zondag 4 februari 2018

Mijmering 12 Hartig gevuld brood, mini brioches en nachtelijk bezoek....

Beste mensen,

Met rustig doorgaan en doen met wat er is, worden de meeste successen behaald....

Annemiek.
 
12 Consumindermijmering 2018.
 
Tip.
Winterweer en knus binnen blijven met hartig gevuld brood dat je gemakkelijk zelf kan maken en variëren in de vulling is natuurlijk mogelijk. Een stukje deeg overhouden voor kaneelbrioches al of niet in bloemvorm. Je hele huis ruikt naar kaneel en warm brood. bovendien maakt zelfgebakken veel meer uit, is meestal veel goedkoper en eigenlijk niet eens te koop.......Neem nou die eigenwijze hartjes op dat brood “home made” en die piepkleine een haps kaneelbrioches zijn toch een gedichtje....
 
Even rommelen in de groentelade bracht de paprika’s boven die overbleven van de reclame aankoop van vorige week. Een beetje kaas en ui en dat potje zongedroogde tomaatjes in olie komt ook te pas. Er hoefde alleen een bakje magere kwark gekocht want bloem en bakmeel melk en olie was nog in voorraad zoals meestal. Voor de duidelijkheid de ingrediënten hieronder:
 
Hartig gevuld brood.
Ingrediënten voor de vulling:
2 paprika’s
beetje geraspte kaas
2 dikke uien of meer kleintjes
enkele zongedroogde tomaatjes in olie.
 
Ingrediënten voor het brood:
Ruim 1 kilo bloem
2 zakjes bakpoeder
2 eieren
snuf zout
16 eetlepels zonnebloemolie
8 eetlepels melk
500 gram magere kwark.
 
Voor de afwerking eventueel sesamzaad of ander spul zoals maanzaad of niets.....en 1 extra ei.
 
Werkwijze:
Eerst de vulling maken door de niet te klein gesneden uienringen fruiten in iets olie. De gesneden paprika mee roerbakken als de ui licht bruin is. Snuf zout en peper toevoegen en af laten koelen. Ik zette de pan op een ijslaagje op de regentondeksel...
 
De oven voorverwarmen op 200 graden.
De ingrediënten van het deeg in een kom met uitzondering van de bloem. Even roeren ( kan het best met een garde) en ongeveer de helft van de bloem toevoegen. Met de hand kneden en steeds bloem toevoegen tot het deeg loslaat van je handen....
 
Neem ongeveer twee derde van het deeg en vorm tot een bal. Met de deegroller uitrollen tot een langwerpige lap. Maak met wat water de deeg/lap nat met je handen dan plakt de rol straks goed. De groenten zijn nu wel afgekoeld en leg je in een strook midden op de deeg/lap ( zie foto). Ik heb er zeker vier zongerijpte tomaatjes in stukken gesneden overheen gestrooid. Daarover geraspte kaas en kan de deeg/lap dichtgevouwen worden. Vouw ver over elkaar ( zie foto) Zoals je ziet heb ik vijf hartjes uit het deeg gestoken met een koekjessteker. Dat is voor de leuk als versiering en hoeft natuurlijk niet. Keer de rol en versier de bovenkant. Ik heb aan een kant nog wat deeg weggeknipt dat zo’n beetje erbij hing....en de bovenkant  met losgeklopt ei ingewreven met mijn vingers. Daarover de sesam die ik nog steeds van Tineke heb al jaaaaaren. De hartjes kwamen daarop en kan het gevulde brood in een voorverwarmde oven op 200 graden. Zet de baktijd maar op 55 minuut al kan het best zijn dat je brood langer of korter moet want elke oven is anders.......
 
Kaneel brioches.
De rest van het hartig deeg werd zoet deeg door een handje suiker toe te voegen. Even kneden tot de suiker is opgenomen en uitrollen tot een smalle langwerpige lap Er was nog wat losgeslagen ei over waarmee de lap werd ingewreven maar met water kan het ook. Evenveel kaneel als suiker mengen en dat doe ik in een potje waarin het wordt bewaard. Begin maar met een eetlepel van elk. De suiker/kaneel op de lap strooien maar niet op de lange randen. Rol de lap deeg strak op en duw een beetje zodat deeg kaneel en suiker elkaar goed raken. Met een kartelmes de rol in schijfjes snijden. Doordat de uiteinden van de lap smal waren kreeg ik mini brioches van de uiteinden van de rol. De grotere en de kleinere rolletjes apart bij elkaar in bloemvorm leggen ontstonden een grote en kleine bloem. Door tegen elkaar te rijzen blijven de brioches zacht zonder harde randen. Zoals bij breekbroodjes. De brioches kunnen best nu nog onder het hartig brood op een rooster in de oven, zeker als je een hete lucht oven hebt. Even snel in de oven en het komt goed.....Zorg dat je van te voren het rooster al in de oven hebt.
 
Tip: Als je hoort dat iemand een oude oven ruimt... ben er als de kippen bij om de roosters in beslag te nemen. Zelf als hij niet past kan een rooster op vier kopjes een pracht plek worden om brood wafels en gebak af te laten koelen.
 
Tip: Te vies om aan te pakken? Doe toch maar en bedek de rooster van onder en boven met een natte dweil ( of oude handdoek) gedrenkt in SUNSODA in een vuilniszak. Af en toe omkeren en 24 uur laten intrekken. De smurrie is los geweekt en kan eventueel met een staalborstel gemakkelijk verwijderd worden.
 
Tip: Nog tien minuutjes nabakken volgens jou? Zet de oven maar uit want de warmte blijft wel tien minuut hangen.
 
Tip: Laat de oven na het bakken open staan, dat scheelt in je huis verwarmen... het zijn de kleine beetjes die het doen.
 
Tip: Met een krabber geknipt uit een leeg yoghurtemmertje krab je gemakkelijk deeg van het werkblad of aanrecht.
 
Tip: Het hartig brood kan dagen bewaard maar zeker ook in stukken in de vriezer. De kaneelbroodjes idem.....
 
Mijn leventje.....
Floortje is niet meer zo voor sneeuwvlokjes en gladde stoepjes. Ik ook niet en blijven we binnen. Het straatje is stil en geen mens te zien. Het wordt al een uurtje later donker maar niet echt. Echt donker is het nooit meer in Nederland door straatlantaarns en tuinverlichting. Mijn overgordijnen gaan direct dicht als  mijn overbuurvrouw in de avond haar tuin in groene lichtjes gaat zetten of paars of lila of rood. Het hele jaar door licht aan de overkant waar ik niet blij mee ben en heb ik de overgordijnen niet alleen dicht voor de warmte. De voordeur maak ik alleen bij aankondiging bezoek open en de tijd van open deuren is voorgoed voorbij. Dertig jaar geleden zette ik de achterdeur op de haak zodat de poes naar behoefte naar binnen en buiten kon. Ze nam ook wel eens een minnaar mee hoorde ik later van de overburen. Een zwarte kater die samen met Pommetje de zwart/witte poes op de vensterbank zat. Dat kon bij Annemiek.
In mijn jeugd deden we niet eens in de avond en nacht de achterdeur op slot en als kind ben ik wel eens wakker geworden van de bel diep in de nacht. Mijn vader en moeder hadden het niet gehoord en toen ik de voordeur open maakte stonden daar twee in zwart leer gehulde gedaanten met helmen op en zware laarzen aan. Eentje had een zwart poedeltje op de arm en het bleken ome Marie ( klemtoon op de A) en tante Cor uit Heusden Brabant te zijn op motor met zijspan. Ze durfden overdag niet te rijden want ze waren bang van druk verkeer. In zomernacht met volle maan was het goed te doen volgens tante Cor. De hond die Corma heette ging overal mee naar toe en was hun kind. Die zal wel onderin het zijspan hebben gezeten. Dat werd koffie in de nacht en iedereen uit bed van het grote gezin want er moest plaats gemaakt worden voor de twee extra slapers en die hond die mee in bed moest.
 
Extra slapers had je al snel...met familie van verre.
Zeker toen Kees en Marie met veel van hun acht kinderen in een oude volkswagen kever op elkaar gepropt van Tilburg naar Limland kwamen. Kees was de broer van Marie, mijn moeder. Alweer een Marie. Ergens vlakbij de bestemming in Beek of zo is de bodem uit het kevertje gebroken want ze waren toch aan het gewicht met al dat grut in het ouwe autootje. Toen heeft mijn vader ze opgehaald in etappes met zijn kevertje en hebben ze het verrotte wagentje van kees afgesleept. Er moest overnacht worden want mijn vader moest de bodem weer onder het wrakje lassen en dat duurde wel een dag met ijzer halen op de sloop. Ze moesten immers weer naar huis met z’n allen.... en geld had niemand. Volgens mij heeft mijn vader het consuminderen aan mij doorgegeven al las ik geen bodems in verrotte auto’s... ik wil niet eens zo’n ding...... nou ja, vroeger wel maar niet meer nadat ik op een landweg aan een boomtak mijn knalpijp ben verloren...Je kon precies zien waar ik gereden had want er liep ook nog ergens olie uit. Ik dacht dat die weg korter zou zijn.....
 
Annemiek