dinsdag 21 november 2017

Mijmering 117 Romige gebonden soep zonder room en vanille yoghurt van restjes........

Beste mensen,

Leef met de ogen en het hart van een kind, dat lacht om de regen en vraagt wie de sterren heeft aangestoken,
en dat van je houdt omdat je zo fijn kan vertellen....

Annemiek.
 
117 Consumindermijmering  2017.
 
Tip.
KOOP NIETS WEEK resulteert in restjes opmaken en de diepvries leeg eten. Natuurlijk brengt de moestuin ook haar deel maar vandaag weinig.
 
Gebonden romige soep op het menu maar dan zonder room en die soep was/is toch lekker. Ik heb een emmertje soep in de vriezer gezet voor drukke dagen die beslist zullen volgen. Dit basis recept kan met bloemkool broccoli en.... asperges. De asperges moeten op en dat is geen probleem met dit recept....
 
Ingrediƫnten:
eetlepel olijfolie
10 gram boter ( werd margarine)
3 groentebouillonblokken
1 dikke ui of 2 kleintjes
1 liter water
halve liter melk
2 kleine of 1 dikke aardappel
pond of kilo diepvriesasperges
of bloemkooltje
of twee stronken broccoli
 
Werkwijze:
Als je geen diepvries resten asperges hebt ga je die natuurlijk niet kopen. Veeels te duur! Neem dan bloemkool of broccoli. De gesnipperde ui in olijfolie licht aanfruiten en de margarine erbij. (Ik had geen roomboter meer....) De liter water toevoegen en de bouillonblokken. De asperges heb ik half ontdooit in stukken gesneden en toegevoegd. Als je bloemkool of broccoli neemt dan de stronken ook gebruiken en alles in kleine stukjes snijden. Dat gaart eerder. Aan de kook brengen en even doorkoken. Een halve liter melk toevoegen, weer aan de kook brengen en de deksel een stuk open laten anders gaat de soep schuimen. Het ziet er op dit moment niet zo appetijtelijk uit maar dat komt goed.....
 
Een aardappel schillen, wassen, in blokjes snijden en in de soep. In de tuin vond ik nog een peterseliewortel die kan erbij maar hoeft niet. Wat lavasblad en selderijblad gewassen en gesnipperd kan erbij. Het peterselieblad van de wortelpeterselie werd gewassen, fijn geknipt en apart gezet voor later. Als de groente gaar zijn kan de blender erdoor of de soep door de pasvite. Heerlijke romige soep zonder room omdat de aardappel bind en de melk o.a. licht kleurt en de groente en kruiden de smaak brengen........
 
Tip 2
In de koeling staat een restje yoghurt hooguit een klein kopje en wat volle kwark. Dat kan bij elkaar en van een halve liter melk en custard maakte ik een puddinkje. De gebruiksaanwijzing/hoeveelheden staat achterop het pak. Iets van de melk in een kommetje en de custard en suiker ermee oplossen. De melk aan de kook brengen en papje custard toevoegen aan de kokende melk. Goed doorroeren en even aan de kook houden tot de pudding dikker wordt. De pudding even buiten laten afkoelen en dat gebeurd bij mij in regenwater. Wel roeren zodat geen vel ontstaat. De custardpudding met de restjes yoghurt/kwark mengen en je hebt vanille yoghurt maar wel veel lekkerder dan bij de super. Er was een zak aardbeien uit eigen tuin in de vriezer en die werd ontdooit maar dat kan ook puddingsaus zijn of ander fruit of gewoon een tipje jam bovenop het schaaltje vanille yoghurt....De rest gaat in de koeling met de deksel op de kom. Zelfbescherming.....
 
De rest aardbeien krijgen vandaag weer een andere bestemming dus laat je maar verrassen voor morgen........
 
Mijn leventje....
Naast interviews afnemen bij de sterretjes van het consuminderhuis en verhalen daarover schrijven wordt er terug gekoppeld en gekeken of de mevrouw/meneer het eens is met de manier van weergeven van hun leven. Ik publiceer niets zonder inzage. Als ze zeggen “We hebben geen geheimen” kijk ik toch goed of ik ze niet voor zichzelf moet beschermen. De namen zijn natuurlijk gewijzigd en hun eigen verhaal lezen brengt emotie maar vooral
beter zicht op het leerpunt dat men opdeed. Het geheel is beter te zien en daardoor komt een versnelde verwerking weet ik. In ieder geval volg ik de reacties en ga met veel respect zorg en nazorg met de mensen om die hun verhaal wilden delen en altijd is het delen bevrijdend. Dat is mooi om te zien.........
 
Mijn Floor heeft nu een “baasje” die heeft geleerd pillen achter in haar keel te gooien zonder krabben en beten op te lopen. De hele actie is in enkele secondes gebeurt. Ik pak haar met de linkerhand aan haar nekvel en met de wijsvinger rechterhand (waar de pil al inzit) druk ik tussen haar tandjes waardoor ze haar bekje opendoet. Hup pil achterin haar keel gooien en met de rechterhand haar bekje dichthouden zodat ze slikt. Ze weet dat ze daarna het heerlijkste hapje aller tijden krijgt VISJE!! Jeahh en rent ze al naar haar voerbakje om de lekkernij op te peuzelen waardoor de pil in haar maagje zit. Het gaat allemaal heel snel, sneller dan ik schrijven kan en Floor onthoudt hopelijk alleen het visje.... Het kon niet meer... de vermalen pilletjes door voer room boter saus of in stroop. Een likje en ze hoefde al niets meer. Bovendien zag ik het poeder vaak onderin het voerbakje terug en bleef Floor krabben. Nee.... het zijn geen vlooien maar allergie. Waarvoor heeft ze me nooit vertelt en moeten we maar raden. Oefening baart kunst en pittige Floor heeft deze methode nodig...
 
Mijn koelkast is bijna leeg en de kaas raakt op. De tweede week KOOPNIETSWEEK wil ik toch afmaken. Wat me opvalt is dat ik eerst bedenk voor ik gebruik maak van voedingsmiddelen of het beter ingezet kan worden voor morgen of een ander gerecht. Zo moet het vroeger zijn geweest in arme tijden. Verder vind ik van alles uit zoals de vanille yoghurt van resten en nog nooit maakte ik aspergesoep met ui en aardappel. Recepten worden geboren in nood.... In ieder geval zal ik nooit meer aspergesoep op de roux manier maken met room en bloem en veel boter want dat is niet nodig. In de tuin is zoveel en als de kaas op is heb ik heel verrassend broodbeleg. Geleerd van een mijmeringfan..... Soberheid brengt een rijkdom aan ervaringen.
 
Annemiek