zaterdag 17 december 2016

Mijmering 146 Pindarotsjes van chocolade letters en de eerste bestelling komt binnen....

Beste menen,

Als het licht breekt in je hart
wordt heel de wereld donker...
tot de mensen met de lichtjes komen ....

Annemiek
 
146 Consumindermijmering 2016.
 
 
De eerste bestelling boodschappen is binnen gekomen bij het consuminderhuis. Geleverd door PLUS Peter Wetzels Waubach Landgraaf die veel korting gaf.......Hij leende de vrachtwagen van collega PLUS Wilma en Jos Arts en dat moet natuurlijk even vermeldt worden. Peter is de rechtse meneer op de foto......... Natuurlijk later meer foto’s over het inpakken......Bij Jos Arts en Peter Wetzels PLUS supers stonden kratten waar het winkelend publiek levensmiddelen in doneerden voor het consuminderhuis....Dat kwam extra bij de bestelde lading.....en we zijn er heel dankbaar voor.
 
De sfeer tijdens het uitladen en inpakken ging vanzelf terug in de tijd. Naar hoe het was.... een of twee jaar geleden en wat deze prachtige mensen van ons team allemaal hebben geleerd. Mevrouw E die nu een spaarpotje heeft en geen schulden en grip op haar leven en als we dit nog eens samen bespreken tijdens het werk raak ik diep ontroerd. Ze hoeft niets zegt ze want ze is rijk........met alles wat ze leerde. Dit zijn de doelen die ik wilde bereiken en zit ik nu opeens te janken aan mijn PC bij het beschrijven van deze mijlpaal. De toetsen drijven een beetje weg......Mevrouw E. is me zeer dierbaar en groeide vooral in eigenwaarde en kwam heel dicht bij zichzelf en dat straalt ze uit. Ze heeft de eindverantwoording op de kledingafdeling ........en als mensen graaien worden lijsten bijgehouden hoeveel truien en jassen en sokken ze mee mogen nemen per seizoen per persoon. Bij de meesten hoeft dat niet en nemen een tas kleding mee en geen bergen en niet elke week. Degenen die ook kleding terugbrengen hebben het geleerd.... Heropvoeden lukt goed....en Mevrouw E is er altijd mee aan de slag. Ze weet wat armoede is, was eens vluchteling en kan precies vertellen hoe dat voelt. Ze is verknocht aan het consuminderhuis en ze is niet weg te denken uit ons huis.....Een mooie hartelijke mevrouw die van zo ver kwam letterlijk en figuurlijk en die bloem in haar haar doet het hem alsof ze iets te vieren heeft en dat is ook zo....En zo heeft ieder zijn of haar eigen verhaal........
 
Tip 1
Vele chocoladeletters zijn afgeprijsd en wij kregen ze voor nop. Sint wordt Kerst als je de letters smelt au bain Marie in een vuurvaste schaal in een pannetje met een bodem water. Probeer letters te krijgen die minimaal ( puur) 35% cacao bestanddelen bevatten en melk minimaal 25 % en dat staat er altijd op. De PLUS letters hadden 48% en de VERKADE 54%. Onder 35% mag pure chocolade de naam chocola niet dragen maar is cacaofantasie. Het stolt niet goed rond de pinda’s en de smaak is ook minder......Melkchocolade moet boven 25% cacaobestanddelen bevatten....
 
Ik nam voor de pindarotsjes 3 maal 135 gram pure chocolade is 405 gram. De chocolade werd in grove stukken gebroken en in de vuurvaste schaal gesmolten. De schaal stond in een pannetje met tien cm water dat aan de kook werd gebracht en gehouden.... Ik kocht twee zakjes ongezouten pinda’s ( bij de PLUS 250 gram inhoud per zakje.) De eerste zak pinda’s werd door de gesmolten chocolade geroerd en de tweede zak in beetjes tot er geen pinda meer bij kon. Ze moeten allemaal een jasje van chocola krijgen en genoeg is genoeg.... Er bleef een klein bakje pinda’s over die met of zonder zout wel opkomt.....
 
Op een stuk duurzame folie of alu folie of bakpapier hoopjes pinda leggen met behulp van een lepel. Ik had de duurzame bak folie op een glazen snijplank gelegd die zo in de koelkast werd geschoven en versneld koelde. Consuminderen is dat niet maar soms moet dat even om  plaats te krijgen  voor de tweede serie....
 
Als de schaal leeg is komt er een beker melk in en het gas hoog. Lekkere chocolademelk van de chocolade die aan de schaal kleefde......
 
In het consuminderhuis kwamen kopjes en schoteltjes binnen van Royal Albert en die zijn nog steeds kostbaar...... Ik heb enkele met pindarotsjes gevuld en ingepakt in folie. Ze gaan morgen mee als voorbeeld en zetten we bij de chocolade letters voor de mensen die nog cadeautjes moeten maken en daar geen geld voor hebben.........
Een Kerstkaart brengt je wel vier mini kaartjes. Gewoon verknippen voor aan kleine cadeautjes. Bewaren dus die oude kaarten.......
 
Mijn leventje.....
Mijn vrienden weten dat ik geen Kerstfeest vier en mijn grote Feest start de 18e december met het uitgeven van de goede gaven.....Mijn vrienden sturen geen kaarten en krijgen die van mij ook niet.....We doen dat digitaal maar meestal persoonlijk......Ik ben hen heel dankbaar daarvoor en kaarten zijn niet besteed aan mij...... Alleen  de woensdagvriend krijgt en stuurt een kaart terwijl we elkaar elke dag bellen.... Morgen vertrekt hij te voet in Pelgrimstocht naar Banneaux en dat is toch 55 kilometer. Mijn gedachten dwalen herhaaldelijk naar hem toe. De tocht zal zwaar zijn met regen en wind...met de laatste kilometers stijl omhoog de berg op. Als hij aangekomen is zal hij kaarsjes opsteken. Meneer is aanmerkelijk ouder dan ik maar in gezondheid jonger....en weinigen doen hem dit na...op zijn leeftijd.
 
Terug naar de Kerstondersteuning voor de mens in crisis.....
We gaan een week door met uitdelen zolang er gegeven kan worden en achter elke mens is een verhaal. We leveren maatwerk zodat grote gezinnen ook meer en alleenstaanden naar maat krijgen.
Tot zaterdag de 24e december geven we uit en checken we elke dag of er nog donaties binnen komen.......
De foto’s en verslag ter plaatse komt komende week elke dag een beetje..........Zodat jullie weten waar je geld bleef.
 
Annemiek