woensdag 22 november 2017

Mijmering 118 Maak zelf groentespreads en smooty's voor een habbekrats zonder e nummers

Beste mensen,

Het vermogen jezelf lief te hebben samen met de liefde voor het leven
geeft je de kracht de kwaliteit van je leven te verbeteren...

Annemiek.
 
 
118 Consumindermijmering 22 2017.
 
Tip. 
Koop niets week.....
De koelkast raakt leeg en de kaas is op maar in de moestuin staat zoveel......... Daar kan groente spread van gemaakt worden en dat wist ik al tijden. Liesbeth Haak Steenhart  ( dankjewel Liesbeth) bracht me op het idee om op een eenvoudige manier het vocht eruit filteren door een filterzakje. Daardoor hoef je geen havermout of bloem te gebruiken om het groentemengsel te binden. Een fluitje van een cent zo gemakkelijk, snel en gezonder kan niet. Als je mijn mengsel wilt maken het recept als volgt:
 
Ingrediƫnten:
Enkele wortels
2 peterseliewortel ( hoeft niet)
Half bekertje linzen
Zakje erwten uit de vriezer ( hoeft niet)
zakje tuinbonen uit de vriezer ( hoeft niet)
zakje witte bonen uit de vriezer
knoflookstengels of teentje
selderijblad
lavasblad
peper/zout.
1 liter water
 
Werkwijze: Zet de linzen op in een liter water en breng aan de kook. Borstel wortel plus selderijwortel schoon, wassen...snij in kleine stukjes en voeg bij de linzen. Omdat ik in de vriezer erwten en tuinbonen heb kwam dat erbij. Probeer altijd witte bonen toe te voegen ( zie tip 2) Weer aan de kook brengen en de kruiden versnipperd toevoegen en wat zout en peper. Laat maar sudderen op laag gas en je zult zien dat het vocht grotendeels wordt opgenomen door de linzen. Af en toe roeren en als de groenten gaar zijn de blender erdoor. De spread in een filterzakje scheppen in een filterhouder en het vocht opvangen. Dat kan later in een soepje of ander gerecht. We gooien niets weg waar vitamientjes inzitten. Als de spread naar jouw mening dik genoeg is, in bakjes doen en in de koeling of de vriezer. Heerlijk gezonde groentespread. Ik heb het op mijn boterham gesmeerd en er hoeft geen boter onder. Heerlijk voor de lunch en er zit plantaardig eiwit in waardoor je geen dierlijk eiwit nodig hebt en de beestjes mogen blijven leven.
 

Tip 2

Witte droogbonen vragen lange kooktijd en dat is misschien de reden dan men ze mijdt. Zorg voor vele zakjes gekookte witte bonen in de vriezer zodat je altijd kant-en-klare eiwitbommetjes hebt om aan wok gerechten, puree, stamppotjes en soep toe te voegen. De bonen wassen en in ruim koud water in de week zetten in een kom met deksel.
Neem tweemaal zoveel water dan bonen. Laat 24 uur staan en kook de bonen in het weekwater beetgaar. Afkoelen en in zakjes of doosjes in de vriezer.
 
Tip 3
Rucola stamppotje.
Er lag al een tijd nog een glaskoolraapje en dat werd samen met geschilde en gewassen aardappels in stukken gesneden en aan de kook gebracht met iets zout. Dat wordt een pureetje. Ondertussen werd een lijntje rucola geknipt in de wasteil. Wat een geur en fris groen. Even afgespoeld in het vergiet werd de rucola grof geknipt. Intussen waren de aardappels, en koolraap gaar en werd afgegoten. Kooknat vang ik altijd op maar dat was hooguit een eetlepel. De mixer erdoor met een klontje margarine ( boter is op) en wat nootmuskaat en een scheutje melk tot een luchtige puree verwerken.
De rucola doorheen scheppen op hoog gas. ( hooguit twee minuut en gas uit) De eetlepel kooknat ging erbij en door de warmte slonk de rucola een beetje. Er kon een vegaburger bij maar dat was ik vergeten.....Maakt niet uit want ik had voldoende eiwit in de groentespread op mijn lunchboterham.
 
Tip 4
Overrijpe bananen kan je invriezen en half ontdooid met yoghurt of melk in de keukenmachine mengen. Dat heet milkshake..... Perssinasappels weet je wel raad mee maar je kan het sap ook mengen met gepureerde kiwi of gewoon wat water.  Experimenteren maar.........
 
 
Mijn leventje....
Theo mijn collega en een van mijn vrienden moest komen proeven en hij maalt niet om de zooi op mijn aanrecht na een van de vele experimenten. Misschien een uitje of augurkje erop was zijn mening dus dat kan...Een groot succes volgens Theo en hij is zo iemand van Hollandse kost en wat de boer niet kent....Als ik experimenteer ben ik gelukkig en de zon scheen en alle deuren open waaiden de herfstbladeren naar binnen en kwam ma natuur op bezoek........
Nu nog een taartje bakken van de aardbeitjes en dat komt nog..........
De super oftewel commercie  haakt in op de vraag naar meer groenten en fruit en biedt groentespreads en fruit smooty’s kant-en-klaar aan voor veel geld en vol E nummers. Het kan gezonder en goedkoper als we allemaal tegen sluitingstijd van de markt de groenten/fruit opkopen die ze kwijt moeten. In Eygelshoven krijg je dan veel spul voor bijna niets in grote hoeveelheden die je direct verwerkt tot groentespreads en smooty’s . Kan in de vriezer en heb je de hele week geweldig gezond voedsel voor een habbekrats. Ik doe wel eens markonderzoek naar
de gekochte spreads die we bij onze broodlijn over de datum gratis aangeboden krijgen.
veel te zout die spread en tja de smaak........haalt het niet bij de mijne die is tienmaal lekkerder. Verder zijn die gekochte spreads duur omdat mensenhanden de groente verwerkten en die moeten betaald worden. Dat kan je zelf wel verdienen. Ik heb natuurlijk ook nog mijn moestuin en de inkuil en ik voel me schatrijk daardoor. De KOOP NIETS WEEK bracht vele ideetjes en er is weer eens wereld voor me open gegaan......
 
Annemiek