maandag 2 januari 2017

Mijmering 2 Sneeuw en warmte vinden en wortels in innige omhelzing.

Beste mensen,

Het geluk wordt je verkocht aan de prijs van het badschuim
Trap er niet in, want geluk....
...is niet te koop...

Annemiek.
 
2 Consumindermijmering 2016.
 
Tip.
De champignons zijn voor een habbekrats te koop in de supers. Overgebleven van de feestdagen en een bakje vol champignonnetjes kan best een maaltijd vervangen. Afborstelen, kort afspoelen en roerbakken met wat peper/zout/kerrie. Een klont roomkaas erbij is nog lekkerder. Op een geroosterde boterham.......Als lunch natuurlijk ook prima.
 
De puntjes weer op de i. Meterstanden opnemen leerde me dat in december evenveel gas is verbruikt dan vanaf juli tot eind november, en dubbel stroom dan vorige maand. De droger die ik bij ziekte soms gebruik heeft tijdens de Kerstdrukte consuminderhuis gejoekeld. En ik ben halve nachten opgebleven om te werken dus moest er gestookt worden. Het is niet anders want ik moest in ieder geval de was wegwerken en warm zitten..... Het had anders kunnen zijn als ik de warmewollenwinterwoonmantel eerder uit de kist had gehaald. Stom natuurlijk want de zomer woonmantel van fleece was niet voldoende toen het bijna ongemerkt kouder werd... 
 
Het is heerlijk rustig wakker te worden in mijn stoel in die winter woonmantel met alleen een ponnetje aan. Je kan hem best zelf maken van een wollen deken. De nachttemperatuur van 14 graden in huis deert me niet als ik de mantel aan heb. Ik heb de thermostaat ook niet hoger gezet want na mezelf verzorgen moest ik weg....1200 berliner bollen die over waren bij de PLUS uitdelen aan de mensen. Wat een weelde...Per twee verpakt liggen ze nu bij velen in de vriezer voor carnaval of gewoon elke week bij de koffie en een meneer gaf ze vandaag aan zijn kroost als lunch. Witbrood met abrikozenjam erop noemde hij de bollen.  Appeltje erbij, glas melk en kan het wel voor een keer. Spaart boter en beleg.....De verwarming ging pas aan toen ik thuis kwam en dat was om 15.00 uur of zo. Afspraken achter elkaar plannen betekend besparen aan stookkosten nietwaar. Floor kruipt wel in de warmewollenwinterwoonmantel......
 
Tip 2
Voeten warm, alles warm. De heerlijke vacht gevoerde herensloffen twee maten groter dan ik voeten heb... kregen een extra vachtzooltje ingelegd. De kraagjes hoog en het ritsje dicht. Met wollen sokken al of niet eigen gebreid extra warm.....en dat kan allemaal door die twee maten groter. Wat een weelde.
 
Tip 3
Bevroren winterwortels in de grond in een tuintje van een mevrouw die de wortels niet kon oogsten door ziekte. De aarde is op slot maar begint net weer te ontdooien en met een scherpe steekschop kwam ik erin. De bevroren wortels werden o.a. uitgedeeld en heb ikzelf een Leids stamppotje gemaakt. De pastinaken ( uit eigen tuin) zijn winterhard en kunnen matige vorst goed verdragen maar wortels niet......Pastinaak gemengd met evenveel wortel en aardappel plus twee dikke uien “verwerken” en werd voor een “weeshuis” gekookt en stamppot uitgedeeld. De eerste aarde werd met sneeuw van de wortels geschrobd en kwam een stel wortel in innige omhelzing te voorschijn. Ze waren moeilijk te scheiden... Er zitten al bruine rotplekjes op de wortel maar dat kan weggesneden. Morgen wordt de rest geoogst gered want als het echt gaat dooien rotten de bevroren wortels in een dag weg.... Je moet het zien alsof ze in de vriezer liggen maar dan in de volle grond. Zo kan gered worden en “goei eten” weggegeven...
 
Tip 4
De puntjes op de i en soda met kokend water door de afvoeren. De werkmap nagekeken en in geklapperd wat nieuw binnen was gekomen. Polis zorgverzekering o.a. en kan die van vorig jaar weg. Wat ook weg kan en digitaal is geworden zijn de
toeslagen en BSGW formulieren. Daar is het mapje op de computer voor van mijnoverheid.nl. Mijn teennagels werden weer geknipt en mijn benen geschoren waar wel acht cm lang haar opstond zag ik. Wintervacht (grapje) Weer alles in de crème gezet, droge ellebogen benen en handen plus voetjes in de vaseline. Doe maar voordat je naar bed gaat dan kan het een nacht intrekken. Het schoot er allemaal een beetje bij in en als ik mijn oksels had onthaard, fris gedoucht en tanden gepoetst vond ik het wel goed.
 
Mijn leventje....
Ben je weer helemaal bij met klussen? Ik nog niet en zal er goed gestoft moeten worden en gestofzuigd. Dat komt ook morgen en door tijdmanagement in te zetten drie uur flink aanpakken is het weer oké......Regelmaat is beter dan achterstand wegwerken wat meer tijd en energie kost. Het zachte lieflijke sneeuwlaagje bracht zoveel moois dat ik het vast moest leggen en stuur ik wat mee......Leg je ook de kokosmat en de perzen omgekeerd in de sneeuw? Gratis schoonmaakbeurtje en frissen ze helemaal op. Laat maar enkele uren liggen. De vogels hebben een nieuwe decoratieve voedselplek. Het was een Kerstdecoratie en aan de haakjes moesten Kerstballen en sterren komen. Aan mij niet besteed en heb ik een groot bord gezocht dat in een van de drie kransen paste en aan de haakjes kwamen mezenbollen....De beestjes zijn me er dankbaar voor vooral omdat floor er niet bij kan.....Misschien breng ik je op een idee.....Hoeraaaaaa! Het is weer gewoon werken en leven en alles aan de kant binnen korte tijd. En moe zijn in de avond en je spiertjes voelen na de hometrainer....
 
Annemiek