dinsdag 16 januari 2018

Mijmering 7 Huishoudtips vetbollen als snoepjes en verkooptruuks van de commercie....



Beste mensen,

 

Hoe zal je ooit gelukkig zijn,
als je altijd alles van een ander verwacht?
Een mens is nooit te oud om te leren....

Annemiek

 
7 Consumindermijmering 2018.




 
Tip.
De SUNSODA is op en werd bijgemaakt. Tweemaal het recept past in de bakjes die bij de PLUS bij de vleesafdeling worden gebruikt. Vraag ernaar. Vragende mensen krijgen meer dan je zou denken. Mensen die bij ons consuminderhuis komen mogen bakjes gratis meenemen. Het recept voor de SUNSODA is inmiddels wel bekend... zo niet kijk dan op de volgende link. http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/2014/05/mijmering-81-mocca-taart-en-sunsoda.html. De mokkataart krijg je er zo bij. Nou ja.....het recept. Het vullen van de flacons met een trechtertje hoeft niet. Daarvoor de volgende tip:
 
 
Als de SUNSODA 24 uur gestaan heeft en door gekneed, vul je de lege afwasmiddelflacons op de volgende gemakkelijke manier: De flacon onder “water” houden in de bak SUNSODA en knijpen op de flacon die zich vervolgens vanzelf vult. Probeer maar eens....
 
Tip 2
Mijn huis weer de wekelijkse schoonmaakbeurt gegeven nou ja in etappes want ik had telefoondienst voor het consuminderhuis. De keukenvloer en de loopruimtes in de woonkamer werden ingezet met 2 bekers SUNSODA op een halve emmer heet water. dat is nog eens supermiddel in hoge concentratie. Even de tijd mijn werk laten doen... een half uurtje en werd alle vuil losgeweekt. Met een vloertrekker het vieze water bijeen trekken en opdweilen. Met schoon water nadweilen. Zoals je aan het water ziet had mijn vloer al weken geleden deze beurt moeten krijgen doch tijd ontbrak. Alles is weer bij gewerkt en ben ik helemaal blij........
 
Tip 3
De stofzuigerzak werd weer leeggehaald door het gaatje met een klemgreep ( zie foto) en oude lavendel op de grond gestrooid. Die blijft heerlijk ruiken hoe oud en vaal van kleur ook. Gewoon opzuigen en je hebt stofzuigerfrisse lavendel geur in huis.
Door achterstallig stof verwijderen ( tijdgebrek) was er meer stof dan ik wekelijks wegwerk en bied de stofzuiger uitkomst. Met de stofzuigerborstel werk je snel tussen computer en op toetsenborden stof weg. De rooster van de PC body niet vergeten voor behoud PC. De plinten met het borsteltje en je hoeft je niet moeizaam te bukken. Langs radiatoren en in hoekjes. Zelfs langs het plafon met de lange steel kan het borstel stofzuig hulpstuk webjes opzuigen en stofdraden. Het borsteltje wordt regelmatig in het sop gezet en nagespoeld. Vooral dat laatste niet vergeten......
 
Tip 4
Geen enkel antislipmatje is zo goed als de kunststof tafelkleedjes voor tuintafels die af en toe op rommelmarkten liggen en misschien ergens bij je thuis.
 
Tip 5
Boodschappen doen.... ik schrijf daar te weinig over omdat je misschien wel weet hoe een consumindermens dit doet. Toch even herinneren aan hoe dat werkt:
1.Eenmaal per week boodschappen doen is beter dan dagelijks. Je wordt niet in de verleiding gebracht.
2. Kijk de digitale folders na en zoek de aanbiedingen in boodschappen die je gebruikt. https://www.folderz.nl/categorieen/supermarkt.html
3. Nooit boodschappen doen als je honger hebt of in een pestbui ( stress eters)
4. Sla reclame producten in als ze lang houdbaar zijn
5. Kijk altijd eerst in je kasten wat nog voorradig is en je niet koopt wat er nog is.
6. Leg een huishoudboekje aan, hoe eenvoudig ook en hou het bij de hand. Werk per week, en doe de kassabonnen in een hergebruik envelop met het weeknummer erop geschreven. Schrijf op die envelop de kosten die je maakte waar je geen kassabon bij kreeg zoals de markt. Gebruik geen bankpas maar neem elke maandag een vast bedrag huishoudgeld in je portemonnee en probeer over te houden. Dat gaat in een spaarpotje en start je de week opnieuw met het vaste bedrag. Op woensdag het geld al op? Dan zal je rijst met ketjap moeten eten...of droog brood...
7. Weet dat lokkers aan de kop van de rekken liggen in de super.
8. Weet waarom er dromerige sfeermuziek wordt gedraaid om maar langzaam in romantische stemming dromerig te winkelen vol geluk en vooral lang.
9. Weet waarom alles een andere plek krijgt van tijd tot tijd zodat je tijdens het zoeken weer tegen koopknallers aanloopt die je niet nodig hebt.
10. Weet waarom je mag proeven om dus het spul te kopen.
11. Weet dat alles wat bewerkt werd arbeidsloon vraagt dus duurder is, en....onherkenbaar zodat er toevoegingen inkomen die je niet zien en weten kan. De kleine lettertjes zelfs met een loep nauwelijks te ontcijferen zijn.
12. De verkoopster van kleding en lingerie NIET je beste vriendin is al lijkt ze zo. Daar kreeg ze een opleiding voor, inclusief hoe ze oude verkeerde kleuren voorraden moet aansmeren.
 
Ik heb al tientallen jaren geen reclame meer in de bus. Bij de gemeente kan je een JA wel wijkbladen of NEE NEE geen reclame sticker gratis krijgen voor op je brievenbus. Dat spaart vele bossen en hout waar papier van gemaakt wordt. Ik moet niet denken aan de grote bergen troep die je weer naar het oud papier moet brengen en het arme milieu.
 
Neem eigen tassen mee of bigshoppers die je kan hergebruiken. Neem nooit plastic tasjes aan. Ik winkel met consumindergedachte goed voor het milieu en plak de sticker van groente of fruit op mijn nylon hergebruik tasje en leg het fruit daar in zonder plastic zakje.  De verpakking doet mee of ik iets koop of niet. Soms kan ik niet anders zoals de kaas in de krimpplastic maar een stuk is altijd minder plastic dan plakjes kaas kopen. Deze week bij de PLUS: Twee halen een betalen voor de kaas zoals je ziet. Klaverlandkaas en minder zout. Wat moet een alleenstaande met twee blokken kaas zal je willen weten? Je kan hem delen met een vriendin of de buurvrouw. Een stuk goeie kaas voor half geld. (3,60 euro) Of.......ga kaas raspen en in kleine doosjes invriezen voor op de pizza of zo. Dan weet je wel wat je eet....Geraspte kaas is onbetaalbaar en wat zit erin?
 
Wat moet een mens met twee broden halen een betalen? In halve broden invriezen dat is voor vier weken brood voor 3 euro en de sinaasappels twee halen een betalen dat is voor de 2,79 euro voor de hele bult. Daar kom je twee weken mee uit als je ze niet in de warmte legt. De kanzi appels in de reclame die heel erg lekker zijn en nog zo het e.e.a. zoals een triootje sla met kluit die weken fris blijft buiten in een bakje water. ( bij vorst binnen halen)  De bon gaf het bedrag aan van 30,57 euro voor 18,87 euro eindbedrag. en dat scheelt me nogal wat. De broodzakken worden hergebruikt meestal zelfs vele malen. Om de broden te delen en in te vriezen. Voor de boterham naar mijn werk. Dan gaat het zakje weer mee naar huis voor de viezere klusjes.... Het zakje is goed te hergebruiken door clipjes van broodjeszakken die ik hergebruik.
Geen knoop in de zak of een plakplastic ding.
 
De sinaasappelnetjes zijn prima om vetbollen voor vogels in te verpakken. De vogeltjes in mijn tuin krijgen geen kant-en-klaar bollen. Heb je die al eens bekeken? Er zit net als in theezakjes wat gruis in. De losse thee is kwaliteit en het losse vogelvoer idem. Hoe je zelf kwaliteit vetbollen maakt?
 
Een pak ossewit smelten in een pan. Daar zit geen zout in. Het vet iets af laten koelen want gekookt vogelvoer lijkt me niet lekker voor de beestjes. Als het vet lauwwarm is zoveel voer erdoor scheppen als maar op te nemen is. De pan buiten zetten en af en toe omscheppen. Als de lepel rechtop in de pan blijft staan kan je al bollen gaan draaien. Leg ze iets van elkaar om verder op te stijven. werk direct de voorraad op want van gestold vet kan je echt geen bollen meer draaien. Je handen krijgen ondertussen een verzorging beurt. In groefjes en nagelriemen wordt het super zacht........
Als de bollen goed koud en hard zijn, de netjes erom trekken en met een touwtje vastbinden. Ben zuinig met het net dus knip niet eerst vierkantjes maar leg een bol op een hoekje trek het net om de bol leg vast met een touwtje of draadje en knip dan pas het overige net af. De bollen gereduceerd aanbieden aan de vogeltjes en de voorraad op een koele plek tot de bollen buiten op zijn.
 
Mijn leventje....
Gisteren heb ik vetbollen in langwerpige “snoepjes” vorm gedraaid. Een netje als een “snoeppapiertje” erom heen met de opening aan de bovenkant iets opengeslagen. Ik heb ze op een krans gebonden waaraan ook nog vetbollen hangen. De eerste koolmeesjes zijn al gesignaleerd. En Floor de poes kan er niet aan daar heb ik wel voor gezorgd....
 
Ik herinner me als gisteren toen ik op 14 jarige leeftijd bij van Haren schoenmode werd aangenomen. Daar kon ik meer geld verdienen dan bij de warme bakker had moeder ontdekt. Bij de bakker kreeg ik 15 gulden per week voor zes dagen in de week werken. Moeder had me van school gehaald want het werd tijd dat wat ik had gekost vanaf ik op de wereld kwam,  terug begon te verdienen. Op school vertelde moeder dat ik moest helpen in haar grote gezin en werd de schoolplicht leeftijd van 14 jaar door de vingers gezien. Of ik de beste van de klas was geweest deerde niet. Meisjes trouwden toch en deden het huishouden en dat kon ik al volgens moeder. De frustratie was ENORM! 

Die verschrikkelijk bakker met zijn aambeien en zijn bakkerij die ik elke zaterdag met de steekschop moest reinigen. De kakkerlakken onder de ovens op de bakplaten in legers die elke week zich maar vermenigvuldigden en eruit moesten de put in. De muizen op de meelzolder. Alles moest het ontgelden...Bovendien gaf ik bij de bakker aan zwervers verse gebakjes mee als de oude gratis troep op was. Dat sprak zich rond.

Ik kon beter in loondienst gaan volgens moeder dan in een daghitjes zwart baantje. Inmiddels was ik veertien.... 375 gulden per maand kreeg ik bij van Haren maar daar kwam de provisie onverkoopbare schoenen bij. De pre schoenen die een stempeltje op de doos kregen. Oude voorraad en ik raakte helemaal in vervoering als er weer gepreet werd. De pre mocht ik zelf houden als zakgeld werd me na veel geruzie met mijn moeder toegestaan. Zo heb ik handelen geleerd en de pre werd hoog dat zal ik je vertellen. Ik was verkoopster nummer 4 maar zette meer om dan de eerste verkoopster. Vooral in de pre die los van het salaris werd betaald en niet op de loonstrook kwam. Moeder was vergeten af en toe te informeren hoeveel het bedrag was elke maand en ik maakte haar niet wijzer en kocht voor het eerst goede verzorgingsproducten voor mijn melkboerenhondenhaar en mijn grove huid en niet te vergeten tampons i.p.v. dat vreselijke stoffen verband dat in een plastic zakje mee moest naar huis om te wassen. brrrrr. Je tas zou maar gestolen worden en de dief een hartverlamming rijker werd...........
 
Annemiek