woensdag 14 juni 2017

Mijmering 62 Uit de comfortzone, de helende tuin en toebak geel...

Beste mensen,

Als je over niets meer verwonderd bent,
maak je nooit meer een wonder mee....

Annemiek.
 
62 Consumindermijmering 2017.
 
Je kent het wel denk ik....het is niet de bedoeling maar zaken gaan met je op de loop. Tijdelijk tekort aan zelfkennis noem ik dat en wordt het tijd om terug te schakelen...
 
De klusmeneer hoe geweldig ook maakt vandaag de klus af waar hij mee bezig is. De planning wijzigt en bergruimte opknappen komt later. Eerst tijd voor mezelf om rust in mijn hoofd en lijf terug te krijgen. Teveel mensen te lang in mijn huis verlamd me. Dat moest ik weten. Daar heb ik te licht tegenaan gekeken. Mijn rug is teveel belast  geweest en het is per direct nodig lange afstanden te  fietsen om het vocht uit mijn benen af te voeren. Niet op de home trainer maar in de natuur wat ook goed is voor mijn hoofd. Ik kwam er op tijd achter.... Komt allemaal goed.
 
De mijmeringen kwamen wat onregelmatig en niet zo geweldig van inhoud afgelopen week........ook dat komt weer goed komende week.
 
Tip
Pas op de plaats en evalueren vanuit mijn sta-op-stoel waar ik als een zak aardappels in lig. Daarna een wandeling door de tuin en bewonderen wat groeit en bloeit. Daarna bedenken wat al allemaal is gedaan. Alle gordijnen zijn gewassen en weer opgehangen. De rails met wat boenwas ingesmeerd, waardoor de rolletjes weer soepel lopen. Twee rails met elk een gordijn bij de voordeur werkt als gevoerde gordijnen. Geen betere zonwering en goed tegen tocht in de winter. De een wat minder van kwaliteit, achter de andere geschoven is niet te zien. Zowel dicht geschoven als open niet te zien. Een opneemband houdt alles bij elkaar en valt minder op dat de gordijnen echt “staan” op de grond. Zodat onder de deur geen tocht de gang in kan...Alle plafonds en muren in de latex en de deuren in de verf, inclusief plinten op BGG.
 
Bij de trap moeten de gordijnen wat bijgestreken zag ik, maar misschien hangen ze nog uit. De kattenbak van Floor staat achter het gordijn uit het zicht want mooi is zo’n ding niet en Floor vind hem toch wel....
Omdat de klusmeneer in huis was heb ik de PC meneer ook maar laten komen. Elke week op zaterdag wordt vanaf nu, automatisch back ups gemaakt van mijn PC bestanden en dat is echt nodig. Er mag niets verloren gaan.......Kost ook weer pieken maar wel een goede investering. Er is ook een beter security programma geïnstalleerd en niet meer die gratis versie die heel veel vervelende mails doorlaat. Wel zo veilig voor alle mijmering genieters. Het vakantiegeld wordt goed geïnvesteerd en lijkt wel van elastiek te zijn....
 
Tip 2
In de moestuin van het consuminderhuis heeft Suus het overgenomen en wat een zorg minder is dat. Onkruidvrij en de jonge plantjes drie dagen water gegeven zodat geen enkele dood is gegaan. Drie dagen na poot data krijgen ze niets meer en moeten ze zelf het grondwater opzoeken anders worden het verwende blagen. De erwten werden net op tijd geplukt en 40 zakjes zitten in de vriezer rauw ingevroren. De natuur wacht niet. Een avond erwten doppen is geen probleem... buiten tijdens de  warme zomeravond in gezelschap van Floortje. De erwten die later werden gezaaid in volle grond moeten nog even.......Verder blijft een groepje erwtjesplant ongemoeid. Die worden overrijp en bruin tot droog. Dat zijn de zaai erwten voor volgend jaar. Gratis zaad en daardoor hebben de 40 zakjes erwt ook niets gekost. Alleen 20 cm aarde nodig gehad want ze groeiden de hoogte in langs een hergebruik stuk gaas en oude palen.........
 
De tuinboon oogst is de eerste keer in mijn bestaan als moestuinier gedeeltelijk mislukt. Verkeerde handen zonder groene vingers in de tuin en ik kon even geen tijd vrijmaken helaas of iemand met groene vingers vinden.  Dan bloedt mijn hart wetende dat de luizen mijn oogst zijn aan het opvreten terwijl er geen moment of mens is die ze kan afborstelen met de brandnetelsoep. Door de actie van Suus werd toch nog iets minder dan de helft gered........ met dank aan Suus. Er staan weer koolplanten klaar om te poten maar het is te warm. Even de regendagen afwachten en daling temperatuur. De moestuinier kijkt altijd naar het weerbericht voor komende dagen....
 
Tip 3
De dikste rabarberstengels werden van de plant gedraaid en in een emmer water gezet. Daardoor hebben de dunnere stengels weer plaats om te dikken en licht en lucht kan erbij. Net voor  eind juli de laatste rabarber oogsten om de plant kracht te laten verzamelen voor volgend seizoen...De geoogste rabarber wordt compote voor op een roomboter crumble.
 
Tip 4
De lage courget blijkt een klimmer te zijn en omdat ik nog een stalen “wigwam” heb wordt die over de plant gezet en mag hij daar inklimmen. Via de punt van de wigwam in de rozenboog. Wie weet is het wel een verdwaalde pompoen. We zullen zien.....
 
Tip 5
De lattenbodem van een niet compleet bed werd omgeturnd tot plinten. Ze zien er schattig uit en na eerst in de grondverf te zijn gezet werden ze met kit op de muur bevestigd. Af gekit met overschilderbare kit en weer gelakt in dezelfde kleur als de deuren. De overzetplinten van Gerda komen toch nog te pas in de keuken waar de mijne veel minder zijn. De plinten worden iets hoger op de bestaande oude plint geschroefd omdat het einde van het over geschilderde behang lelijk was geworden. De klusmeneer staat voor niets.
 
Mijn leventje....
Toen de klusmeneer in huis bezig was ben ik een verhoging in de tuin gaan zetten boven het rek waar de klimbonen in groeien. Eerst op een laddertje en toen, staande in de border het laddertje eveneens in de border gezet. Door mijn gewicht zakt dat ding dan de grond in tot de eerste tree maar dat is prima, en sta ik ook vast, dacht ik zo..... Door voorover te hangen gaan de achterste poten ook de grond in en blijft het trapje enigszins scheef hangen. Ook prima als ik me maar vast houdt aan dat rek en op het bovenste platform ga staan. Het gaas onder de arm en ijzerdraad bij de hand in mijn broekband gaat de klus van start. Eigenlijk is het eenvoudiger om het gaas over de stok te schuiven bedenk ik... maas voor maas aanrijgen van het gaas. Van het rekken en strekken kreeg ik opeens een uitval en schiet in een kramp waarna de klusmeneer wordt geroepen om me uit de border te plukken......
 
Meneer kijkt een beetje wanhopig toe en zet zijn schouder tegen mijn heup, wat niet echt helpt. Ik draag hem op, mijn linkerbeen waar geen kracht meer in zit, op de rand van de border te zetten en vast te houden met man en macht. Dan kan ik van de trap en trek de trap uit de aarde. “Spring maar van de border” zegt de klusmeneer die bang wordt verpletterd te raken..... Ja ja..... Het trapje komt er weer aan te pas en beland ik uiteindelijk weer op mijn hofje. En dat allemaal voor een stel rare snijbonen die geen klimruimte meer hadden..... Daar moet je moestuinier voor zijn om dat te snappen nietwaar.
Het gaas blijft provisorisch maar zo hangen en de klimbonen vlechten het wel dicht. Ik ga er niet meer in.....
 
Het geel van de latex uit toebak tijd is wel wat erg geel uitgevallen en we maken elkaar wijs dat het geel lichter wordt als het droog is, wat ook zo is.......nou jaaaaa een beetje. Ik wen aan de kleur merk ik en Gerda die komt kijken vertelt dat het prachtig is en zij ook zo’n geel heeft in de woonkamer maar dan een beetje lichter. (!!!) De woensdagvriend vertelt dat het niet uitmaakt welke kleur het is, als alles maar weer fris en netjes is. In de keuken net boven de radiator zit een bobbel in de muur, maar die zit er al jaren, en God weet wat het is........ Ik heb een recept van appeltaart die komt erop te hangen ( bult weg) en moet het niet gekker worden....... De klusmeneer neemt afscheid voor ettelijke weken en hebben we de afspraak gemaakt voor het vervolg bergruimte en bovenverdieping.......... maar even de stilte, het hofje. Mijn huis schoonmaken en tot rust komen binnen mijn comfortzone waar ik toch een beetje uit ben geraakt........
 
Annemiek