woensdag 29 maart 2017

Mijmering 36 Ontspullen, hergebruik flessen, basisschema en meekijken in de tuin.

Beste mensen,

Vriendschap geeft ogen aan afstand
en een stem aan de stilte....
Al is het maar door de telefoon.

Annemiek.
 
36 Consumindermijmering 2017.
 
Tip.
De munt is al boven de grond en woekert elk jaar weer verder. Rijkelijk oogsten is dus geen probleem, eenmaal munt in de tuin en nooit meer kwijt.  Ik maak tafelwater en muntthee van de munt, de thee op een theelichtje sudderend als ik een warme drank wil en tafelwater in glazen flessen die ik overal mee naar toe neem. In de
fietstas naar het werk en in de tuin. Flessen genoeg die een meneer voor me spaart. Zijn moeder koopt en drinkt sapjes uit die flessen. Glazen flessen met een wijde hals kunnen gemakkelijk gereinigd worden met flessenborstels die nog steeds te koop zijn op de markt. Na elke keer hergebruik worden de flessen schoongemaakt daarom kan ik me veroorloven aan de fles te drinken. Elke keer als je drinkt komt speeksel in je flesje terecht, je wordt er niet ziek van want het zijn je eigen bacteriën. Hervullen van plastic spaflesjes of andere plastic flesjes brengt risico met zich mee. De flesjes zijn moeilijk schoon te maken en schimmel hecht zich aan de binnenkant van jawel...je speeksel dus bacteriën. Als de vlokken in je hergebruik plastic flesje gaan drijven is het al ver te laat. Neem dus hergebruik glas met een wijde hals of koop de rvs bidons die voor hergebruik geschikt zijn. Terug naar mijn flessen....
 
Enkele takjes munt in een schone fles en net van de kook water opgieten. Door het bijna kokend water laten de kruiden hun smaak vrij. Zet de fles wel op een theedoek zodat het glas niet springt. Vroeg in de ochtend gemaakt zijn ze afgekoeld en op kamertemperatuur als ik dorst krijg. In de koeling kan natuurlijk ook al hoeft dat voor mij niet... Nog een heerlijk recept is munt met jong braam en/of frambozenblad en later in de zomer munt met lavendelbloemen en/of citroenmelisse. Proberen dus.......
 
Tip 2
Ik heb mijn basisschema schoonmaken vandaag weer gedaan en het belangrijkste voordeel is dat ik na dat schema klaar ben met mijn huis voor deze week. ( zie mijmering 17 van februari) Deze keer als extra klusje bovenop hoge kasten stof verwijderen ( alleen BGG) en rond kranen met een borsteltje de vuilrandjes wegschrobben. Zo gebeurd... en de volgende keer weer iets anders als extra. Tijdens het schema kwam ik zaken tegen die gedaan moesten worden en die schrijf ik op een lijstje. Nee.... niet direct doen maar later..... Inderdaad kon later in de middag tijdens een verloren half uurtje het lijstje afgewerkt worden. Zilver poetsen, schoon kleed op de salontafel en een theepot dekseltje gelijmd.
 
Het valt me op dat mensen zoveel onnodig lopen waardoor tijd en energie verloren gaan. Omdat lopen en trappen lopen voor mij moeilijker gaat heb ik vele tips bedacht die automatisme zijn geworden. Wat naar boven moet staat onderaan de trap en wat bovenaan staat moet naar beneden. Met de schuur idem en trek de lijnen door.......Alles heeft een vaste plek dus zet de dingen ook direct op die plek. Een mens heeft vaak onnodige spullen in huis en een nieuw woord is ontspullen. Enkele tips hiervoor?
 
100% eruit, 1 voor 1 erin aanpak
Ook wel omgekeerd opruimen genoemd en vooral geschikt voor het opschonen van kleinere kasten en laden is de ‘100% eruit, 1 voor 1 erin’ aanpak. Kiep alles uit een lade of van een plank in een doos en zet deze in de buurt van de bijbehorende opbergplek. Gebruik je spullen uit de doos? Geef die dan na gebruik een vaste plek in desbetreffende lade of kast en doe na 1 maand alle resterende spullen in de doos weg. Blijkbaar waren die toch wat minder belangrijk of nuttig dan je dacht!
20% truc
Handig voor de moeilijke beslissers, die met name teveel van hetzelfde hebben, zoals boeken, bekers, vazen, pennen, sokken en broeken: de 20% truc. Het principe is eenvoudig; haal 10 stuks uit de kast, kies de 8 handigste, beste of mooiste uit en neem afscheid van de overige 2. Wanneer je deze truc regelmatig herhaalt, werk je jouw favoriete items vanzelf naar boven en worden je kasten een stuk leger en overzichtelijker.
 
1 kastje per dag idee
Wil je lekker laagdrempelig aan de slag? Dan is het ‘1 kastje per dag’ idee ideaal voor jou! Trek iedere dag 15-20 minuten uit en ruim slechts 1 kastje, laadje of plankje op. Hou je dit 365 dagen vol, dan zit je na een jaar in een prima georganiseerd huis, waarvan zelfs de onzichtbare opbergplekken aan kant zijn.


Mijn leventje...
Ik heb tijdens het vloeren dweilen natuurlijk de tijd weer het werk laten doen. Daardoor kon al verder geruimd worden zoals oud papier naar de schuur en plastic afvoeren en GFT naar de compost. Het voelt goed dat mijn huis weer op orde is. Naast een lijstje extra schoonmaakklussen is er ook een lijstje veranderklussen en daar is al iets van gedaan door de
klusmeneer. Een langere goed schoon te maken trekstok om het WC raampje te openen plus sluiten en dezelfde soort stok aan de wasmachine stroomschakelaar plus de lichtschakelaar toilet. Geduld en tijd en komt het klussenlijstje eens af....
 
Door de warme dagen is de melde al aan de groei en vandaag zag ik de bietjes in rijtjes boven komen. De spinazie duidelijk zichtbaar zoek ik nog naar de snijbiet en de wortels maar die hebben meer kiemtijd nodig....
 
Vandaag werd ik echt boos van een briefje in de bus waarop stond dat ik misschien de bel niet altijd hoorde als iemand een pakketje bracht. daarom kreeg ik een pakketje gratis als ik een test deed bij BETER HOREN. Waar bemoeien ze zich mee en hoe komen ze aan mijn naam adres en wellicht leeftijd waarop men kan verwachten dat het gehoor minder wordt. Nog even dan kan je een gratis TENA proefpakketje afhalen als je de 65 bent gepasseerd. Het is al vreselijk dat je aan al die bevolkingsonderzoeken “mag” meedoen als je wil en je borsten moet laten pletten en je keutel opsturen. Bemoeizucht ten top moet ik zeggen en het briefje ging zo bij het oud papier..... Als ik te vaak “wat zegt u?” moet zeggen zal ik wel zelf gaan onderzoeken waar ik een gehoortest kan krijgen. Voorlopig hoor ik nog meer dan men zou willen......
 

 
Annemiek