zijn en het werk wordt verdeeld over dagen en weken. Met wasknijpers worden de stroken plastic vast gepind en kan de regen er eens doorspoelen en de wind en de zon. Over tien dagen zal ik de kratten vullen met aarde en sla zaaien. Sla is een koelkiemer dus kan gezaaid eind februari. Een glasplaat op de kratten maakt van de kratten een tijdelijke koude kas.....
 
Tip 6.
Er werd een sleufje gegraven in de border en de aarde op een hoopje aan het einde van het te spitten stukje gelegd. Wat koemest in de sleuf en een paar lijntjes omspitten. Ook hier weer elke keer een beetje dan breekt het lijntje niet. De aarde is eigenlijk nog te nat maar het staat al zo leuk dat beginnetje.......Tipje wanneer je spitten kan? Een compacte klomp in je hand betekend te nat..........De grond moet verkruimelen.....en ja ik ben dus te vroeg.
 
Mijn leventje....
Floor de poes voelt mijn blijheid tijdens deze zonnige “feestdag”die ma natuur me zomaar uit het niets schenkt. Floor rent door de tuin klimt op de schutting en jaagt achter blaadjes. Ik heb haar mandje op de oppottafel gevuld met vers stro en ze herkent het bedje waar ze een moestuinseizoen lang mijn bezigheden gade zal slaan. Als ik koffie drink met bananenbrood in de luwte is het feest compleet. We zitten een tijdje onze zegeningen te tellen Floor en ikke en plannetjes te maken waar de potten met groente zullen komen en het nieuwe rek. Groente telen de hoogte in. Er komen twee jonge kipjes om van te houden en verse blaadjes sla aan te geven. Ze schenken me mest voor de moestuin en oh ja... eitjes..... Ik kan zo blij worden van hun tevreden gescharrel. Maar eerst zal de ren marter/vrij gemaakt moeten worden en een hordeurtje voor het nachthok voor de veiligheid.....
 
Annemiek