dinsdag 30 mei 2017

Mijmering 57 Vele blaadjes in de pasta en de start van vlierbloesemsiroop....

Beste mensen,

Met een goede vriend of vriendin
lossen veel problemen waar nu psychiaters mee bezig zijn,
zich vanzelf op...

Annemiek.
 
57 Consumindermijmering 2017.

Tip.
Elke dag aardbeitjes gaat ook vervelen en je zou ze weg kunnen geven. Hou maar een beetje voor jezelf.... want in een zak in de vriezer kan je aardbeitjes sparen tot je drie kilo hebt of zo en maak je er confituur van.......
 
Tip 2
De vergiet met eierschalen in de tuin is vol. Met de moulinex ( kijk hoe ik het snoer vastzet) worden ze tot poeder gemalen.....kalk voor de herfst voor de moestuin. Onder het afdak staat de schaal met inhoud om te drogen...... Waarom die vergiet in de tuin? Omdat eierschalen sparen vreselijk stinkt....
 
Tip 3
Na elk afwasje aan het einde van de dag wordt het sop bewaard nadat ik de plee ermee heb gedaan. Daarna worden klusjes buiten nog even afgehandeld want of het water nu vuil is of niet.....water is een transportmiddel van vuil, kijk maar eens naar het sopje van de glazenwasser die met vuil water de 20e ruit nog doet of zo. Zolang het maar nat is en geen drab. Van de glazen tafel buiten ga ik niet eten dus het maakt niet uit....... schoon is schoon.
 
Tip 4
In de namiddag ben ik aan de bosrand vlierbloesem gaan plukken. Met schone handen in een schone mand en steeds kijkend of er geen beestjes aan zitten. Luis hoeven we niet.........
Een handdoek erop onderweg naar huis op de fiets en thuis gekomen wordt de oude grote soeppan opgeduikeld.
 
De vlierbloesem ongewassen in de pan en water erop tot ze onder staan. Vier of vijf citroenen flink afschrobben en in schijven snijden en in de pan mengen met de vlierbloesem. Deksel erop en minimaal 24 uur laten staan....... Liefst 30 uur buiten op de tafel.....en ik ga nog verder en laat de pan 36 uur ongemoeid. Om te zien hoe het verder gaat zal je morgen de mijmering ook moeten lezen....... Wat het worden moet? Vlierbloesemsiroop. Pluk maar alvast vlierbloesem en zet met citroen in de week en koop vijf kilo suiker........
 
Tip 5
Veel jonge blaadjes in de tuin van melde en snijbiet waar je veel mee kan. Snijbiet afgeknipt net boven het groeipunt komt wel acht keer per seizoen opnieuw op. De melde blaadjes worden van de stengels geknipt waar weer nieuwe blaadjes aangroeien. De staakjes zien er koddig uit zo bloot in de border.
 
Ik maakte een pastasaus van:
1 ui
2 paprika
groentebouillonblok
250 gram champignons
doosje gezeefde tomaten
peper/zout
eventueel knoflook
kerrie
en veeeeeeel blad
zoals spinazie rucola melde
raapsteel
snijbiet wat je maar hebt.
 
Zelfs blad van rode bietjes is te gebruiken, van elke biet twee blaadjes of zo.....als ze bij je in de tuin staan. Zelfs loof van worteltjes kan je eten.
Werkwijze:

De gesnipperde ui met iets olijfolie fruiten en eventueel knoflook toevoegen. De champignons afborstelen en kort afspoelen. In schijfjes gesneden mee fruiten met kerrie peper zout en de groentebouillon. Als de champignonnetjes kleuren dan de gesneden paprika toevoegen en mee roerbakken tot beetgaar. De gezeefde tomaten erbij en het vele klein geknipte blad even mee verwarmen
maar kort. Pasta is dan al gekookt en kan zo op je bord en direct serveren met of zonder geraspte kaas........
 
Mijn leventje....
De klus meneer is weer aan het werk en de deuren worden lelie wit....wat een pracht. Ik ben natuurlijk met mijn schonkig lijf tegen een deurstijl gaan leunen omdat ik slecht evenwicht heb. Nu heb ik een witte arm en geen terpentijn in huis. De schilder gebruikt geen terpentijn want de kwasten en roller gaan gewoon in een plastic zakje dat hij steeds weer hergebruikt. Zakje dicht met een stukje schilder plakband en de kwast/roller blijven daaaaaaaagen zacht. De verf zal wel afslijten van mijn arm of misschien de nagellak remover? We zullen zien maar die ligt in de slaapkamerkast en ik durf even niet naar boven met al die natte deuren. 

Ik blijf maar even weg uit de gang met mijn deuropeningvullende postuur. Floor die in de rui is slaapt op dit moment op klaarlichte dag boven en dat moet maar even zo blijven. Ze is al al twee nachten gaan pierewaaien achter de kerels aan. Het is lente en als je denkt dat je nog jong bent..... Ze weet even niet wanneer het dag of nacht is en ik laat het maar zo. Ze is gesteriliseerd en we hopen maar dat ze geen soa opdoet. Dat doet me denken aan de zomer toen ze haar lover mee naar binnen nam. Die zat in de woonkamer op de vensterbank naast mijn frêle Floortje. Een reuze zwarte kater en hij was al zo’n beetje ingetrokken in ons huis.... dacht dat hij samen kon wonen. Een dak boven zijn kop, vreten op de plank en alleen maar eenmaal per week de container buiten zetten. In de gang was hij zijn territorium al aan het afbakenen en ik die dacht dat Floor aan de Tena moest had helemaal niet aan katers gedacht.

Ik heb floor eens goed de les gelezen toen ik erachter kwam en alle overgordijnen gewassen in de gang. dat was me toch een stank........ Ach ja....daar hebben we ook weer van geleerd. Floor heeft haar lovers sinds die tijd buitenshuis op de hoek van de straat of zo want latten daar houdt het vrouwtje niet van weet ze. Ze weet heel goed dat degeen die de dure brokjes koopt de baas is en zo is dat.......
 
Annemiek