maandag 19 februari 2018

Mijmering 18 Maandag restjesdag en tipjes voor huis en tuin...

Beste mensen,

Soms moet een mens even alleen zijn,
om zijn gedachten te ordenen en zichzelf weer te vinden...

Annemiek.
 
18 Consumindermijmering 2018
 
Tip.
Doen met wat er is wordt automatisme merk ik en wetende dat in de vriezer nog erwten en tuinbonen liggen wordt maandag restjesdag... Erwtjes en tuinbonen uit eigen tuin nog wel terwijl de nieuwe alweer gezaaid zijn in de koude kas. Opmaken dat grut en dat kan met een/derde paprika en wat champignons, een worteltje en een klein uitje erbij. Restjes dag uit de koeling en de vriezer. Dat werd gevulde omelet. De berg groenten die de mens dagelijks moet eten om gezond te blijven daar heb ik geen problemen mee..... hup...wat witte bonen erbij voor het eiwit en de eitjes idem. Een vegetariër mag meer eieren eten dan de carnivoor.... Het is maar dat je het weet.
 
Het uitje werd gesnipperd en gefruit, de paprika in stukjes en de champignons in schijfjes. Een half verkruimeld bouillonblokje en wat kruiden uit de tuin. Beetje salie en snippers bieslook en knoflook. Even goed roerbakken en de erwten tuinbonen en witte bonen erbij plus een zakje glaskoolrabi in vierkantjes die ik achterin de vriezer vond. Een omeletje van twee geklutste eitjes en de groenten daarin draperen. Het grootste deel heb ik warm gegeten tijdens de lunch en later in de middag de rest koud wat heel goed kan als je met olijfolie bakt.( of zonnebloemolie.)
 
Tip 2
De groente zaden werden verder uitgezocht... Overjarig zaad betekend niet altijd dat de kiemkracht eruit is. Zaad van 2016/2017 gewoon uitproberen door in een laag bakje wat dubbelgevouwen closetpapier leggen en nat maken. Daar zaai je rijtjes zaden op. Het bakje afdekken met plastic om de zaak vochtig te houden. Een papiertje ervoor of eronder met beschreven wat wat is. Niet alle zaad komt even snel op. Radijs in enkele dagen, sla doet er iets langer over en spinazie wel tien dagen. Kiemt in het rijtje maar een enkel zaadje dan werkt het niet meer. Uit ervaring weet ik dat oud erwten bietjes en bonenzaad lang kiemkrachtig blijft. Ik vond nog bonenzaad van 2014 en dat is echt te gek.... Weg ermee! Zeker omdat voldoende bonen van latere data zijn.
 
Bij het uitzoeken van het zaad werd apart gelegd wat in maart gezaaid kan worden en bij elkaar gelegd wat in mei juni de grond in kan. De kartonnen doosjes van het kattenvoer van Floor zijn mooie inzetbakjes in de grote curver zaaddoos. Bonen bij bonen en sla bij sla. Ik kreeg nogal wat zaad en onder de streep blijkt dat alleen poot uien en vroege pootaardappels nodig zijn. Doen met wat er is en opmaken. Oud boerenkoolzaad probeer ik gewoon in mei op een zaaibed in de volle grond evenals de koolraapjes. Ik zaai altijd meer dan ik nodig heb en deel plantjes uit...om mensen te motiveren groente in potten te telen en dat kan op een heel grappige manier. Sla in bergschoenen en kruiden in rubber laarzen, als er maar gaatjes onder inzitten om het teveel aan hemelwater kwijt te worden.
 
Tip 3
Bij het groentezaad gekregen van Miranda zat tijger tomaat. Een klein soort bonte tomaatjes die ik vandaag heb gezaaid samen met de vleestomaat. Blijkt het zaad niet kiemkrachtig dan zaai ik in hetzelfde bakje gewoon wat nieuws van tomaat. Restjes zaad genoeg.... Nog een glasplaatje zoeken en alvast een plastic zak erom om de aarde vochtig te houden en warm.....
 
In gedachten heb ik het wisselteeltschema van mijn tuin al in mijn hoofd. Waar de wortels en pastinaken plus peterseliewortels stonden komen de aardappels. Die hebben daar vier jaar geleden gestaan en dat kan nu weer.
Waar vorig jaar de aardappels stonden komen de erwten en de peulen, en waar die vorig jaar stonden komt de kool. Waar de kool stond komt het bladgewas en een mooie eenvoudige wisselteelt wijzer vind je onder de volgende link. http://deboon.blogspot.nl/2016/02/schema-wisselteelt-vruchtwisseling.html 
 
Als je in potten of kratten groente teelt verwissel je de aarde in de potten in plaats van het gewas. Dat doe ik met de wasteilen zo waar om de drie jaar de aarde wordt verwisselt en altijd aardbeiplanten staan. Onderin de teilen aarde uit de moestuin van wisselende plekken gehaald en bovenop een laagje potgrond. Altijd geweldige oogst zonder ziekte.....
 
Tip 4
Pollen kruiden kan je al scheuren. zo snel de nachtvorst wegblijft. Bieslook en munt uitspitten en de wortelkluit splitsen eventueel met de steekschop als het zo niet lukt. Deel uit of verplaats.....Bieslook kan je nooit genoeg hebben.. een pol om aan te knippen, een om tot bloei te laten komen voor snijbloempjes, een om tot bloei en zaad te laten komen om te zaaien.........
 
Tip 5
Als je aan vernieuwing toe bent...koop zoveel mogelijk schilmesjes en scharen in felle kleuren. Ze raken minder snel zoek tussen het groenteafval en de aardappelschillen. Ik vind nog wel eens wat tussen de compost en met wat geluk kan de roest eraf geschuurd.
 
Tip 6
De zelfgemaakte zachte kruidenkaas kan ook op een zoete manier gemaakt worden. Hang yoghurt uit in een filterzakje in houder tot het dikker is en net nog smeerbaar. Op een cracker gesmeerd met als toplaag jam of verse vruchtjes een heerlijk beleg....... De hartige versie is met zout/peper en kruiden.
 
Tip 7
Transpiratievlekken in witte was? Zet maar in de week in wat water met een kopje zout. Onze overgrootmoeders wisten dat al....
 
Mijn leventje...
Hanneke en Janneke lieveheersbeest overwinteren in een hoekje van het plafon van de woonkamer. Soms liepen ze een beetje weg van elkaar alsof ze ruzie hadden om even later weer in “love” tegen elkaar aan te kruipen. Hoe maak ik dat de mevrouw duidelijk die morgen komt helpen schoonmaken? De beestjes zijn mijn huisdieren evenals de spin die “op kamers woont” in mijn trappenhuis. Zo meteen zitten ze nog in de stofzuiger.... De spin van vorig jaar is vanzelf verdwenen na de winter zonder afscheid te nemen.... mijn trouwe commensaal... De huur heeft hij ook nooit betaald en het zij zo..... Hopelijk heeft mevrouw een trui aan want het is stervenskoud in huize van Deursen als ik pas heb gelucht.... De vloertrekker is ontdooit en de sponzen en grote dweilen liggen klaar. Ik wring wel met mijn kolenschoppen van handen. We zetten de tijd hoog in dus laten de vloeren weken als we koffie drinken met beschuitjes met de voeten op tafel...We trekken het vieze water over de drempel de hof op. Daar ontstaat misschien wel een glijbaan en ik heb nog antieke houten schaatsen op zolder hangen met van die rode vetertjes..... We zullen zien. In ieder geval worden alle ramen gewassen waar ik niet bij kom en dat is heerlijk...
 
Annemiek