woensdag 14 december 2016

Mijmering 145 Wtlofsalade en betaalbaar Kerstnagerechtje....


Beste mensen,

Als ik mezelf vergeet, vergeet ik mijn zorgen
en als ik doorheen de zorgen van een ander weer terugval
op eigen zorgen,
zijn die altijd veel kleiner geworden....

Annemiek
 
145 Consumindermijmering  2016.
 
Tip.
Een geweldig lekker Kerst nagerecht wat weinig kost is de hangop met klein fruit. Er zijn natuurlijk vele variaties naar wat bruin kan trekken. Hangop met een tipje jam of puddingsaus en slagroom is al een feest.....De hangop is het lekkerste van Griekse yoghurt  maar gewone volle huismerk yoghurt doet het ook. De yoghurt in een filterzakje in een  houder gieten zoveel erin kan en de houder op een beker zetten. Elke keer iets yoghurt erbij en de beker met uitgelekt vocht legen. Je kan het vocht bewaren om rvs hoogglans ermee te geven na de ontvet poetsbeurt van gasfornuis of aanrecht. Messing wordt er ook mooier van. Dat komt door de lage zuurgraad van het vocht....Ik bewaar het vocht wel eens een dag in een lege jampot voor dit doel....
 
Klein fruit kan van eigen oogst zijn en ingevroren zoals mijn aardbeitjes of een zakje uit de vriezer van de super al doet puddingsaus het ook of eigengemaakte jam. Als de uitgehangen yoghurt dik genoeg is volgens je smaak meng hem dan met wat suiker en vul de nagerecht coupes ermee. Ik startte met een vleugje eigen gemaakte aardbei jam dan de hangop en de aardbeitjes met een laagje jam en een dot slagroom. Niet die synthetische maar zelfgeklopte room......Dit nagerecht is geweldig voor grote aantallen mensen om de prijs toch klein te houden en hoe mooi in een coupe of kommetje op je tafel.......
 
Tip 2
Ik maakte een witlof Chinese kool salade van een stronkje witlof en de top van een halve Chinese kool. De rest van de kool werd bewaard om opgemaakt te worden in  een wok schotel van restjes aan het einde van de week.
De witlof en top kool niet te fijn en niet te grof snijden en direct mengen met enkele druppels citroen om verkleuren witlof tegen te gaan. De groenten mengen met peper/zout scheutje goede olijfolie of andere olie en kruidenazijn. Wat zoet en dat kan suiker of honing zijn of vlierbloesemsiroop. Ik ging voor de tussenweg van hartige en zoete kant kant witlof salade en sneed een gele paprika fijn en ging er een handje rozijnen in en twee appeltjes. 
 
De meer zoete kant is ananas stukjes en mandarijnpartjes plus rozijnen en wat sap van de ananas. Je kan vele variaties bedenken met witlof.......Bijvoorbeeld met walnoten en stukjes gekookt ei erdoor. Ik ging voor twee gekookte eitjes ( die ik meekookte met de aardappels) in partjes als decoratie bovenop. Witlofsalade kan je op elk moment van de dag presenteren als lunch of bijgerecht. Omdat ik natuurlijk weer teveel had gemaakt heb ik het bezoek de salade meegegeven om uit te delen in de buurt.......
Zie je hoe handig appelpartjes in kleine blokjes zijn te snijden.... als je handen alleen grove stukken willen maken...
 
Tip 3 en mijn leventje.....
Even een dag pas op de plaats maken omdat een grieperig gevoel me overviel. Wat langer in bed met mijn twee telefoons bij de hand en mijn agenda stuurde en coördineerde ik het consuminderhuis van tussen de lakens......en dat werkt als volgt:
 
Onze klusmeneer sloot een wasmachine aan bij de oudere meneer van mijmering 142/143 en dat had enige voorbereiding gevergd. De wasmachine is besteld via internet door een familie die meneer Tommy wilde ondersteunen en hoe blij zijn we ermee...... Omdat ik meneer Tommy enige rust wilde geven nadat wij zijn flatje van inboedel voorzagen heb ik de wasmachine die zaterdag al kwam tot vandaag opgeslagen in het consuminderhuis. Krijgen in nood brengt emotionele gevolgen en afgelopen maandag heb ik even met meneer gesproken om te toetsen hoe het met hem was..... Ik heb maatschappelijk werk gebeld en een mevrouw heeft al een afspraak gemaakt met meneer Tommy die enige tijd begeleid moet worden. De schok was te groot en verwerken moeilijk als je in de zeventig bent......Mijn lieve vriendin Antonia schenkt aan meneer CD’s van Jim Reeves want daar houd hij van......Onze klusmeneer gaat morgen nog wat lampen ophangen en vernemen of meneer de wasmachine kan bedienen. Zaterdag komt hij weer op de broodlijn en omdat de assistenten coördinatie trouw de aantallen mensen doormailen die kwamen en vooral niet kwamen zien we direct als er iets aan schort. Zeker als de persoon zich niet afmeldde...... Bij twijfel neem ik altijd contact op en kon daarmee enkele jaren geleden een leven redden...

Dat was de zorg om Tommy en kijk ik mee met de mevrouw die zichzelf nooit iets gunt en zo zuinig moet zijn door grote betalingsverplichtingen die ook nog niet door haar zijn gemaakt maar door haar exman. Mijn hart gaat naar haar uit en daarom ben ik wel eens hard tegen haar om door te drukken dat ze lief moet zijn voor zichzelf.......Ze werkt zich helemaal kapot en pleegt roofbouw op zichzelf maar nu al minder omdat ze mij tegen kwam. Ze wil inmiddels leren liever voor zichzelf te zijn en maakt daar ook mini stapjes voorwaarts in. Maar omdat dat tegen haar natuur is ziet ze mijn pogingen ook als aanvallen. Omdat ze in de consuminderkringen ook nog naast me zat en klein en tenger is naast deze mega vrouw is ze een aantal stoelen opgeschoven wat ik schaterend heb aanschouwt..... maar ze blijft komen. Omdat ze zuiniger dan zuinig een antiek gasfornuis had uit de prehistorie toen die dingen pas gemaakt werden lekte de oven gas en ik zag haar al de lucht in vliegen met haar povere hebben en houden. Ik vertelde haar enige weken geleden dat half december een meneer een oudje gasfornuis wegdeed en de oven het nog deed en elektrisch was heb ik haar langzaam gewend aan iets nieuws voor haarzelf.... waar ze moeite mee heeft. Ze was dolblij en afgelopen week vertelde ik haar dat het fornuis deze week kwam en wel vandaag en dat het wel nog goed was alleen wat oud waarop ze me vertelde dat ovens heel lang meegaan dat wist ze uit ervaring...en ze blij was met alles wat het deed hoe oud ook. Ze klonk enorm blij......en maakte plannen om met Kerst te bakken. De meneer zou tegen elf uur komen en ze kwamen met z’n tweeën om het gasfornuis aan te sluiten. Dat had ik met hen afgesproken....
 
Er was een grote stilte rond elf uur die ik lag te verbijten in mijn stoel onder een dekentje en de enigste telefoontjes waren van mensen die spullen wilden brengen en enkele vrijwilligers die even niet meer wisten van de hoed en de rand..... Tot boven genoemde mevrouw huilend vertelde van een nieuw gasfornuis dat zomaar was gebracht en van Maxwell ( waar we korting krijgen) en ze niet wist of het wel bij haar moest zijn en dat de mannen hadden gelachen met haar prehistorisch fornuis.......Ze kan beginnen met genieten en oh hoe goed besteed......hoe is het haar gegund. Ze zal het ding koesteren en opblinken en vooral erin koken en bakken en zuinig zijn en genieten.... Ze vertelde nog dat ze me zou gedenken in haar gebeden maar ze mag al die mensen die doneerden bedanken want ik ben maar de doorgever nietwaar......Ik was al bang dat ze de mannen de straat uit had gejaagd met hun nieuwe fornuisje....de Breeveertien op. Omdat ze alleen oudjes verdiend of dergelijke kul...... De eersten zullen de laatsten zijn en de bescheiden mensen de eersten....
 
Kom ik bij de vele mails die ik probeer te beantwoorden en zelfs een verkeerde naam gebruikte en Thera Sonja werd omdat het in mijn hoofd soms overloopt...De dank gisteren aan de diaconie omdat ik in twee kerken in Heerlen en Treebeek mocht vertellen over ons werk en mijn bezoek aan de baptistenkerk in Sittard en daardoor afgelopen zondag vijf uur in kerken doorbracht. Enkele preken hebben veel indruk gemaakt en denk ik nog over na....De woensdagvriend vind dat ik best meer tijd in kerken kan doorbrengen maar ik doe liever het veldwerk...waar ik “Hij die de sla laat groeien” regelmatig tegenkom en weer inspiratie krijg....De eerste bestellingen die werden gedaan komen eerdaags binnen en worden veilig opgeborgen tot uitdeel dag......We leggen geen grote opslag aan en geven dezelfde dag uit als het binnenkomt....Er is bewaking om diefstal te voorkomen.... We gaan door met bestellen en uitgeven tot nieuwjaar en mijn lijstjes zijn ellenlang van gezinnen die een handje hulp hard nodig hebben......
 
Annemiek.