zondag 5 februari 2017

Mijmering 15 Laatste opruimingsdagen met 70% korting op duurzaam goed.......

Beste mensen,

Er zijn mensen die licht doorgeven
Er zijn mensen die alles verduisteren...

Annemiek.
 
15 Consumindermijmering 2017.
 
Tip.
Als de laatste opruimingsdagen zijn verstreken eind januari komt nog eens een extra korting over de prijzen van goede kleding weet ik. Ik ga voor duurzaam en doe met een jas wel tien jaar en langer. Er moest o.a.  een nette warme winterjas komen en ik wacht met de aankoop tot die laatste extra korting dagen. Het blijft een gok of je nog iets vinden zal. De kwaliteit van BERDEN in de grotere maten wordt momenteel in Heerlen in het pand van voormalige V&D verkocht. Ook de kleinere maten en heren en kinderkleding. De mens die altijd de koopjes neemt van de flodderdingen ( om steeds iets nieuws te hebben) schrikt nog steeds van de prijzen maar als je voor duurzaam gaat goede pasvorm en betere stof en afwerking weet je dat je nu voor geld van een flodderjas een betere hebt. Er kwam een zomerjasje bij en twee pantalons die van 89,90 afgeprijsd was voor 26,98 en van 99,98 voor 29,98. Gewoon even zoeken....De goede winterjas was van 189,99 naar 75,99 en het elegante zomerjasje van 149,99 naar 59,99 euro. Buiten opruiming betaal je echt die hoge prijzen weet ik, die zijn echt. Ik heb dezelfde pantalon in het wit al jaren en die blijven goed, niet doorschijnend zodat je elke huidoneffenheid door de stof heen ziet. De taillebanden sluiten aan en de stof rekt mee, de kleuren blijven en de stof raakt niet bij elke wasbeurt meer verwassen..... Door een basisgarderobe te hebben van goed materiaal kan je weer heel lang uitkomen...........
 
Tip 2
Meten is weten en elke maand houden we ( consuminder kringleden) de meterstanden bij en berekenen we het energieverbruik. Deze lange koude winter die vroeg begon betekend meer gasverbruik en als je daar maar rekening mee houdt kan je niets gebeuren. Velen hebben met hun energiebedrijf een afspraak aan de bel te trekken als er meer verbruikt wordt dan het maandvoorschot aankan. Voor degenen zonder PC is een pen en een boekje al handig want hij die schrijft die blijft. De mensen in de consuminderkringen houden hun verbruik bij, inclusief de maandafrekeningen en we geven onszelf en elkaar een rapport cijfer over hoe we het hebben gedaan afgelopen maand. Sommigen gebruiken hun maandvoorschot energie als spaarpot door tientjes meer te laten afhouden en het is beter dan niets als je moeilijk sparen kan. Het is niet mijn ding en ik betaal momenteel 24 euro per maand als maandvoorschot en zal niets terug krijgen en dat is prima.  Elke maand wordt bekeken of het voorschot aangepast  moet worden als bijvoorbeeld het gasverbruik stijgt. Met het juiste aantal zonnepanelen op het dak dekt de opgewekte energie mijn stroom verbruik dus die kost niets....nou ja wel elke maand tien euro meer huis huur dus komt dat erbij onder de streep.
 
Tip 3
Elke dag worden de kindjes tomatenplant beneveld en de verhouding stegeltje/blad is daardoor goed. Een bakje zaaide ik iets later dan het eerste en ik ben benieuwd of de latere de eersten inhalen in groei. De zon scheen vandaag op de bastjes van de kleuters en dat doet goed als de poes Floor er niet in was gaan wandelen.  Nu liggen stokken op de bakjes en gelukkig bleef de schade beperkt. De Chayote moet volgens Miranda plat in de aarde en niet rechtop. Een deeltje van een derde boven de aarde. Niet te nat maar wel ietsje vochtig houden. We zullen zien...
 
Het zaad lijstje is gemaakt. Alleen snijsla zaadjes heb ik nodig en niet de moeite om daarvoor de lange fietstocht naar de LIDL Duitsland aan te gaan... als het niet zo leuk was onderweg. Half februari zal het zaad wel binnen zijn en alleen al kijken ( zonder kopen)
brengt de lente alweer dichterbij. Vele mooie bonensoorten zijn besteld en een deel is biologisch en een deel niet omdat niet alle soorten biologisch leverbaar zijn. Voor de kleine beurs zijn de zaadjes van de LIDL prima en eigen geteelde groenten is al een grote stap de goede richting in...
 
mijn leventje....
Op de fiets naar Heerlen zaterdagmorgen toen de regen nog niet viel. De fiets kan gratis gestald worden in de fietsenstalling in de Akerstraat  die tot 23 uur open is. Je kan je E-BIKE aan de oplader zetten en er is constant toezicht helemaal gratis en voor niets. Met mijn wandelstok en alle tijd heb ik de dag voor me en ben heel eigenwijs kleding gaan passen en dat doe ik niet in een pas hok. Te moeilijk allemaal en te weinig ruimte. Met een dunne broek en T-shirt met lange mouwen aan pas ik alles daar over heen vlakbij een grote spiegel. Geen energie verloren van laarsjes uit, kleding uit... passen...weer aan en de tas en jas en weet-ik-veel heen en weer sjouwen. Ik loop langs de rekken op kousenvoeten en al mijn spul ligt in een hoekje in het zicht op een hoopje. De tas omhangen... dat wel... dus als je zo’n gek afgelopen zaterdag zag flitsen was ik dat....  Het liefst duikel ik ergens een stoel op maar die was niet voorhanden. Op deze manier hoef je niemand mee te nemen die in de rekken moet kijken of een maat groter of kleiner nog voorradig is en je maar staat te wachten in dat pas hok met je hoofd eruit en het gordijn gedrapeerd om je half bloot lijf. Allemaal niets van dat en alleen gemak... De stapel te kopen kleding werd apart gehangen en als alle rekken uit gestruind zijn neem ik de stapel nog eens door....want opruiming spul kan niet worden geruild of terug gebracht! Ik stel mezelf de volgende vragen: Staat het op mijn lijstje?
Hoeveel kost het? Heb ik het wel echt nodig? Is er in de kast al iets zoals dit? Kom ik in de problemen met vaste lasten betalen als ik dit koop? Kan de spaarpot het hebben? Na alle vragen voor jezelf te hebben beantwoord en de juiste beslissing te hebben genomen is het goed.....en kan je richting kassa gaan.
 
Ik was heel tevreden en omdat een groot deel van de dag nog voor me lag ben ik in de stad gaan lunchen en dan doe ik tegelijk restaurantje onderzoek. Het Duitse bakkertje was voorheen heel goed maar nu niet meer bleek al snel. De mini stoeltjes ( bistro) bijna op elkaar zit je niet echt comfortabel terwijl de wind om je benen en voeten blaast van slechte isolatie. Tussen de planken vloer was blauw plastic onder “tapijt” te zien en een bruin hard broodje tonijn kwam op een bordje zonder bestek en servet. Je werd geacht zo af te bijten terwijl de tonijn salade er tussen uit droop. Eigen gemaakte salade dus met meer dressing dan tonijn. Na de verbaasde reactie van de serveerster op mijn bestekvraag kreeg ik bestek met een ontbrekende schroef in het mes waardoor het heft speling had. De prijs was redelijk in verhouding met de waar maar zeker niet met de service. Toen ik opstond en naar het toilet vroeg moest ik tussen een toonbank wringen naar een hoekje achter de kassa, tussen een rij klanten door naar een plek waar het maar behelpen was. Betalen gebeurde niet aan tafel en moest je in de rij staan tussen de mensen die brood en taart kochten aan de toonbank dus wachten maar........... De laatste keer dus....
 
Omdat ik zonder ergernis nog ergens rustig wilde zitten en niet rechtop tegen de rug van een meneer ben ik naar Brasserie Goya gegaan in het CORIO centrum omdat het inmiddels stort regende. Een kop cappuccino tijdens lunchtijd op zaterdag vinden ze vreemd. Zeker als je alleen bent en aan een tafel van twee zit. Daar was ik naar toe verwezen half onder een trap. Ik werd driemaal in 5 minuten gevraagd of ik toch iets eten wilde. Nee dus.......Daarna werd gevraagd af te rekenen en dat was duidelijk genoeg toen net een echtpaar was weg gegaan omdat er geen plaats was. Tja... moeilijke tijden in de horeca noopt de eigenaar tot discriminatie van de eenling die alleen wat drinken wil. Ik heb de cappuccino half laten staan omdat ik werd weg gekeken en mijn ongenoegen aan de balie uitgesproken. ik weet uit ervaring dat Goya een goede zaak is als je daar met meerdere mensen gaat lunchen. Ook nooit meer als ik alleen ben...en zeker niet tijdens lunchtijd.
 
Driemaal is scheepsrecht en ben ik naar de HEMA gegaan om ergens achterin het restaurant heerlijk in een hoekje te zitten...warm en aan het raam zodat ik de mensjes kon langs zien komen beneden me. Ik heb een glas verse munt thee gedronken met honing voor twee euro te geef voor al die heerlijkheid en niemand die me weg keek. Oké.....het interieur is niet nostalgisch maar oh zo rustig.....Daarna was ik weer uitgerust en had ik weer moed om door de regen op de fiets huiswaarts te trekken naar het plekje waar het altijd weer goed is. Oost west, thuis best met Floortje op mijn schoot en onder het dekentje in de luie stoel waar ik uren kan blijven en van alle gemakken voorzien....
 
Annemiek