zondag 19 februari 2017

Mijmering 21 Zachte knoflookkaas en vermeerderen door te delen....

Beste mensen,

Het gezicht is de ziel van het lichaam
en een mooi mens is zelden een fotomodel....

Annemiek.
 
21 Consumindermijmering 2017.
 
Tip.
Vandaag haalde ik de eerste oogst van mijn tuintje. Knoflooksprietjes en super dunne bieslook. De knoflookblaadjes hebben een zachte knoflook smaak en ze zijn van gewone tenen keuken knoflook die ik in de aarde heb gestoken. In pot kan ook.... als het maar buiten is. Het kan nu.......en heb je over een maandje dezelfde sprietjes. knip nooit alles af maar van elk teentje een stengeltje. Meestal laat ik ze langer groeien maar die eerste is zo verrukkelijk dat ik niet wachten kon met als resultaat: Knoflook zachte kaas of van bieslook als je die al hebt.... eventueel van een pot bieslook uit de super. Haal de bieslook uit de pot en steek met een schopje of mes de wortelkluit in twee stukken. Zet ze 30 cm van elkaar in de volle grond of in ruime potten buiten. Geef af en toe water. Wat je oogst groeit weer aan........een zomer lang en nog jaren want bieslook is winterhard.

Voor de mensen die het recept nog niet kennen.... Een halve liter volle yoghurt in een filterzakje in houder uit laten lekken. Zet maar in de gootsteen dan kan het vocht direct weg. Leg een schoteltje op de houder want het kan wel een dagdeel duren voordat de substantie dik genoeg is. ( zie foto) Meng de uitgelekte yoghurt met bieslook of knoflook sprietjes of een heel fijn gesneden teentje knoflook en peper/zout. Laat de smaakjes lekker doortrekken en smeer dik op geroosterd brood. Zoals je ziet was de yoghurt afgeprijsd en mijn kommetje verse knoflookkaas kostte 27 cent. Ik heb er voor drie dagen broodbeleg van....een duppie per dag.

 
Harde broodjes vier dagen oud zijn nog heel goed te gebruiken door ze nat te maken en even in de oven te leggen op 200 graden. Snij in plakjes zoals je met stokbrood zou doen en besmeer met kruidenkaas. Je hebt geen oven? Bak een omelet en leg die kokend heet op de open gesneden besmeerde broodjes. Kapje erop en de broodjes in schijfjes snijden.
 
Tip 2
Februari is de tijd van planten delen.....
De munt in bodemloze pot ingegraven wordt uitgegraven en de wortelkluit gedeeld, Een deel kwam in een pot om weg te geven en de andere helft weer in de bodemloze pot in de tuin met wat “nieuwe” aarde. De plant heeft weer plaats en aarde om zich te maken.......en kan niet door de tuin wandelen wat munt graag doet.......
 
Tip 3
Ik heb inmiddels twee potten met bloedzuring en een teveel. In de volle grond kan ook en de wortelkluit wordt in vier stukken gestoken met de steekschop. Drie delen met 20 cm tussenruimte in de tuin tussen de blommen en een deel om weg te geven. Bloedzuring is winterhard en over een maandje is hij uitgelopen en zit vol in het jonge blad dat tussen bonte sla kan. Het jonge blad is licht zuur, dorstlessend iets laxerend en bloedzuiverend. Het kan ook als spinazie gebruikt worden. De prachtige bladeren zijn een plaatje in je tuin of in pot op terras. Groter blad is niet echt lekker, erg zuur maar kan als decoratie op een sla schotel. De prachtig rode nerven stelen de show...
 
Tip 4
De voor gezaaide tomaatjes zijn mooie korte plantjes geworden omdat ze elke ochtend beneveld werden met een sprayflacon en nooit de gieter eraan te pas kwam en komt. Ze zitten in het vierde blad en door ze aan de zonzijde van mijn huis op de vensterbank te zetten heb ik geen kasje nodig. De plantjes mogen half mei pas buiten en als ze dubbel zo groot zijn als nu zet ik ze in grotere potjes. Meer ruimte bevorderd de groei. Tomatenplanten kosten op de mark in april toch 2,50 of 3 euro per stuk als het dit jaar niet meer is........Mijn zaadjes waren 19 cent per zakje waar ik al twee jaar mee doe.......
 
Tip 5
De primula vulgaris oftewel stengel/loze sleutelbloem gekregen in een bakje vorig jaar kreeg een plekje in een border en heeft nu vijf hartjes zag ik. Als je de plant laat staan zoals hij is, kwakkelt hij weg. Steek maar uit en scheur de hartjes voorzichtig van elkaar. Ik heb nu vijf plantjes die overgezet in pot en bakje mogen groeien want primula’s houden van verhuizen naar andere aarde. Een mooi potje gratis bloeiends binnenkort voor op het rek op mijn hofje. Het houten bakje werd gevoerd met een restje plastic gevuld met potgrond en drie stekjes kwamen erin. Wat mos om de plastic randjes af te dekken. Ze staan op mijn
salontafel in de avond en overdag buiten bij goed weer. Helemaal voor niets verkregen schoonheid. Na de bloei komen ze weer in de border op een andere plek dan waar ze stonden en als die vijf weer vijf hartjes krijgen heb ik volgend voorjaar 25 gratis primulaatjes.....
 Tip 6
Jarenlang bloeide mijn hard/roze bloeiertje in het mandje op de oppottafel. De naam ben ik vergeten maar de kleur en de onstuimige bloei is een vreugde een zomer lang. Het mandje is scheef en zo ongeveer rot en het plantje krijgt een grotere pot en nieuwe potgrond nadat de helft van de wortelkluit aan de onderkant werd afgestoken, dat stimuleert de plant nieuwe worteltjes te maken. De pot kwam op een onderbordje in een “nieuw” mandje. Wat mos uit een bakje werd als sierrand om de plant gelegd om de lelijke pot rand te bedekken. Zo wordt hergebruik een schoonheid zeker als de plant uitschiet en weer gaat bloeien........
 
Tip 7
Plantenstekers knip je van stukjes hard plastic zoals deksels van emmertjes. Met een permanent marker de stekers beschrijven..... De stekjes zijn om weg te geven en weet de mevrouw die ze krijgt wat het is.....Ze blijven nog even staan op mijn oppottafel om een beetje mooier te worden door groei........Mooie gratis cadeautjes.
 
Tip 8
Wilde wingerd twijgen werden houterige stengels in de herfst en dat hoort zo. Ze werden vandaag van de schuurmuur getrokken en gesnoeid. De lange stengels zijn lekker buigzaam net na het snoeien en ze werden geweven door het Heras hekwerk rekje. Elk twijgje wordt nu voor dit doel gebruikt en weef ik komende jaren het rekje dicht.
 
Mijn leventje....
Achter mijn schutting en de afrastering van wilgenschermen kon ik uit de wind werken in de geveltuin. soms viel de regen... eventjes maar... en ging Floortje schuilen in haar mandje onder het “afdakje” van een klein tafeltje op de oppottafel. “Ben je van suiker Floor.” Daar geeft ze wijselijk geen antwoord op. Als ik het fotoapparaat pak om floor in haar nieuw gevulde mandje te fotograferen loopt ze weg.... Ze heeft een beetje genoeg van het modellenwerk vertelde ze me gisteren. Vooral nu ze dikker is geworden en als ze over een maagbandje begint te zeuren als ze voor de spiegel staat krijgen we ruzie. Ze kent mijn mening dat dit luxe probleem alleen in hoogste nood aangegrepen mag worden zolang in het grootste deel van deze aarde mensen omkomen van de honger..... Daar is ze het wel mee eens en er is ook modellenwerk voor Rubens poezen nietwaar....... We zullen zien of ze zich komende week laat fotograferen...
 
Annemiek.