dinsdag 15 augustus 2017

Mijmering 83 Bloed en bietenvlekken en in goede sfeer geselecteerd pastinaakzaad....


Beste mensen,

Schep stilte om je heen.
Bevrijd je uit de armen van de consumptiemaatschappij,
die de laatste restjes vrijheid uit je weg rooft.
Keer terug naar de rijkdom van eenvoudig leven...

Annemiek.
 
 
83 Consumindermijmering 2017.
 
Tip.
Af en toe trek ik wat bietjes uit de tuin. Net boven de wortelhals het loof afsnijden en wassen met regenwater. Daarna met drinkwater opzetten en aan de kook brengen, en tien minuten op laag gas aan de kook houden. Daarna gaar ik ze gratis verder door de pan in de dubbel gevouwen gewatteerde deken te zetten. De deken dicht gevouwen rond de pan........zo is het gisteren ook gegaan. Ik was moe na mijn hele huis te hebben schoongemaakt en naar Decathlon te zijn geweest om spullen op de halen voor het Consuminderhuis.
 
In mijn stoel ben ik half in slaap gevallen en kwam Theo binnen die die de deken van de bank wilde trekken...Mijn Neeeeeeeee!!!  moet oorverdovend zijn geweest en Theo schoof verschrikt de deken weer terug maar was de ramp al geschied.... Bietennat droop als bloed over de gewatteerde deken en de grand foulard... Ik probeerde snel uit de stoel te komen waarin ik met mijn benen hoog lag. Ondertussen probeerde Theo de gentleman, te redden wat er te redden viel en tilde de hele druipende massa van de bank waardoor de spetters op het vloerkleed vielen. “Zet op de tegels...zet op de tegels.. op de tegels gilde ik met overslaande stem naar de perplexte Theo. Ik ben de trap op gerend zover dat mogelijk was en heb een mengseltje gemaakt van een eetlepel gloor op een kopje koud water en met een schone
dweil de vlekken op het vloerkleed gedipt....met succes. De dekens lagen inmiddels buiten en de pan met gare bietjes op het aanrecht... Theo haalde boven de dichte wasmand en daar ging de grand foulard in met koud regenwater. Het rotan tafeltje werd reuze vergiet door de glasplaat eraf te halen. De foulard in de vergiet en ging de gewatteerde deken in de dichte wasmand. Echt spoelen lukte niet, de deken was te groot en vroeg ik Theo de deken samen met mij in de regenton te stoppen. Theo keek me aan of ik gek was geworden... Met een stok heb ik de deken heen en weer bewogen in die 200 liter water, en enige tijd laten weken. 
 
De grand foulard kon in de wasmachine en de deken in de “vergiet” Daarna had ik pas tijd om aan Theo uit te leggen dat bloed bieten en rode wijnvlekken direct in veel koud water moeten gezet. Dat het beige vloerkleed voor ging omdat de vlekken niet mochten hechten. Ik zie meneer nu nog zitten op de ontklede bank met zijn schoenen op een schone droge dweil en nog steeds een beetje ontdaan...We hebben koffie gedronken tegen de schrik en kwam het helemaal goed met de lappen en Theo die het nog steeds maf vind dat hete pannen bij Annemiek op de bank staan... volgens hem is dat bij gewone mensen niet zo... Wie heeft hem ooit verteld dat ik gewoon ben....vraag ik me af...
 
Tip 2
Nog een consuminder tip die vooral tijd bespaart. Eenmaal per tien dagen heb ik een machine zwarte was. Natuurlijk draag ik geen witte onderbroeken die je nergens bij kan wassen en zeker geen groene met blauwe blommen of zo. Zo’n weiland rond mijn billen is aan mij niet besteed. Sloggi’s moeten het zijn die gaan jaren mee en als ze wat vaal worden gooi ik een pakje zwarte Dylon textielverf met een kilo zout met de vale lingerie in de wasmachine.
 
De zwarte was... Ik hang het wasgoed direct bij elkaar op de droogmolen. De gewone onderbroeken voor dagelijks gebruik en de mooi afgewerkte bij elkaar. De shirts met driekwart mouwen samen en die met de korte mouwen bij elkaar. Dan de tops zonder mouwen. Als alles droog is mieter ik de gewone onderbroeken onderin de mand, die komen zo in de la, daar vouw ik niet aan. De mooie worden gevouwen. Daarop het stapeltje tops gevouwen op de tuintafel en daarop de korte mouwen ook gevouwen plus de driekwart mouw. De stapeltjes
iets verschoven van elkaar en komt de strijkwas daarop. Deze keer een broek die ik trouwens wel strijk aan mijn lijf... De wasmand onderaan de trap gezet wordt meegenomen als ik naar boven moet en is in twee minuut in de kast geruimd want de stapeltjes in de mand liggen in dezelfde volgorde als in de kast. Alles wat naar beneden moet ligt bovenaan de trap en omgekeerd. Wat naar de schuur moet ligt bij de keukendeur en omgekeerd. Ergens langskomen is meenemen en loop je geen meter teveel wat tijd bespaart en helemaal automatisme wordt.
 
Tip 3.
Het zaad in de stengels van de bloedzuring wordt in het voorbijgaan afgerist en in dezelfde pot in de aarde gedrukt. Geen omkijken meer naar en de jonge planten komen vanzelf boven en geen plantjes tussen de stoeptegels.
 
Tip 4
Het gedroogde zaad van de pastinaak in de kom onder het afdak kan gezeefd worden. Dat gebeurd door een vergiet met grote gaatjes met een schaal eronder. De takjes blijven achter en gaan in de compost. nu wordt het zaad geselecteerd want de grote zaden willen we zaaien in maart 2018.
Selecteren is gewoon het zaad door een vergiet met iets kleinere gaatjes kieperen en valt het te kleine onvolgroeide zaad “door de mand.”Het mooie grote zaad blijft achter... Ik lach me altijd kapot als ik lees op zaadzakjes dat het speciaal geselecteerd zaad is dus extra duur... Het mijne is gratis en biologisch en met zorg in goede sfeer geselecteerd.... want Floor keek mee en ik had er een kopje koffie bij....
 
Mijn leventje...
Wat een heerlijkheid verse bramen in de yoghurt zo van de struik. Daar kan ik zo van genieten. Er werd nog een lijntje bonen gezaaid en ik ontdekte vele schuilplaatsen van slakken. De vier op een hek ( eh muur) bezig met nageslacht baren heb ik maar laten zitten want hoe wreed zou dat zijn te storen met hun bezigheid. Alle anderen kwamen in de oude melkkoker die geleegd werd aan de bosrand en wel direct, dus op de fiets met die melkkoker met de deksel erop... aan het stuur. Kwam ik nog een vreemd kijkende kennis tegen met de hond terwijl ik die melkkoker aan het legen was. Dat is toch heel gewoon nietwaar...slakken verhuizen naar bosranden...
 
Annemiek