maandag 2 oktober 2017

Mijmering 99 Snelle "appelbeignets" en tipjes om geld over te houden...


Beste mensen,

Alleen kan je zo weinig... maar samen
kunnen we zoveel betekenen...

Stichting Consuminderhuis Parkstad
www.consuminderhuisparkstad.nl
Annemiek.
 
99 Consumindermijmering 2017.
 
Tip
Een fijn goedkoop herfstmenu op zaterdag is appelpannenkoekjes in beignetvorm. Het kost weinig en er zit fruit en melk in en het vult. Goed om geld over te houden voor in je december spaarpot.
 
Ingrediƫnten:
1 appel per persoon
zelfrijzend bakmeel
1 ei of niet
melk
snuf zout
zonnebloemolie.
 
Werkwijze: Was de appels en verwijder met een appelboor het klokhuis. De appel in schijven snijden. Beslag maken van 2 bekers zelfrijzend bakmeel snuf zout, ei en de nodige melk tot een stevig beslag. De appelschijven door het beslag halen en in hete zonnebloemolie bakken in koekenpan of wok. Het beslag moet om de schijven blijven zitten, zo niet.... dan is het te dun en bakmeel toevoegen. Op hoog gas de appelschijven dichtschroeien en direct op laag gaas garen, bruinen en keren. Geef het de tijd want de appel moet beetgaar zijn. Er kan poedersuiker over de beignets....
 
Poedersuiker koop je niet maar maak je zelf (in de keukenmachine of moulinex of koffiemolen) van gewone suiker.... Goed voor je portemonnee.......
 
Tip 2
Havermout is een heerlijk ontbijtproduct als het kouder wordt. Lekker nostalgisch maar het wegen van de hoeveelheid weerhoud mensen om het te maken heb ik gemerkt. Teveel werk..... De commercie heeft daarvoor de dure zakjes met de juiste hoeveelheid voor een beker melk uitgevonden. Lui zijn kost geld........ Een slimme truuk is gewone havermout  kopen ( veel goedkoper) en te meten met beker en eetlepel. 1 beker melk aan de kook brengen en 4 eetlepels havermout toevoegen, ietsie suiker naar smaak, even doorkoken en de havermout dikt al en kan in een kom. Schrijf met permanent marker de hoeveelheden op het pak totdat je het zelf met een slaperige kop wel uit je hoofd weet... Havermout kan ook ongekookt gegeten worden in koude melk of yoghurt het zit immers ook in muesli. Je kan dus zelf musli maken met havermout noten rozijnen en...en. De hoeveelheden voor griesmeel is een beker melk aan de kook brengen en twee eetlepels griesmeel met ietsie suiker of rozijnen toevoegen..... en een minuutje doorkoken.
 
Tip 3
Op mijn gemakje zorg ik voor de planten in komend kouder wordend seizoen. De selderijplant geteeld van het kopje van de knol staat nu in de woonkamer op de vensterbank. Eenmaal per week krijgt hij water met de potplanten. De blaadjes zijn voor in de soep of cup soep met een half groente bouillonblokje. De laatste salieplant in pot werd in de volle grond gezet samen met het klein kaasjeskruid dat ik kreeg van Antonia. Beiden zijn vaste planten dus winterhard maar niet in een
pot. In de volle grond zullen ze komend jaar weer opkomen en hopelijk zich uitbreiden. Beide kruiden zijn geneeskrachtig http://www.astrologie.ws/kruiden/kaasjeskruid.htm maar vooral mooi om te zien. Zelfs de peterselie in pot kreeg een plekje in de volle grond, ook al is hij eenjarig. In de volle grond bevriest dit kruid minder snel en kan daardoor tot ver in een zachte  winter gebruikt worden maar in pot vroegtijdig verpieteren. Het tweede jaar schiet de plant door en krijgt bloemen en zaden die weer gezaaid kunnen worden. Koop jij nog altijd verse kruiden in pot? Haal uit die pot, deel de wortelkluit door te trekken of voorzichtig snijden en zet iets van elkaar in de volle grond. Vooral bieslook zal je daar een plezier mee doen. Afgevroren boven de grond komt hij het eerste op in het voorjaar met pracht ijle groene sprietjes als gras.........Helemaal gratis en voor niets.
 
Tip 4
Rucola gezaaid in de wasteil waar de tomatenplanten instonden komt goed op. Tot de eerste nachtvorst zal het groeien en na de winterstop in het voorjaar doorgroeien. (zaaien kan nog) Bij een zachte herfst/winter groeit het zelfs door en kan in wintertijd geoogst. De rucola slablaadjes op hamburgers en rauw in aardappelpuree zijn heerlijk zoiets als rauwe andijvie stamppot. Idem de roodlof sla die prachtig kleurt....
 
Tip 5
De regenboogsnijbiet staat te gloren in haar vele kleuren en er kan nog driemaal van gegeten worden. Ik weet inmiddels dat de stengels een heerlijke combinatie zijn met tomaten en heerlijk als pastasaus. De stengels afsnijden en de bladeren rond de stengels weg knippen. Alleen de kleine blaadjes zijn nog lekker en worden apart gehouden. De stengels in het geheel wassen en in kleine stukjes snijden. Een dikke ui snipperen en fruiten in olijfolie lichtbruin in een stoofpan of braadpan. De snijbiet toevoegen en mee roerbakken met peper/zout. Op laag gas beetgaar garen met de deksel op de pan. Halverwege de gaar tijd  het klein gesneden blad toevoegen en een pakje tomato frito of gepelde gezeefde tomaten. Ik heb nog een handvol kers tomaatjes toegevoegd die op moesten en kleurden onder het afdak. Een bekertje pasta koken per persoon en de warme regenboogsnijbiet op de pasta. Een paar blokjes geitenkaas bovenop en ik voel me schatrijk. Regenboogsnijbiet kan je zelf zaaien in het voorjaar zelfs in je blommentuin is het een pracht decoratie. Gewoon proberen want kopen kan meestal niet. De groeitijd is van maart tot september/oktober.  De groene variatie zaai ik voor het jong blad en heb ik al wel acht keer van gegeten, de zomer door. Het blad 10 cm boven de aarde afknippen en het komt weer op...
 
Mijn leventje....
De wind speelt krijgertje met de wolken en af en toe zweeft een klein miezertje regen over het hofje en zo weer weg..... De kop van de week is aanpakken in mijn huis en administratie bijwerken maar de telefoon van het consuminderhuis staat wederom rood gloeiend. Crisis... en wij als consuminderhuis zijn de enigste organisatie die per direct een bigshopper voedsel kan leveren en binnen een ochtend een inboedel... maar voor wat hoort wat..... Ik start komende vrijdag de 46e budget/consuminderkring en heb weer 14 kringleden bij elkaar. Samen werken deze mensen vanuit soms niets naar een stapje verder en  door ons huis worden dat vier stapjes verder in korte tijd. Als ze maar aan de slag willen.... Leren en orde op zaken stellen en dat kan je zelf als je maar weet hoe. We wijzen hen de weg maar lopen moeten ze zelf.....Ik heb liever dat mensen aan zichzelf werken ( door een kring te volgen) dan als vrijwilliger in het consuminderhuis. Velen zijn ziek en/of verwart en letterlijk van een koude kermis thuis gekomen en sommigen wonen tijdelijk in het sociaal pension. Een dak boven het hoofd in een stalen bed met een stalen kleerkastje en maaltijden. Het is al iets dat je niet bij vrienden op de bank hoeft te slapen of onder een struik.
 
Ik heb eens rond Kerst gezorgd voor wat gezelligheid en goed warm voedsel op een afwerkplek in een autobus die stond op een afgeschermd parkeerterrein in Heerlen. Tussen de aangeboden warme kleding was vooral de “bedrijfskleding” en make-up zeer in trek. De hergebruik lingerie en sjaals bloesjes bling/bling enz... wat maar te gebruiken was om de klant te “believen.” Voor velen het laatste station omdat de drugs de winnaar was. Wel eruit willen maar niet meer kunnen.... In die tijd stierf een mevrouw aan een overdosis en kwam voor haar de bevrijding...In de herfst en winter gaan mijn gedachten wel eens uit naar die vergeten groep. Mijn gedachten en mijn hart.... en tel ik mijn zegeningen dat mijn verslaafdheid zich beperkt tot chocolade bollen en mokkapunten als er even teveel stress is. Nu werk ik al tijden met de groep die dit station zijn gepasseerd of nooit bereikten. Velen onder ons hebben een rugzakje klein of groot en in deze tijd van vallende blaadjes merk ik ook bij deze mensen weemoed en dalende energie, maar we houden elkaar vast bij de hand... ( logo van ons consuminderhuis) Sommigen waren vroeger verslaafd en al tijden boven Jan maar verslaafd gevoeligheid blijft... Mijn nieuwe groep van vrijdag in welke groeifase dan ook... stompen elkaar naar boven onder mijn leiding en natuurlijk zijn er afvallers, wel vier van de tien. Heel soms is dat een vrije val  terug naar de criminaliteit of prostitutie en laat ik ze los... maar zes van de tien komen uit dit dal  op eigen kracht naar het leven in de zon en ze doen het zelf, beschadigd maar gelouterd....., ZELFDOEN maar niet alleen......Die zes van de tien dat is toch heel erg veel.....
 
Er is nog zomer en genoeg...
wat zou het loodzwaar tillen zijn, wat een gezwoeg,
als iedereen niet iedereen  terwille was en iedereen niet iedereen op handen droeg.......
 
Judth Herzberg in de voetnoot van..
 
Annemiek.