zondag 26 februari 2017

Mijmering 23 Pizza maken en sla telen in kratten...eventueel op hoogte.

Beste mensen,

Ons lichaam is onze tuin
waarvan onze wil de tuinman is...

Annemiek.
 
 
23 Consumindermijmering  2017.
 
Tip.
De primula vulgaris oftewel stengel/loze sleutelbloem heeft binnen een week een enorme groeispurt gemaakt in de woonkamer. komende week zal ik wat paaseitjes erbij leggen en wat veertjes en is het bakje paas stukje. Zo uit de tuin kostten de plantjes helemaal niets....je hebt nog tijd dus wat let je...
 
Tip 2
De ribes in het gemeenteplantsoen naast mijn huis werd getopt en de houterige takken schuin afgesneden en ingesneden. Een stuk kippengaas in een vaas of kan en de stelen blijven staan waar je ze hebben wil. Na een dag gaan de bladknoppen van de ribes al open......... Haal de lente gratis in je huis.....en de struik lijdt er niets van.......
 
Tip 3
Ga maar sla zaaien in kratten en je hebt een moestuintje op je stoepje. Ik heb dit jaar duurzaam plastic wandjes voor de kratten gemaakt zodat de aarde niet door de gaatjes aan de zijkanten uitspoelt. Van een plastic tuin zeil werden stroken geknipt op hoogte krat en de stroken rondom in de kratten gezet met iets overlapping. De bodem van de kratten hoeft niet bedekt want die is dicht met hier en daar gaatjes dus helemaal goed om het teveel aan giet of hemelwater weg te laten vloeien. De kratten kwamen elk op vier op klinkertjes iets van de grond maar je zou ze ook nog hoger kunnen zetten op wat je maar hebt. Op stapels oude trottoirtegels bijvoorbeeld....Gemakkelijk voor de oudere tuinier........
 
Onderin de kratten kwam tuinaarde tot halverwege krat. Daarop 10 cm potgrond omdat ik daar graag in zaai. Twee geultjes in de kratten en snij sla zaaien plus rucola. In de krat aan de voet van het klimrekje komt even niets en later klimbonen....einde april is vroeg genoeg....Ik heb tijdelijk stokken op de kratten gelegd omdat floor de poes graag krabbelt in losse aarde en dat moeten we niet hebben. De stokken ontmoedigen haar. Theo bracht later op de dag glasplaten van oude kasten en werden de glasplaten op de kratten gelegd waardoor ze koude kas werden. Tegen de gevel is dat zo koud niet met de zon gevangen tussen schutting en wilgenschermen. Omdat er groeiruimte is tussen aarde en glas voor de opkomende plantjes kunnen de glasplaten nog lang op de kratten blijven....
 
De stroken zeil zijn duurzaam en kunnen volgend jaar even afgesopt worden als er nieuwe aarde in de kratten komt. Elke jaar wordt de aarde verwisseld in de kratten, steeds uit een andere border waardoor wisselteelt wordt toegepast op een aparte manier. Geen wisselend gewas in de aarde maar wisselende aarde en steeds hetzelfde gewas tegen de gevel.
 
Tip 4
De zelf gemaakte mand van snoeihout van wilde wingerd kreeg een olie beurtje met een kwast. De takken zijn daardoor waterafstotend en gaat de mand langer mee. De olie is hergebruik van frituren........
 
Tip 5
Zin in een goed gevulde pizza betekend zelf maken........ Ik start altijd met eerst de vulling maken oftewel het beleg, en in schaaltjes klaarzetten. Die vulling bestaat bij mij uit de volgende ingrediënten:
 
Enkele ingevroren tomaten
250 gram champignons
1 paprika
halve dikke ui
Geraspte kaas ( heb ik altijd in de vriezer)
Franse gedroogde kruiden of verse basilicum tijm oregano
 
Ingrediënten voor het deeg:
250 gram kwark
1 zakje bakpoeder
1 ei
4 eetlepels melk
8 eetlepels zonnebloemolie
snuf zout
ongeveer 500 gram bloem.
 
Werkwijze: Alle deeg ingrediënten met uitzondering van de bloem met de houten lepel mengen in een deeg/kom. Ongeveer de helft van de bloem toevoegen en kneden met je hand. Steeds bloem toevoegen tot het deeg loslaat van je handen. kneed kort want het deeg rijst onder je handen. Rol de helft van het deeg uit tot een dunne grote lap en bekleed een pizza vorm ermee. De randen afknippen met de keukenschaar en met een vork in het deeg prikken op enkele plaatsen. De tomaten heb ik zo uit de vriezer in de kokende soep gelegd ( die ik net maakte) en na een minuut weer eruit waarna de velletjes van de tomaten vielen. In een pannetje kokend water kan natuurlijk ook. De half ontdooide tomaten in zeer dunne plakken snijden en op de pizza leggen. Daarna de gesnipperde ui en wat champignons schijfjes. De kruiden en wat geraspte kaas. Daarna de paprika stukjes, weer wat ui en champignons en als laatste nog wat kaas........ Natuurlijk beleg je jouw pizza met wat voor jou lekker is. Chorizo of tonijn wat je maar wil........Heb je geen verse of ingevroren tomaten neem dan tomatensaus uit een potje.
 
De pizza in een voorverwarmde oven op 200 graden afbakken tot de rand deeg gaar is en lichtbruin........ Ik gebruik geen zout op de pizza omdat de kaas al zout is maar dat is persoonlijk....Je kan altijd nog wat zeezout toevoegen op je bord.....Wat ik van de andere helft van het deeg maakte? Kaas stengels en dat zie je morgen in de mijmering...........
 
Mijn leventje........
Een weekend lang op mijn gemakje in de tuin werken doet een mens goed. Floortje de poes trouw aan mijn zij en op ons gemakje zonder druk werd er toch veel gedaan. We vergaten de tijd en als ik moe werd even pauze gemaakt door een half uurtje rusten in mijn stoel. Het huis werd goed gelucht door ramen op kiep en de deuren open te zetten en op een gegeven moment was het 14 graden in de woonkamer maar daar merk je niets van in de tuin. In de avond werd de thermostaat pas hoger gezet op 17 graden en komt het dekentje eraan te pas. Natuurlijk ben ik weer met vieze tuinschoenen naar binnen gelopen en op een gegeven moment stond ik met mijn sloffen in de tuin. Dat komt door het enthousiasme.... Er moest zaad van boven gehaald worden en mijn fotoapparaat ben ik tijdens tuindagen vaak kwijt.... Ik probeer me dan te herinneren wat ik het laatste fotografeerde en daar in de buurt moest het ergens liggen. Soms zomaar op een kei in de tuin. Ja ik ben een slodder en dat komt van de vlinders in mijn buik die lente heten.... Okee.... het duurt nog even maar er kan al zoveel gedaan worden nietwaar.
 
Annemiek