maandag 7 augustus 2017

Mijmering 79 een blad als cadeaupapier en hoeveel pijn kan een vader hebben...

Beste mensen,

Liefde is het sleutelwoord....
En geven is krijgen....

Annemiek.
 
 
79 Consumindermijmering  2017.
 
Tip.
In de fietstas op verre tochten neem ik in de fietstas een boterham mee en wat fruit. De doosjes heb ik al 20 jaar en passen altijd wel in tas of fietstas. Er passen zelfs twee stukken vlaai in. Een flacon met water gaat mee en een beker vers gezette koffie. Een regenjas en een fleece vest. Een theedoek als tafel lakentje voor de lunch en paracetamol, crème voor armen en misschien vaseline voor de billetjes...en geld natuurlijk. De zonnebril en de ENRA wegenwacht voor de fiets. Ik heb een klein koeltasje waar een koelelement in kan maar je kan ook een flesje water enkele uren in de vriezer leggen...... Vroeg in de morgen ben ik vertrokken en natuurlijk heb ik ook een terrasje gepikt voor een kopje cappuccino en heerlijk ergens een ijsje gegeten op de vuist maar de lunch was ergens aan een beekje op een bank met de boterham uit het doosje....... 62 km afgelegd.... en omdat de wijk Nieuwenhagen/Landgraaf waar ik woon, op een berg ligt, waren de laatste kilometers afzien. Direct onder de douche en ijskoud afdouchen...en de zere plekjes verzorgen.... Vakantie op de fiets is zo duur of goedkoop als je zelf wil........
 
Tip 2
Thuis gekomen heb ik wat groenten uit de tuin geplukt. Uitje snipperen en fruiten eventueel met knoflook. Tomaten zo van de plant gesneden en bij de ui. Er was nog een halve courget die erbij kon en peper/zout en wat kruiden.... Te moe om rijst te koken of pasta en het was genoeg..... Een bekertje yoghurt en wat fruit....bramen zo van de struik. Doen met wat er is. Een mens denk veel nodig te hebben en kan met weinig uitkomen.....
 
Tip 3
De bladeren van de snijbiet zijn te lang niet geoogst en dan worden ze hard. De grootste bladeren werden uit het rijtje geknipt om de groei van de kleintjes te stimuleren. De grote bladeren kunnen in de compost als er geen kipjes zijn of naar de paarden in de wei. Het mooiste blad werd “cadeau papier” voor een potje pompoen/sinasappel marmelade. Met een elastiekje het blad vastzetten en met een uitgeplozen touwtje een strik erom. Bovenop nog een touwstrikje. Daarna kan het elastiekje weg. De verpakking blijft 24 uur mooi.........
 
Tip 4
Van José kaats kreeg ik een doosje toegestuurd met graveer materiaal. Een pracht cadeautje...dankjewel José.... Er duurde even voordat ik in de gaten had hoe de pennetjes op het stokje moesten maar het is gelukt. De bolcourget met grove schil blijft moeilijk te graveren met mijn onwillige handen. Een schroevendraaiertje hielp ook nog, maar het zal toch iets moeten worden zoals zo’n machientje die de pedicure heeft, om eelt weg te slijpen lijkt me.....Met een verlengkabel? Ik zoek weer verder.....en werk ondertussen met het gereedschap van José..... De harten worden hoekig maar dat noem ik maar volkskunst...
 
Tip 5
Zelf kruiden drogen....
Tijd om de salie te oogsten en te drogen te hangen. Knip vroeg in de ochtend als de dauw is verdampt en was de kruiden maar laat een deel staan voor directe oogst tot de winter komt. Verse salie smaakt het beste.  Pluk de minder mooie gele blaadjes weg... Schud de salie voorzichtig droog zonder het blad te beschadigen en bind de takjes in bosjes. Drogen aan de lucht duurt wat langer maar is het meest milieuvriendelijk. Dat kan zijn in het trappenhuis waar de lucht circuleert als je goed lucht. Wat schemerig, geen direct zonlicht dan blijft de kleur en de smaak goed. Controleer van tijd tot tijd de bosjes of het blad al broos aanvoelt. Als je een stengel breekt en er geen vocht meer vrijkomt zijn ze klaar. Droog is droog.... Het is niet de bedoeling dat je ze pas in de winter vindt vol spinnenwebben....
 
Kruiden drogen kan in een droogoven of in een gewone oven maar kost energie. Ik doe het op de ouderwetse manier in het trappenhuis en hangen de bosjes aan de spijlen van de balustrade...( met panty reepjes vastgebonden) . Stoort niemand en het trappenhuis ruikt heerlijk naar salie..... Rozemarijn droog ik niet want die is bij de tegenwoordige matige winters het hele jaar te oogsten. Je kan peterselie drogen, oregano, munt koriander, tijm, basilicum en
dille. Droog wat je gebruikt.
 
Als de kruiden droog zijn maal je ze in een keukenmachine of een vijzel en kan in een potje met deksel bewaard. Je kan zelf een Italiaanse mix maken door gedroogde salie te mengen met basilicum, tijm oregano en biologische knoflookpoeder. Gedroogde kruiden hebben een sterkere smaak dan vers. Bij een recept dus een vierde van de voorgeschreven hoeveelheid aanhouden. Waarom je zelf kruiden moet drogen? Gekochte kruiden in potjes bevatten vaak kleurstof zout en zelf gedroogd smaakt veeeeeeel lekkerder. Het bespaart bovendien verpakkingsmateriaal dus milieuvriendelijk.......
 
Tip 6
Een bos bloemen in een vaas wordt op een gegeven moment minder en moet weg. Bij mij dus niet..... De nog stevige stengels van niet meer zo frisse bloemen krijgen schoon ( regen) water en worden buiten in een kan gezet op de tuintafel. Eenmaal per week krijgen ze schoon water en is er altijd wel eentje die wortels kreeg. Weer een gratis nieuwe plant die in de volle grond wordt gezet. Na een dag of vier knip ik de bloemen af tot 20 cm boven de aarde. Leuk om te zien wat er dan gebeurd....... groene blaadjes aan de stengel en volgend jaar een nieuwe plant.....De bloemen waar geen wortels aan komen gooi je gewoon bij de compost.
 
Tip 7
Het zaad in de melde droogt al aardig en verkleurd, om te voorkomen dat het zaad door de hele tuin zwerft werden de takken afgeknipt en gebundeld. Onder het afdak kan het zaad nadrogen.....Melde is in het voorjaar een van de eerste bladoogst samen met de raapsteel. Ik zaai het vroeg in maart......en knip de stengels kaal waar gewoon weer nieuw blad aan groeit.
 
Tip 8
Het zaad van de rucola heb ik gedeeltelijk afgeknipt en in een potje gedaan voor volgende oogst. Een deel van de zaden zijn weer in de aarde gevallen omdat ik wat glasplaten rondom de rucola teelt krat had gezet. Nadat de gedroogde stengels voorzichtig zijn verwijderd kwamen plantjes tevoorschijn die water kregen en in de nazomer rucola blad oogst brengen.
 
Mijn leventje....
Vandaag ben ik om negen uur gestart met het wekelijkse schoonmaakschema en voor de zekerheid op begane grond gestart. Als ik het niet zou halen om boven ook schoon te maken kon dat blijven liggen. Ik had telefoondienst van het consuminderhuis en heb telefonisch ook nog een brief gedicteerd aan een meneer. Dat gaf toch alles bij elkaar een uur oponthoud. Het hele huis had zijn wekelijkse schoonmaak schema gehad tegen 12 uur. Dit is het resultaat van ontspullen en spullen in kasten en niet overal prullaria op kasten enz... Ik heb er wel een jaar over gedaan om dit resultaat te bereiken......... Toen mijn fantastische hulp Monique ziek werd en langdurig uit de running door een behoorlijk heftige operatie wilde ik geen nieuwe hulp in huis. Elke keer een ander daar hou ik niet van........en al die vreemden in huis ook al niet. Ik was en ben aan Monique gehecht en ze is nog steeds een vriendin. We drinken tegenwoordig koffie met elkaar en praten bij. Wie weet komt ze weer als hulp als het niet meer kan. Voorlopig heeft ze werk genoeg met een fijne baan en een druk gezin en ik kan het huis weer zelf schoonhouden en heb regelmatig een klusmeneer die het zware tuinwerk kan doen........
 
Ik heb erover getwijfeld of het wel kan... en wil toch iets met jullie delen...met een vraagje.
We hebben Decathlon als sponsor en afgelopen maand kon ik een grote tent plus toebehoren verzamelen voor een meneer. De tent heeft een kapotte rits in de binnentent en dat kan verholpen met lintjes of zo. Er waren slaapzakken met een kapotte hoes ( is gerepareerd) en matrasjes. Er was speelgoed nou jaaa sportspul zoals zo’n water surf ding en pannetjes en campingservies. Meneer had zelf nog een gasstelletje en meneer was ontzettend ontroerd. Ik zag nog steeds weerstand om te gaan en ik maakte met al die schenkingen de pijn alleen maar erger vrees ik. Meneer heeft twee opgroeiende kinderen... jongens in de kampeer leeftijd. Meneer heeft een omgangsregeling en elk weekend zijn de kinderen bij hem. De komende drie weken tijdens de vakantie ook... en hoe fijn zou het zijn als hij daarvan tenminste twee weken op een camping met de boys kon doorbrengen.
 
Meneer heeft aflossingen na de echtscheiding en daardoor leefgeld van 40 euro per week al jaren en met de kinderen in het weekend is dat karig. We geven daarom ook broodlijn dus uiterste houdbaarheid groenten en zuivel en fruit en kleding. Meneer werkt fulltime maar op vakantiegeld is ook beslag gelegd. Hij wil dichtbij huis met die tent op een camping gaan staan zodat hij regelmatig voedsel uit de vriezer kan gaan halen of zo en de reis niet duur is. Maar je kan niet met een tientje een staplaats betalen op een camping en verder maar twee euro of zo op zak. De boys zullen wel eens een ijsje willen en dan weigeren en die God vergeten pijn....Ik wil zo graag wat vreugde in meneer zijn ogen zien... de laatste weerstand weg nemen door wat eurootjes, zodat de prachtige Decathlon giften geen pijn doen maar plezier brengen. Mijn vriendin Antonia gaf 50 euro. Ik doe evenveel erbij.... als nu eens 30 mensen 5 euro overmaken? Of 40 mensen? Dat is 200 euro plus de 100 die we al hebben........ Hoeveel kost staplaats op een camping? En wat gezelligheid van BQ. De worsten liggen al in zijn vriezer. Daar heb ik al voor gezorgd......... Doe je mee? Laat me wel even weten via mail of je die 5 euro overmaakte dan schiet ik het al voor...... Zodat ze einde week kunnen vertrekken.......
Bankrekening consuminderhuis Parkstad IBAN NL14RABO0173658903
Zet er maar Pappa en de boys bij.
 
Annemiek