maandag 6 november 2017

Mijmering 112 Pompoenmarmelade en zomertuin wordt wintertuin...

Beste mensen,

Je moet de weg volgen waar je je goed bij voelt.
Je mag andere mensen niet voor je laten beslissen....

Annemiek.
 
 
112 Consumindermijmering 2017.
 
Tip.
De zomerbloeiers zijn al tijden dood en de gaasmand staat leeg. Als je nog geen gaasmand hebt zou je er eentje kunnen maken maar misschien is dat iets voor het voorjaar? In ieder geval in manden en potten wat viooltjes zetten om in wintertijd blij van te worden. Ze zijn winterhard en bloeien gewoon door. In het voorjaar krijgen ze nog een groei en extra bloeispurt en ze zijn hun geld helemaal waard. In de gaasmand werd vooral veel mos bijgevuld en twee terracotta potten op schoteltjes met elk een viool in de mand gezet. Onderin staan omgekeerde potten zodat de viooltjes in pot stabiel staan. Rondom al die faldera werd mos gestopt zodat je geen pot meer zien kan. Mos rond de potten en rond de viooltjes en kregen ze water. Ik hoorde het gietwater via de pot op de schoteltjes lopen. Alle mos nat en dat moet zo. De regen hielp nog wat mee. Nat mos dekentjes zijn prima voor plantjes.....
 
Tip 2
De wasketel werd van de Franse geraniums ontdaan. Gisteren rode boerengeraniums en vandaag roze Franse.....De geraniums werden in potten gezet en de wortels met een derde afgeknipt. Het blad en de stengels werd voor twee derde gekort en kregen ze een plekje op de vensterbank van de hobby kamer. Matig water geven eenmaal per week en bloemknoppen afknippen. In april mag je de bloemknoppen weer laten groeien en in mei mogen de planten weer buiten. In de wasketel kwamen vier viooltjes en de aarde werd afgedekt met mos van het verticuteren........( in het voorjaar en het mos gedroogd ) Zomer wasketel werd winter wasketel....
 
Tip 3
Een grote muskaat pompoen werd ingezet om marmelade van te maken. Wat je nog meer nodig hebt? Sinasappelsap of sap van uitgeperste sinaasappels maar dit laatste is duurder. Op elke drie kilo schoongemaakte pompoenstukken anderhalve liter sinasappelsap. Met of zonder vruchtvlees mag je zelf kiezen. Verder voor elke pan met drie kilo pompoen en anderhalve liter sap 5 pond pakken geleisuiker 2:1. Neem geen andere anders gaat het mis. De geleisuiker is iets aan de ruime kant maar dat maakt de marmelade iets dikker. Pompoenmarmelade kan gebruikt op brood en beschuit op ijs en yoghurt maar vooral op
kruimeltaarten en gemengd met abrikozen uit blik. De abrikozen in stukken knippen en het sap binden met een eetlepel aangelengd aardappelzetmeel aan de kook brengen. Afkoelen... de gesnipperde abrikozen erbij en een hele pot pompoenmarmelade. Zalige taartvulling op zandtaartdeeg of op vlaaideeg met zandtaart kruimels....
 
Werkwijze pompoenmarmelade. Snij de pompoen in stukken en verwijder de schil. Was en weeg de stukken tot 3 kg en snij de stukken kleiner. In een grote pan op het gas met anderhalve liter sinasappelsap aan de kook brengen en op laag gas garen. De blender erdoor en weer aan de kook brengen met 5 pond pakken 2:1 geleisuiker. Drie minuut flink laten doorkoken ... blijf maar erbij staan want de marmelade mag niet overkoken maar moet wel flink doorkoken. Kokend heet in de schone potten gieten als volgt:
 
Een vuurvaste glazen thee of koffie kan leent zich het beste voor dit werk. Laat de kan in de kokende marmelade duiken tot het handvat en vul zo de kan. Veeg de onderkant af aan de rand van de pan. hou een natte vaatdoek bij de hand om even onder de kan te vegen en giet de kokend hete marmelade in de potten. Direct het deksel erop, goed strak dichtdraaien en de potten op de kop zetten. Zoals je ziet heb ik in een bak water twee vaatdoekjes liggen. Het water is koud en elke keer spoel ik de doekjes en gebruik ze om de kan onder af te vegen of om de potten mee vast te houden. Een in mijn hand en een in de bak om weer te weken. Op deze manier gaat het vullen het beste. Van een pompoen had ik 32 potten en helemaal genoeg voor een jaar.
 
De pannen heb ik buiten in de week gezet vol met regenwater. Ze zijn uit het oog en de tijd doet mijn werk. Morgenvroeg vind ik ze wel.... De potten blijven tot morgenvroeg op de kop staan. Eens kijken of ik nog een bont lapje vindt met wat oranje erin om de pottendeksels mee af te dekken........
 
Tip 4
Morgen wil ik weer quiche zonder deeg maken en nu met pompoen en broccoli. Daarvoor heb ik enkele rechte plakken gesneden van de muskaat pompoen die samen de bodem worden. Het leek me leuk om hartjes bovenop te leggen en die heb ik met een koekjessteker uit plakjes pompoen gestoken. Alles bij elkaar in de koelkast en morgen zie je hoe ik dat in elkaar fisterenul... (nieuw woord)
 
Mijn leventje.....
14 graden was het in mijn huis toen in de ochtend de deuren en ramen enige uren hadden open gestaan. Ik heb wat in de tuin gewerkt en lucht dan tegelijk mijn huis. De zon op het zijraam bracht in de woonkamer de temperatuur drie graden hoger in de namiddag en in de voor/avond zakte het weer tot 16 graden. De woonmantel aan bij mijn werk aan de PC was voldoende tot om 19.30 uur de verwarming aanging op 17.5 graden. Om 21.00 uur weer op 7 graden. De warmte blijft immers een uur hangen en rond tien uur wil ik vanavond toch naar bed..... Nou ja...ietsje later als Humberto Tan iets interessants heeft. Morgen komt mijn vriendin en woensdag mijn zusje met zwager en dan zal ik maar volop stoken op 19 graden of zo en een dun bloesje aantrekken anders spoel ik compleet weg..... In supers... ziekenhuizen... wachtkamers en de bieb ga ik bijna dood van de warmte en de benauwdheid. Ik moet af en toe naar buiten de frisse lucht in en van warmte val ik in slaap.....
 
Annemiek