maandag 20 februari 2017

Mijmering 22 Lente lichte spruitjes en klussen in de moestuin...

Beste mensen,

Wie veel karakter heeft
heeft weinig eigendom....

Annemiek.
 
22 Consumindermijmering 20 2017.
 
Tip.
Van de laatste spruitjes wordt... met de lente in zicht... een lente/ licht stamppotje gemaakt van beetgare spruitjes in puree. Het recept als volgt:
 
Spruitjes stamppot
Ingrediënten:
 
Enkele grote aardappels en als je hebt.... een paar topinamboer voor de goede stofwisseling.
Alleen aardappels kan ook.
pond spruitjes
klontje boter
peper/zout/nootmuskaat
scheutje melk.
 
Werkwijze:
Schil de aardappels en topinamboer. Wassen en in kleine stukken gesneden opzetten in weinig water en zout. Daarna pas de spruitjes schoonmaken want ze hebben de tijd. De spruitjes wassen en opzetten in weinig water en iets zout. Vanaf kookpunt spruitjes acht minuten koken op laag gas. Het gas uit...spruitjes afgieten en warm houden. (Als je na 5 minuut het gas uitdraait garen de spruitjes in het kokend water nog na en bespaart je gas.)
 
Van de aardappels een luchtige puree maken met peper/zout/nootmuskaat/boter en melk. Daarna pas de spruitjes door de puree stampen met de stamper. Ze mogen best grof blijven.
 
Er werden twee vega gehaktballen uit de vriezer gehaald. Zelfgemaakt natuurlijk en even lang als de puree in wording is duurt... ontdooien, warm en bruin worden van de ballen in een pannetje met een beetje zonnebloemolie, met de deksel op de pan. Een bal heb ik bewaard voor de dag erna samen met de helft van de stamppot. Door het geplande tuinwerk had ik geen zin om te koken maar wel zin in een warme hap.........
 
Tip 2
Hoe groot de geraniumstekken vorig jaar rond deze tijd waren, zo klein zijn ze dit jaar. Om de groeispurt erin te krijgen werden ze aan de zonzijde van mijn huis op de vensterbank gezet. Zon en licht en....een kannetje mestwater uit de mest/ton werd verdeeld over de stekjes en de fuchsia waar al een bloemknopje in zit. Mijn bed staat bij die vensterbank en ik waande me op de akker als de gier eroverheen gaat. De fuchsia kwam jaren geleden als stek gratis in mijn handen en wordt in
ere gehouden. Elk najaar komt de plant naar binnen en wordt gesnoeid om het jaar erna in een steeds grotere pot meer plant te worden.....Zorg en geduld en hebben we komende zomer weer gratis boerenblommen en een fuchsia op het hofje....
 
Tip 3
Werk aan de winkel in de tuin en in de planning het moestuintje bij de geveltuin te gaan mulchen. https://www.groei.nl/moestuin/onderhoud/ziektes-en-plagen/materiaal-om-te-mulchen Dat is niet spitten en het bodemleven ongestoord laten. Ik moet nog veel leren over mulchen maar weet al dat woekerend onkruid beter eerst verwijderd kan worden. Aan de randen van mijn perceeltje woekert het zevenblad en dat werd diep uitgespit met wortel en al. Nou ja...het zal wel weer uitgroeien als een cm wortel blijft zitten maar minder royaal dan voorheen. Het stukje wilgenscherm wat nog in de olie moest gezet, kwam af. Hergebruik olie uit de container van de SUPER. Dus container diven mensen....In de herfst kreeg het perceeltje een laag van afgevallen herfstblad met wat kalk meststof. Er komt geen koemest op dit jaar omdat het stukje een beetje over bemest was. Plaatselijk wat koemestkorrels doet het ook.
 
De compostbak staat op het betreffende perceeltje en neemt zon en licht weg in het hoekje waar de meeste zon vandaan komt en ik besluit de compostbak op het stoepje te zetten en enkele klinkertjes daaronder weg te nemen zodat vocht weg kan. Zo kom ik bovendien in de winter gemakkelijker bij de compostbak. De inhoud werd op een hoopje gelegd in de moestuin en wacht om later gebruikt te worden en het grof spul kwam weer in de compostbak gemengd met wat aarde voor het snel composteren. Een bos brandnetels zonder wortels komt daar in zomertijd bij en soms wat water. De aarde van de kratten geveltuin ( waar ik sla in teel) werd op het perceeltje verdeeld en glad geharkt waarna nog wat kalk werd gestrooid.
Klaar perceeltje.....en kan de blote aarde verwarmen. Tussen de plantjes komt later mulch van gedroogd onkruid ( zonder bloei en wortels) hooi, stro klein geknipt snoeisel en grove compost uit de compostbak. Daartussen 40 tinten grijs van koffie drap om de slakken te ontmoedigen die aan de lopende band zich vermeerderen en niet aan geboortebeperking doen....
 
Tip 4
De stengels van de zonnebloemen en de topinamboer zijn gedroogd keihard geworden en kunnen als rijshout dienen. Ze krijgen een plekje onder het natuurlijk afdakje en de mooie piekjes uitgelopen knoflook kregen een potgrond dekje in de potten zodat de tenen niet meer te zien zijn. Dat kan nu...omdat ze aan gingen.  Bij het poten blijven de tenen half boven de aarde om rot te voorkomen.
 
Mijn leventje....
Zoals je ziet op de foto trek ik zware kratten met een harkje naar waar ik ze hebben wil. Tillen kan ik niet maar wel trekken en omduwen en kan een mens veel meer dan hij/zij denkt. De kratten krijgen dit jaar aarde uit de voortuin. nou ja halfvol aarde en dan een laagje compost ( van het hoopje) gemengd met wat potgrond. Daar ga ik deze week al in zaaien. Snij/sla en rucola. Op de kratten komen glasplaten zodat
een kasje wordt verkregen. Maar eerst een duurzaam zeil in stukken knippen voor in de kratten om uitlopen aarde te voorkomen. Eerst maar een patroontje maken van een krant....
 
Het was heerlijk in de stilte zonder telefoon te rommelen op mijn hofje en vergeet ik de tijd en mijn leeftijd. ik voel geen pijn en alleen geluk met Floor aan mijn zij die mee huppelt. De aarde en al dat opkomend groen....De tuinboontjes komen al op in de koude kas. In de aarde gebeurt al zoveel. Ik vond hele families slak die overwinterden achter een krat en dood zijn gevroren en ondanks dat ze veel hebben opgegeten raakt me die triestigheid zo allemaal dicht bijeen in de dood. Ik heb ze een goed plekje gegeven..... In het consuminderhuis heeft James al over de 100 erwtjes gezaaid. Vandaag over een week zullen ze opkomen....en kan het zorgen voor de kinders starten.... Nog eventjes peterselie zaaien in een bakje op de vensterbank.......
 
Annemiek