woensdag 7 juni 2017

Mijmering 60 Tortellini met spinazie, trifle en anno 1900

Beste mensen,

Je kunt alleen zijn, zonder eenzaam te zijn,
met de rijkdom van eenvoudig leven 
dichtbij moeder natuur ...

Annemiek.
 
60 Consumindermijmering 2017.
 
Tip.
Na elke drie dagdelen schilderen maak ik met de klusmeneer steevast een evaluatie en werkbespreking.
Ik heb geleerd als dominante vrouw me tegenover vakmannen op te stellen als onwetend vrouwtje, dat hebben mannen graag. Ik vertel er niet bij dat ik in het verleden tegels zette, plafonds witte, zelf de muren deed behangen al in de tijd toen strookjes “zelfkant” van de zijkant van elke rol behang geknipt moest worden. Dat ik verfwerk binnen en buiten deed en donkere bankstellen schuurde tot licht eiken ( al werden de bollen wel vierkant). Ik heb kasten geloogd en bomen omgezaagd met een zware leren riem om mijn lijf om mijn rug te sparen als er hakbijl of motorzaag aan te pas kwam. De spieren opbouw kweekte ik in de sportschool met o.a. bankdrukken. Zelfs vloerbedekking heb ik gelegd, parket geschuurd, vloeren gestript en bankstellen bekleed in dezelfde stof als de gordijnen. Terug naar de klusmeneer:
 
De radiatoren werden geverfd, het WC raampje en alle houtwerk rondom en langs de trap, en in een zucht was het gedaan. De bruine trapleuning werd wit en hoe ik straks de trap op moet komen is de vraag.....want alles is nat.
We zijn eerst naar de kluswinkel gegaan en meneer kent de prijzen want hij pluist alle reclame na en wist dat bij Praxis de latex in de reclame was. Goed merk en 25% latex extra en daarbij ook nog 13.00 euro de emmer goedkoper. 47,99 min 13.00 euro is 34,99 euro de emmer goed voor het hele huis. Dus sla je slag!! Door de gratis kluskaart die elke zot kan vragen direct bij de kassa, krijg je alles boven eindbedrag van 50 euro met 20% korting. Dat betekende 11,40 euro korting op de verf en 1,40 korting op een binnen/bakjes set??? Had de klusmeneer nodig. Zelfs op een verfrooster 38 cent korting....
 
En de kwasten dan? En de latex roller? Die halen we bij de action vertelde meneer........Korting of niet, die zijn daar het goedkoopste en goed. Daar kost een kwast 67 cent of zo en rollers niet veel meer........ De klusmeneer weet veel heb ik gemerkt waar ik niets van weet. Ik hoefde dat ook niet te onthouden vertelde hij me, want dat was voor mannen wat ik volgzaam
knikkend beaamde. Die kwaliteit verf overleefde me wel en met die stofzuiger met bumper die ik uitvond komt er niets meer aan het verfwerk van de deurstijlen vertelde meneer. We lachen veel en elke keer vraagt hij wat ik nu weer heb uitgevonden en overbluft hij me weer..... Bij de Action kwam hij aan met een vlooienkam van staal voor Floortje. Daarmee kan ik tot op de huid de losse haren weg kammen, had het beestje minder jeuk. Kostte nog geen euro en het werkt. Floor die aan de rui is heeft daar baat bij....
 
Tip 2
De aardbeien zijn kleiner dan vorig jaar en dat komt omdat de planten twee jaar oud zijn. Na de oogst gaan ze allemaal eruit en komt er andere grond in de bakken en teilen uit de moestuin geschept en met compost gemengd uit de compostbak. Eerst nog de eerstgeborenen kindjes van de aardbei planten aan het wortelen krijgen. Die zijn het sterkste. Ze groeien vanzelf aan de scheuten en hoef je ze maar naast de moeder in de aarde te drukken. De scheut voorbij de jonge plant afknippen want we doen aan geboortebeperking.
 
Tip 3
door de tuin wandelend zie ik dat de spinazie dreigt door te schieten. Dat wordt pasta met spinazie op het menu. Het is een speciaal soort met spitse blaadjes. De verse tortelini was in de reclame en die wil ik eens uitproberen. Ze is gevuld met kaas en spinazie en eigenlijk te zot voor woorden omdat ik de spinazie vers verwerk en de vers geraspte kaas erop strooi. Gewone tortellini had het ook gedaan. De tortellini werd gekookt en de spinazie gewassen en in de wok in iets olie slonk de inhoud van een vergiet naar hoopje voor een persoon. Beetje zout erop en de groente zeer fijn snijden net voordat de spinazie wordt opgediend. Een diep bord waarop de nodige tortellini en de spinazie met wat vers geraspte kaas. Het was genoeg al maak je er zo romige spinazie van door wat room door de spinazie te scheppen. Tortellini met erwtjes en champignons door eerst de champignons te bakken en wat diepvries erwtjes toe te voegen. Scheutje koksroom of net niet en roerbak blaadjes snijbiet of.... spinazie. wat je maar wil. De tortellini was voor mij eenmalig en heb ik liever de heerlijke pasta zonder vulling van mijn lievelingsmerk Fattoria la Vialla. http://www.lavialla.it/nl/ 
 
Tip 4
Natuurlijk moet ik die ingevroren toefjes slagroom proberen uit de vorige mijmering. Dat past bij trifle het nagerecht van vandaag. Stukjes cake onderin de glazen of kommetjes en fruit erop zoals aardbei of bessen. Dan wat romige yoghurt en nog wat vruchtjes bovenop met de toef slagroom die ontdooit terwijl je het hoofdgerecht eet.
 
Mijn leventje....
Gisteren zijn we naar Bokrijk geweest, mijn vriendin Margaret en ik. Terug in de tijd met de mensen in kleding van die tijd als figuranten waarmee je gesprekken voert anno 1900 vergeet je 2017. Wat voel ik me gelukkig rond en in die boerderijtjes, de school, de kerk en de woninkjes van het werkvolk en zelfs een winkeltje. Iedereen heeft een moestuintje en de mooiste plek is de moestuin achter de pastorie. De pastoor sakkert in donderpreken op de mensen vanuit zijn preekstoelen en de vrouwen hebben links en de mannen rechts hun plek in de kerk. Als meisje dat aardig kon leren was bij uitzondering een toekomst als onderwijzeres weg gelegd en woonde je in een zijkamertje van de school. Ik zag me daar al wonen.
 
De wasdag op de boerderij met sunlight in vlokken geraspt en soda kwam me bekend voor. De zakjes blauw voor in het spoelwater en de stijfsel. Geen gas en stroom en houtvuren in de schouw. De koeien in de wei, konijnen volop, kippen hanen en paarden.
Prachtig weiland en akkers door boerenbloemen omzoomd. klaprozen langs korenvelden en de paadjes naar ver waar je niet heen wilde want het geluk was dichtbij. De bossen rondom en als zo’n BOKRIJK dag voorbij is wil ik altijd blijven en nooooooooooit meer naar huis.
 
De schoolmeester zag dit verdriet en vertelde me dat vanaf volgend jaar de mogelijkheid er is om een week te wonen in een van de huisjes. Zonder stroom en gas, houtvuur in het fornuis dat je eerst aan moet maken met sprokkelhout voordat je thee kan zetten of wat warms te eten kan maken. Wollen kriebel dekens op je bed en grove lakens en veldmuisjes krabbelend in de nacht. De stilte... het open raam en de maan boven de bomen zonder bij licht van lantarenpalen en nergens het geluid van verkeer. De klompen onder het bed naast de pispot. Vroeg in de ochtend de nevel over het land en de vogels in de bomen. Ik heb me al opgegeven en hoop dat een week lang geen mens komt kijken of ik nog wel leef...
 
En als ik dan thuis ben gekomen en door de tuin wandel komt het dichtbij hoe ik leven wil als ik de bloeiende braam zie en de geveltuin. De openbarstende bloemknop van de reuzenberenklauw en de zoen van floor de poes....
 
Annemiek