maandag 21 augustus 2017

Mijmering 85 Aardbei bedden en gevulde mannenblommen in de olie...

Beste mensen,

Een verrassing krijgen of geven
Het plezier blijft om het even...

Annemiek.
 
 
85 Consumindermijmering 2017.
 
Tip.
Mannelijke bloemen van de courget en pompoen hebben alleen een steeltje. De vrouwen een vruchtbeginsel. Als de bijtjes in de mannelijke bloem zijn geweest ( en daarna de vrouwelijke bloemen hebben bevrucht) hebben de mannelijke bloemen hun dienst gedaan en kunnen gebruikt worden om te vullen en op te eten.....Recept als volgt:
 
Ingrediënten:
5 mannelijke courget of pompoen bloemen.
bakje kruidenroomkaas van eigen merk PLUS is al goed
bloem
melk
snuf zout
zonnebloemolie
 
Werkwijze:
De bloemen vroeg in de ochtend afknippen ( tien cm stengel eraan laten) als ze open zijn en in de koelkast leggen. De roomkaas in een spuitzak scheppen en dat gaat gemakkelijk als je de zak over een hoog smal bekertje trekt bijvoorbeeld een maatbeker. Ik gebruik de dropzakken van het kruidvat als spuitzak en knip een stukje van de punt. Niet teveel zodat een mondstuk blijft hangen. Spuit zoveel roomkaas in
de bloemen dat de bloembladeren nog bij elkaar gebonden kunnen worden. De ranken van de klimcourget en de chayote zijn geschikt om als “binddraadje” gebruikt te worden of een stengel bieslook. Maak een stevig beslagje van een beetje bloem, snuf zout, eventueel 1 ei ( hoeft niet) en melk. Sleep de bloemen door het beslag en bak ze in een klein pannetje met zonnebloemolie. Keer de bloemen en bak ze lichtbruin.
 
Van de rest beslag bakte ik een pannenkoekje met wat bramen....
 
Tip 2
De zomer prei werd grotendeels uitgedaan en eentje heb ik laten doorschieten en bloeien. Dat wordt het zaad voor volgend jaar.........
 
Tip 3
Nieuwe aardbeiplanten bedden maken doe je in augustus.
De betonnen bakken waar de aardbeienplanten instaan moeten leeg. Na twee jaar gaat de oogst snel achteruit en de aardbeitjes zijn veel kleiner.  De planten zijn te oud en kunnen in de compost. Alle jonge planten die aan de scheuten kwamen van de oudjes heb ik in de aarde ernaast gedrukt of in bloempotten ernaast of bij een andere potplant zover de scheut maar kwam. In de aarde gedrukt kregen de jonkies wortels en kan nu de navelstreng worden verbroken. De jonkies komen in de betonnen potten maar eerst moet de aarde verwisseld. Met emmertjes worden de bakken geleegd en de aarde op een hoop gelegd in de tuin. Aarde uit de moestuin komt in de betonnen bakken met bovenop 15% potgrond. Daar komen de jonge plantjes in. Ze krijgen heel wat koemestkorrels om zich heen en veel water enkele dagen lang. Daar heb ik twee jaar geen omkijken meer naar. De kosten zijn een euro voor de laag goede potgrond. De planten zijn van stekken en de meeste aarde gratis uit de tuin. De oude aarde komt op de plaats in de moestuin waar ik de aarde uitnam.
 
Altijd heb ik wel een bak met eenjarige aardbei planten en die blijven staan. Het zijn planten van het doordragers soort dus geven ze nu alweer vruchten. Mooi die aardbeitjes einde zomer. Volgend jaar wordt deze bak vernieuwd....
 
Tip 4
De aardappels die ik heb gerooid hebben een dag onder het afdak gelegen om te drogen. De aarde viel er zo vanaf. Nu liggen ze in een mand en de vroege aardappels worden afgedekt om groen worden te voorkomen....
 
Mijn leventje....
De chayote groeit gestaag en ik zie al zeven vruchten aan de stengels hangen. Ik ben benieuwd hoe dik ze worden en twee stuks zal ik bewaren om volgende lente weer uit te schieten. Dat is zo bijzonder.... De chayote moet daarvoor donker en koel de winter door binnenshuis liggen en daarvoor gebruik ik de logeerkamer. De gordijnen zijn meestal half dicht en in wintertijd betekend dat schemerig. Tegen februari/maart komt uit een plooi opeens een stengel en is het tijd de chayote half in een bakje potgrond te drukken. Als de stengel langer wordt en blaadjes krijgt kan hij gesteund worden met een stokje. eind april mag de “plant”op de chayote in de volle grond aan een klimrekje. Dan moet de vorst voorbij zijn of zoek een beschut plekje waar je snel wat hooi op kan gooien bij gemelde nachtvorst. Ik heb de chaoteplanten langs een touw geleidt toen het hekje te laag bleek te zijn.........
 
Dankzij tips van mijmeringfans lukt het me elke ochtend een pilletje in Floortjes buikje te krijgen. De pil druk ik fijn tussen twee lepels en meng het poeder in een halve eetlepel koffiemelk. Door de dag trakteer ik haar af en toe op wat koffiemelk met veel ahhs en ohhhs en knuffeltjes zodat ze dit “tussendoortje”als feest ervaart. Liesbeth bracht me op dit idee. Natuurlijk zit alleen in de ochtendmelk de pil. Omdat ze alles in de gaten houdt en ik niet weet of ze dat geroer en die pil bewust meekrijgt probeer ik heimelijk die pil te kraken en te mengen met de rug naar haar toe. Een heel gedoe om zes uur in de ochtend als ze ook nog komt kijken wat ik daar allemaal stiekem doe op dat aanrecht.  In ieder geval trapt ze erin en de pil in de melk is bedoeld als een soort amuse.... Daarna krijgt ze een hapje natvoer en dat weet ze al zo goed dat ze nu alweer wacht met aan die amuse te beginnen totdat het eilandje natvoer erin ligt. Amuse en voorgerecht tegelijk wil Floor..........Ze gaat niet voor minder!
In ieder geval is de melk verdwenen na het “ontbijt” en Floor heeft weer een buikje met vacht en zonder jeuk. Gisteren kreeg ze weer een anti vlooi pipetje in haar nek en werd ze gekamd....
Je zou zeggen dat ze heel blij is met die uitstekende verzorging en lief voor me is, maar ho maar........ Als ik tijdens de nacht moet plassen kan ik beter mijn bergschoenen aandoen onder de nachtpon want als mijn voeten naar het toilet gaan en niet naar de keuken richting etensbak bijt ze in mijn voeten.....Omdat ik te slaperig ben om de veters te rijgen en geen tijd moet ik oppassen niet te struikelen over de veters...... Dan staat morgen in de krant vrouw in nachtpon op bergschoenen van de trap gelazerd...Sinds Floor die pillen krijgt heeft ze een eetstoornis.......daar heeft het vrouwtje ook wel eens last van en hoort schijnbaar bij ons huis.......Als dat alles is...
 
Annemiek