dinsdag 29 augustus 2017

Mijmering 87 Bramen gelei of jam, Rode Desiree oogsten...en wat is goed nieuws...

Beste mensen,

Goed nieuws is geen nieuws zegt de media,
 
Geen nieuws is goed nieuws zeggen de mensen.
 
Goed nieuws zoals in MIJN LEVENTJE vandaag is hartverwarmend....

Annemiek.
 
87 Consumindermijmering 2017.
 
Tip.
De winter bewaar aardappels zijn geoogst op de heuvel van een van onze sponsors. Deze keer Rode Desiree en de oogst is geweldig. Met een delegatie van het consuminderhuis is de klus geklaard.... en de tractor die de piepers naar boven haalt natuurlijk en alle zorg van poten bemesten enz.  Een mega klus die aan de oogst vooraf is gegaan ... en door de sponsor is verzet. Een dag in dit paradijsje knapt zo op en ieder die meeging wil graag ook de pompoenen binnen halen. Dat zal over vier weken zijn denk ik wel........ We werden echt verwend met heerlijke cup cakes en frisse drankjes en de mannen een sigaar van tabaksbladeren van eigen oogst.........
De piepers werden vandaag al uitgegeven op onze broodlijn en gegeten hoorde ik. De broodlijn geven we zes dagen in de week uit en bevat zuivel groente fruit brood en kaas/beleg en soms vlees/vis voor een week, aan ongeveer 60 gezinnen. Daar komen nu dankzij de sponsors van de heuvel, de winteraardappels bij en we zijn er heel erg blij mee.......In stoffen tasjes geven we de piepers mee, tasjes die uitgeklopt en eventueel gewassen weer hergebruikt kunnen worden. De meestal kinderrijke gezinnen op de broodlijn hebben geen of veel te weinig leefgeld.... Als tegenprestatie werken ze als vrijwilliger en/of volgen de budget/consuminderkring. We leveren maatwerk om deze gezinnen uit de schulden/armoede te halen en grip op geld en leven te leren....Af en toe zal ik daarover iets schrijven als er blije momenten zijn....
 
Tip 2
Te warm om buitenshuis iets te doen heb ik bramengelei gemaakt. Dat had jam kunnen worden als ik de pitten erin had gelaten en misschien ook nog de bramen gemengd met appels, dat doet de fabrikant ook. In dat geval was het veel meer geworden. Het is waar je voor kiest.... In mijn gelei zitten geen pitjes en geen ander fruit, daardoor  bleef van een grote pan, acht potjes over. Bramen kan je mengen met melige appels waar veel pectine inzit en iets minder geleisuiker gebruiken. Daar moet je dan een beetje met natte vingerwerk mee omgaan, op gevoel. Appels sinaasappels en kweeperen hebben veel pectine waarvan de kweeperen het meeste.
 
Ik heb de bramen in etappes geplukt van mijn struikjes die klimmen tegen het gaas van de moestuin. Elke pluk werd ingevroren en vandaag verzameld in de grote soeppan. Er kwam een bekertje water bij dat naar de bodem zakt en aanbranden voorkomt tijdens het ontdooien. De pan werd vijf minuut op hoog gas gezet en vijf minuut op laag gas. Daarna gas uit, deksel op de pan en verder laten ontdooien dat is snel gebeurd op deze manier. Het kost je natuurlijk geen gas als de bramen een dag ontdooien.... maar ik weet nooit van tevoren wanneer ik een hiep krijg...
 
De volgende actie is gas onder de ontdooide bramen en aan de kook brengen en houden. Aan de kook op laag gas laten sudderen tot alle sap uit de bramen lijkt te zijn. Ik heb een pasvite met fijn zeef om de bramen door te draaien en het sap van velletjes en pitten te scheiden. De smurrie door een fijne zeef drukken met de achterkant van een pollepel...lukt ook. Ik laat de velletjes en pitten meestal nog even uitlekken en kan later in de compost.
 
De pan waar de bramen inzaten werd op het stoepje gezet en pasvite en zeef plus lepels daarin met regenwater. Lekker weken en geen spetters op mijn tegels en aanrecht en knoei ik maar raak op het stoepje...
 
Het sap werd gewogen en met geleisuiker 2:1 komt een pond/pak op een kilo vrucht. Dat is dus 2 pakken (en een beetje) op mijn 2 kilo en 200 gram sap.
De geleisuiker met het sap aan de kook brengen en drie minuut op kookpunt houden en je gelei is klaar. Kokend heet in potten gieten en daarvoor neem ik kleine potjes omdat de gelei zo kostbaar is.......... De potten op de kop zetten en af laten koelen. Met kleine potjes heb je meer feestdagen van een potje gelei openen en ik smeer ze op beschuitjes en op griesmeelpudding in de winter als ik het liedje van verlangen zing van klein/fruit in mijn zomer tuin.
 
De gereedschappen werden met een oude afwasborstel nagespoeld en pan twee kwam erbij en de schenkkan. Hoe vies het water ook is... het neemt ook de smurrie van pan twee met toebehoren mee. Alle pannen en gereedschap zijn betrekkelijk schoon en kan straks bij de afwas waar ik elke dag mee afsluit....
Het voorwas regenwater ging onder de rododendron die er geen moeite mee heeft dat er bramenprut in het gietwater zit, als er maar geen zout inzit....Hergebruik ten top....
 
Mijn leventje.....
Onze assistent in de coördinatie ( de meneer met de safari hoed bij het aardappel rapen) heeft bij ons een grote groei doormaakt. Zijn eigenwaarde groeit nog steeds gelijk op met zijn vaardigheden. Jozé en ikke mochten mee toen hij een flitsende bril ging kopen die hij nu nog niet op heeft... Zaterdag is de bril klaar en hij is lichtblauw en knallend. Meneer heeft mijn tondeuse gekregen want geschoren hoofden zijn IN  en het staat hem perfect. Daarbij hoort een baard van drie dagen nou jaaaaa bij hem van een week en mijn benen scheren zal wel voortaan met zo’n krabbertje moeten en pleisters bij de hand.
 
Meneer is zoveel rustiger en ik zie hem nog voor me toen hij bij ons binnen kwam. De goeie Theo heeft onze assistent vele malen begeleid naar de tandarts en er is heel veel werk verricht. Ongeveer een week geleden kwam meneer bij me en liet zijn groeiende nagels zien. Vanaf kleine jongen heeft hij al nagels gebeten tot op het bloed toe en veel nagelriemen zijn misschien wel voorgoed verdwenen. Meneer wist duidelijk geen raad met zijn groeiende nagels en we hebben hem een nagelsetje gegeven en gewezen hoe hij vijlen moet en de troep onder de nagels uithalen. Alle velletjes en beschadigde nagelriemen worden dagelijks ingewreven met schapenwol crème die ik hem gegeven heb. Donderdag leer ik de assistent in zijn consuminderkring een dagelijks  terugkerend tijdmanagement schema met elke avond afwassen en
de plee poetsen met daarna zijn handen met de crème insmeren omdat ze na de afwas pas echt helemaal schoon zijn tot in de diepste groefjes. daardoor is dagelijks afwassen beslist noodzakelijk!!  
 
Grip op geld hebben we meneer al geleerd en hem kan niets meer gebeuren... nu nog grip op leven. Zie je hoe stralend zijn lach is? je zou hem moeten horen.... Wat zijn we trots op onze assistent...en zo zijn er zovelen waarbij we maatwerk leverden en we hebben deze succesjes nodig om degenen waarbij het niet lukte te kunnen vergeten....en om energie te putten om door te gaan.
 
Annemiek