maandag 25 september 2017

Mijmering 96 De overtollige buitenkeuken, medicijnen in je tuin en truukjes tegen de kou...

Beste mensen,

Een blik, een woord, een stille wenk,
elkaar zo kennen is een Gods geschenk...

Annemiek.
 
96 Consumindermijmering 2017.
 
De laatste droogbonen drogen en de laatste potten en bakjes waar planten in stonden zijn schoon gemaakt. Alles wordt weer hergebruikt. De plastic potten waar randen van zijn geknipt om ze passend te maken voor in potten waar geen gaatjes in zitten. Ze worden als binnen pot gebruikt en het teveel aan regen uit de overpot  gegoten. Op maat geknipte binnen/potten in manden die langzaam naar de natuur terug gaan.
 
Er is een emmer waar de bodem van los zit. Geen probleem als daar een RVS kom in past. Nostalgie in alle soorten en maten.
Mandjes waar de bodem van is weg gerot? Een passend schoteltje of bakje zoeken en er kan een kruidenplantje in.
Zinken emmers waar gaatjes in werden geboord om te voorkomen dat de grond zuur werd. Natuurlijk komt die emmer nooit vol aarde. Onderin potten of stukken scherven van wat dan ook. Daarop aarde.... een/vierde of zo. Dan valt de emmer ook niet om, met onderin die zwaarte. Een enkele geëmailleerde bak roestte door en kwam
vanzelf een afwateringsgaatje.
 
Alle grond ging terug naar de moestuin en de scherven werden afgespoeld. De emmers en potten schoon gemaakt met hergebruik sop en afgespoeld met regenwater, werden gedroogd met de dweil en vonden een plekje achterin de schuur. Daarvoor moest de schuur even leeg en dat is in een uurtje gepiept omdat dit mens ontspulde.
 
Tip 2
De commercie probeert nog steeds de buitenkeukens te promoten en het is te zot voor woorden. Waarom een plek buiten om te koken als je in de keuken al zoiets hebt? Ik ruilde mijn gietijzer tafel met marmer blad die nu zo goed als nieuw bij Gerry staat. Haar vriend knapte de tafel op en het is een plaatje....
 
Een kleinere tafel met glazen blad bracht voor mij het volmaakte buiten keuken gevoel en ik maak daarop zonder problemen de groenten schoon, op mijn gemakje zonder aangepaste keuken op zithoogte als ik niet meer kan staan.... De wortels en de koolraap de pastinaken en wat ook... De groente zo uit de aarde in geëmailleerde bakken met regenwater afgeschrobd en knoeien mag. De eerste spoelbeurt heet dat en ik klieder heel wat af in gezelligheid. De kokosborstel komt daar aan te pas en de groente wordt eventueel geschild indien nodig. In mijn stevige tuinstoel met armleuningen werk ik aan dat tafeltje zittend in de luwte. Daar kan geen aanrecht tegenop. Een bakje met leidingwater bij de hand voor de tweede wasbeurt. tegen die tijd wordt gesnipperd en gesneden en kan alles naar de keuken drie meter verder. De "buitenkeuken" wordt met de gieter met regenwater afgespoeld en klaar... 

Het eerbiedig verwerken van zelf geteelde groenten is een van mijn lievelingswerkjes. De tijd valt weg en vrede daalt over mijn hofje. Floortje voelt beslist de stemming want ze kijkt altijd vol aandacht naar dit bijzonder gebeuren. De oude mand voor de schillen staat naast de tafel en wordt leeg gemaakt in de compostbak.... als ik daar zin in heb. Zelfs in wintertijd en zelfs als het sneeuwt wordt op mijn hofje buiten de groente schoon gemaakt. In een mega fleecevest en de inkuil dichtbij waar mijn vorstgevoelige groente schatten liggen begraven tussen laagjes aarde en hooi. Eenvoudig leven is heel veel rijkdom......
Een moderne buitenkeuken zou niet bij dit gevoel passen.........
 
Tip 3
Wat er op het menu stond? Ratatouille met wat voorradig was.
Twee gesnipperde uien
1 chayote ( mag courget zijn
enkele wortels
enkele aardappels
2 dikke tomaten
kleine puntpaprika ( was de laatste en moet een grote rooie zijn)
pepertje met drie zaadjes voor de pittig.
2 pastinaken hoeft niet ( te vroeg uitgedaan moet eerst de vorst over)
3 Chioggia’s hoeft ook niet en kan een tweede paprika zijn voor de vulling
2 tenen knoflook ( ik nam sprietjes blad knoflook van de ingegraven tenen
blaadjes salie en basilicum mag ook tijm of oregano zijn
olijfolie
peper/zout
 
De ui fruiten in de olijfolie en alle groenten gesneden met aanhangend waswater toevoegen. Op hoog gas af en toe omscheppen en de gesneden kruiden toevoegen met peper/zout. Op temperatuur gekomen de stoofpot op laag gas garen tot beetgaar in ongeveer 30 minuut.
 
Tip 4
Ik heb een ontsteking rond de schroef van mijn klikgebitje en ben ik blij met de salie in mijn tuin. Natuurlijk gebruik ik vers blad zolang het aanwezig is in de tuin en blijft het gedroogde blad voor de winter bewaard in potten. Salie werkt geneeskrachtig bij ontstekingen van  slijmvliezen en bij aften. Bij beginnende griep en verkoudheid, bij keelpijn amandelontsteking, diarree en luchtweg infecties. Een onmisbaar geneesmiddel gratis in je tuin, want een salie plant brengt elk voorjaar weer nieuwe stengels en nieuw blad. Salie is namelijk winterhard, de wortelkluit blijft als de plant boven de aarde bevriest. Ik heb thee gemaakt van het blad en regelmatig mijn mond ermee gespoeld na en tussen de maaltijden, maar ook de thee gedronken want hij is lekker. De genezing is al gestart en na een paar dagen salie thee komt het goed.....
 
Tijm in je tuin waarvan hoestdrank gemaakt kan worden zie http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/2016/06/mijmering-66-tijmsiroop-maken-en.html
Verder staat Oost Indische kers in mijn tuin tegen blaasontsteking oftewel chronische urineweg infecties want de thee heeft een anti bacteriële werking. Zet maar goed sterk en laat op een theelichtje trekken. Gratis en voor niets want de eenjarige plant komt elk jaar terug omdat de gedroogde zaadjes in de aarde vallen en het jaar erop weer kiemen als de Aarde warmer wordt.
Als wij nu allemaal samen de geneesmiddelen telen die moeder Aarde ons gratis brengt wordt de medische zorg een beetje verlicht. Ik ga liever naar een dokter als het ECHT nodig is..... en natuurlijk kan je in de natuur winkel de salie drankjes en tijmsiroopjes kopen....en weet je wat je betaald. Soms sla ik een beetje door in het zelf dokteren, toen ik bijvoorbeeld afgelopen zaterdag een talg bultje oftewel gerstekorrel van mijn ooglid afkneep met een pincet. Het bloedde nogal want ik zie niet zo goed... Het is alweer helende maar toch...
 
Mijn leventje...
De ochtend en avonden worden kouder en met truukjes kan je veel opvangen. Mijn zijraam in de woonkamer vangt veel zon en stijgt de temperatuur als ik de deur naar de keuken dichtlaat. Daardoor wordt het wel 19.5 graden die in de avond zakt tot 18.5 en dat is voldoende. Met een plaid op de bank is genoeg warmte. Voeten warm, alles warm en dikke sokken in warme sloffen helpt. Ik zie mensen in T-shirtjes op de fiets die door en door koud worden en dan kom je moeilijk weer echt warm. Het is de tijd van: “Niet weten wat je aan moet” in verleidelijke zonneschijn met kou in de schaduw.  Het is de tijd van een warm vest aan de kapstok of een trui. De flanelletjes op bed en de woonmantel in de vroege ochtend..........
 
Floor heeft afgelopen zaterdag gevochten en ze gilde wel drie straten ver. Daar boven uit stond ik te gillen dat ze naar huis moest komen wat ze na verloop van tijd ook deed. Haar arme overspannen hartje klopte als een razende en de plukken vacht hingen erbij. Ruzie met een kater of poes die sterker was neem ik aan....Ze zal het wel weer uitgelokt hebben zoals ze met de eksters doet. Jennen en uitdagen steeds dichterbij de boom waar het nest in zit. Ze heeft eens aan een jong gezeten die vliegles kreeg. Het geschetter van de eksters is oorverdovend en ze vliegen laag over haar heen. Af en toe lijkt het wel Hitchcock met “The Birds.” Zo gaat het al zomers lang dus neem ik aan dat eksters steeds terug komen op dezelfde plek en een goed geheugen hebben. Floor heeft weer eens haar lesje gekregen en is een beetje zielig waardoor ze lekkere hapjes krijgt en op het schootje moet zitten. Ze vouwt zich helemaal om mijn hand en wil regelmatig gestreeld worden, een avond lang. Daar heb ik maar aan te voldoen en als de woensdagvriend laat in de avond belt heb ik toch een hand nodig voor de telefoon. Dat kan natuurlijk niet als je dienaar van Floortje van Deursen bent. Dan wordt je tot de orde geroepen met een beet of een krab..... Ik werk in het huis van Floortje en zij is de baas. Ik mag er ook wonen als ik me maar aan de regels hou.... en zo is dat....
 
Annemiek