zondag 12 november 2017

Mijmering 114 KOOP-NIETS-WEEK en van slaapzak naar woonmantel werkwijze........

Beste mensen,

Wat is de wereld mooi.....
Voor hen die weten hoe ze van haar moeten houden....

Annemiek
 

114 Consumindermijmering 2017.

 

Tip.

Consuminderkring 44 en ikke zijn de KOOP-NIETS-WEEK aangegaan. Ik maak er twee weken van en start met voor Floor voor twee weken natvoer zakjes te kopen. Je kan dat beestje immers niet op een houtje laten bijten. Droge brokken heeft ze nog en het is de bedoeling dat we kasten en vriezers en de tuin leeg eten en niets kopen. Ik heb daar geen moeite mee en doe het met wat er is.....
 
Om te beginnen met de regenboogsnijbiet die nog in de tuin staat. Ik hakte de gewassen stelen in kleine stukken en fruitte die aan in wat olijfolie en iets zout in de wok. Het kleine blad mocht ook meedoen en werd halverwege de gaar tijd toegevoegd. Een beker pasta werd gekookt volgens de gebruiksaanwijzing en de snijbiet afgegoten, het vocht opgevangen en de snijbiet weer in de wok met deksel om warm te blijven..... Het kookvocht was zalmkleurig en eens iets anders. Een halve lepel roomboter gesmolten in een steelpannetje en evenveel bloem erbij en roeren. Het vocht van de snijbiet in delen toevoegen en steeds roeren met de garde tot de dikte is bereikt die wenselijk is. Ik voeg geen zout toe want die zit immers in het kookvocht van de snijbiet.....
Er lag een stuk franse blauwschimmelkaas te schimmelen in de koeling en dat schimmelen hoort zo. Een stuk werd gesmolten in de saus en loste helemaal op. Pasta met Franse schimmelkaas is heerlijk en het mag ook gorgonzola zijn of geitenkaas. De groente kan spinazie zijn of rucola maar dan wel zeer kort koken. Eigenlijk alleen laten slinken en uit dat gas..... In het voorjaar gebruik ik voor dit recept het (on) kruid zevenblad of brandneteltoppen. Puur natuur en nu dus herfstoogst regenboogsnijbiet........
Tip 2
Van Decathlon krijgen we slaapzakken met een foutje. Ik wilde eens een snelle manier proberen om van een slaapzak een woonmantel te maken zonder biesjes enz.... Nederland houdt van GWOON! Ik weet niet of je het kan volgen via de foto’s... maar proberen kan altijd. Kortom: Zoveel mogelijk naden werden aan de binnenkant aaneen genaaid en hoeven daardoor niet afgewerkt te worden. De eerste ging nog wat moeizaam maar ik ga verder met oefenen. Wie hem krijgt? Wie het koud heeft in het consuminderhuis........
 
Leg de slaapzak op de grond. Je ziet dat de zoom eruit moet om de rits middenvoor te krijgen. Torn dus de zoom los....
 
Leg de slaapzak op de grond met de rits middenvoor...en zie je dat de capuchon rechts of links zit. Die moet middenachter en sluiten rond de rits.
Knip rigoureus de capuchon van de slaapzak....
 
De schouders aangeven door gewoon op de gok vanaf zijkant schouder tien cm schuin opknippen richting hals.
Knip dus op goed geluk de schoudervorm en eindig halverwege op niets.
 
De armsgaten knippen door 30 cm van de schouders naar beneden te knippen
Knip de lagen stof watten en voering apart.
 
Bekijk de armsgaten inknip goed en besef dat voering en buitenkant stof op elkaar moeten en de wattenvoering daaronder.
Als je slim bent naai je eerst de wattenlaag aan de buitenkant stof, dan kan die tenminste nergens meer heen dat heb ik ook gedaan ( zie foto) en wordt alles meteen duidelijker.
Vanaf nek opening kan je zo in de woonmantel en zet de voet van de naaimachine op de stof bovenkant armsgat. Voering op stof met daaraan vast de wattenlaag weet je nog? Als je de split rondom stikt en de slaapzak weer naar rechts keert is de opening in een stiknaad genaaid en afgewerkt....Later kan je de naad nog doorstikken als je dat beter vind.
 
Nu de schoudernaden sluiten ( zie foto) en meet je 20 cm vanaf armsgat schouderhoogte en zet een knipje in de voering en de stof. (Ik werk nooit met spelden maar met kleine knipjes in de stof.) Daar eindigt de schouder en begint de halsopening. Naai de voeringen tegen elkaar ( voering op voering) en naai gewoon door op de schoudernaden buitenkanten.
Let op dat de naden op elkaar liggen zodat de voering niet naar buiten piept. Voilà de schoudernaden zijn aan de binnenkant aan elkaar genaaid met een naad tevens afwerking. Mooier kan niet.
 
Nu de capuchon nog op de mantel en in die capuchon had ik wat coupenaden moeten leggen. Dat leek me op dat moment  niet nodig en heb ik hier en daar een plooitje gelegd. Slordig Annemiek. In ieder geval werd de capuchon en de nek en halsrand van vele knipjes voorzien die op elkaar moesten vallen. Het is gelukt dat wel......... Alleen de buitenkant capuchon op de buitenkant mantel naaien zodat ook diie naad aan de binnenkant mantel viel. De voering capuchon iets naar binnen slaan en opstikken.  Als je het goed doet valt de stiknaad van de voering precies op de stiknaad van de buitenkant capuchon. Bij mij ging dat een beetje mis en ben ik gestopt omdat mijn handen niet meer wilden....De capuchon naar beneden zie je de miskleuners niet en de capuchon op.... dan heb je het te koud om te kijken..... In ieder geval kan je de capuchonvoering met de hand overhands dichtnaaien....( ik moet nog een stukje en doe dat wel met de hand) Oefening baart kunst en de volgende woonmantel zal beter gaan.......Zeker weten...
 
Ik ben met Margaret naar een High Tea geweest. Ze gaat graag op stap en ik ging mee om heerlijk bij te praten en marktonderzoek te plegen. De entreekaartjes waren via vakantieveiling door Margaret al besteld voor 14,50 of zo per persoon en dat is te geef. Niet wetende wat we kregen hadden we al voor geluncht met een mega soepkop pompoensoep al la Annemiek. We gingen met de auto van Margaret naar Landgoed Overste Hof wat gewoon een boerderij aan de forellenvijver in Landgraaf is. De plaats in de wintertuin ( aangebouwde serre) met zicht op de vijver was al 40 maal 40 euro waard en ik genoot van het uitzicht.
De meneer van de bediening bracht een wit wijntje waar ik na een slok aangeschoten van werd en heb ik het maar bij die ene slok gelaten. Er kwam een soepkopje model eierdop gevuld met....pompoensoep. Mijn twee kolenschoppen van handen om dat krieltje gevouwen was het zowaar verdwenen. Er was geen soeplepel bij en een theelepeltje had er net in gepast. Ik heb het lilliputtertje maar leeg gedronken.
Kwam even later een mandje met zes theesoorten en Margaret vroeg naar een zevende theesoort. Er kwam kokend water en kleine broodjes met een soort aardbeigelei. Er waren chocolade vierkantjes en rondjes van duimformaat en een quiche  van twee duimbreed. Allemaal een haps lekkertjes. Toen ik de vulling van de quiche meende te proeven was hij al weg. Er waren sandwiches ( gewoon schuin gesneden boterhammen) en ik heb het meeste laten staan. Margaret heeft nog gewone melk gevraagd want dat hoort zo in Engelse thee vertelde ze. Even later vroeg ze een extra pot kokend water. De hoop theezakjes in de afval schaal groeide gestaag en die mensen hebben zeker hopen geld bijgelegd. Ik ben meneer nog gaan bedanken voor de heerlijkheid en ga beslist nog eens terug.... Dan ga ik consuminderen en te voet met de stok door het bos naar het landgoed of met de fiets aan het einde van een lange tocht.... Dan bestel ik een cappuccino buiten aan de rand van het terras bij de forellen vijver en heb ik de dag van mijn leven.... Waar ik nu al die tijd mee in mijn maag zit? Ik weet dat de horeca het zwaar heeft en ik wilde zo graag vijf euro fooi geven aan meneer voor al die na bestelde extra's en laat ik dat nou vergeten zijn? Dat wordt dus mijn volgende rit als de regen is verdwenen.... Die vijf euro brengen met een mooi kaartje erbij.........
 
Annemiek