dinsdag 6 december 2016

Mijmering 142 Van oud naar nieuw, een kerstklok krans en de sores van een meneertje...

Beste mensen,

Leven is mensen en dingen omhelzen
en weer loslaten
niets en niemand bezitten en juichen om elke (dikke) engel
die je moeilijk begaanbaar pad dragelijk maakt....

Annemiek.
 
142 Consuminderhuis 2016.
 
Tip.
De hedera krans die ik einde zomer maakte is na groen tot bruin verkleurd en paste goed bij de herfst. Niets moois meer aan nu de brosse bladeren rotten en heb ik hier en daar eens geknipt en geknepen zodat veel blad eraf viel. Vervolgens ben ik bij achterbuur in de boom geklommen en flink wat hulst geknipt.
 
Grove takken hulst over de hedera warboel gebonden met een klos wikkeldraad zodat het fris groene blad de bruine zooi bedekt. Kostte een half uurtje tijd....... Aan de achterkant krans een dubbel stukje wikkeldraad als lus gemaakt en ergens lag nog een rotan klok die nog wel even houden zal. Er zat wat kunst troep op de klok die ik eraf heb geknipt........
morgen komt er nog een donkerrode strik op van een stuk voile. Lekker groot en vol want de krans is ook geen kleintje........
 
De krans werd weer op de poort gehangen en hier en daar wat bijgeknipt. Waar de hedera nog te zien was heb ik plaatselijk wat hulst bijgestoken. De klok met wikkeldraad via de krans aan de haak gebonden en het is een plaatje geworden. Puur natuur en niets gekost want de wikkeldraad wordt weer afgerold als de krans een voorjaarskrans zal worden.......De krans is de laatste twee jaar wat dikker geworden want er zit zooi van acht seizoenen onder de opper/laag denk ik wel.......... Dat noemen ze composteren in kransvorm........
 
Als ik door de drukte maar even de kans krijg loop ik de tuin te bewonderen. De regenboogsnijbiet die zo mooi de wintertuin kleurt en de lampionnetjes die moeten vergaan totdat alleen een netwerkje over is met een oranje zaadje erin. Dan droog ik ze binnenshuis en is het kunstwerk van de natuur........Zo fijntjes en zo fragiel...
 
Hoe mooi is de pompoen gevuld met viooltjes die stijf bevroren het toch maar lang volhoudt. Als het slik wordt heb ik wel weer een andere pompoen en wordt er een nieuw pompoenrecept gemaakt.....
Experiment matige vorst en andijvie is goed gelukt maar morgen wordt er toch een stamppotje van gemaakt.......Ik weet nu weer een hoop meer van vorst en de border en achter de haag.....
Beschutting en op hoogte scheelt wel vijf graden...........
 
Mijn leventje.......
Mijn crisis van vandaag was een meneer geboren als oorlogskind ( 1944) en positief ingesteld als hij me lijkt, heeft hij op een mooie dag besloten dat alleen ook maar alleen is. Een mevrouw van zijn leeftijd wilde graag samenwonen en hebben beiden wat aanspraak en steun aan elkaar nietwaar....... Tuurlijk was het niet de grote liefde en de hele rataplan van lichamelijkheid sla je dan over. Daar wordt je zo moe van op die leeftijd en de rug nietwaar....Een knuffel is voldoende en de zorg voor elkaar en het delen van gesprekstof. Een boek bespreken en een muziekje draaien en het weer en het nieuws bespreken. De goede oude tijd en en......Soms maken mensen verkeerde beslissingen en bij mevrouw kwam opeens een zoon wonen die even geen woning had. Er kwamen vreemde figuren op bezoek en eigenlijk was het bezoek dagelijks aanwezig....... Meneer had het niet meer en was alleen nog op zijn gemak op het toilet.......
 
Meneer kon een seniorenflatje krijgen en is met goede woorden vertrokken. Je wil geen ruzie op je oude dag over een stoel en een tafel vertelde hij..... En heel amicaal hebben we daarover een boom opgezet aan de grote tafel in de stilte buiten openingstijden van het consuminderhuis. Beschaafdheid voor alles en een veer laten als je de verkeerde beslissing nam......Niet blijven hangen in radeloosheid en verdriet en toch maar actie ondernemen. Hij heeft de huur vooraf betaald en er is geen eten tot 23 december dan komt de AOW en heeft hij weer 50 euro per week. Toen ik vroeg of hij nog spulletjes moest hebben vertelde hij een bed en een bank te hebben. Hij wilde wel theelepeltjes vertelde hij en als het niet onbescheiden was een pan en een bord. Hij had een badhanddoek vertelde hij en een theedoek zou niet verkeerd zijn.... dan kunnen die samen gaan wonen op een rood vloerkleed als dat ooit bij ons binnen kwam.  Hij zat daar een beetje in te zakken zag ik.... en bij te komen en mijn lolbroekpraat deed hem goed en kwamen wat lichtjes in zijn ogen zag ik. We hebben kleerkast bananendozen vertelde ik omdat we geen kleerkasten hebben maar geduld is een schoon ding......Een stofzuiger heeft hij niet... wij ook niet maar hij krijgt een bezem en handveger en blik tot er een stofzuiger komt........ Jozé luisterde mee en schreef een lijstje. Meneer zou wel een kastje willen voor zijn cd’s en boeken en in zijn ogen zag ik het verlangen naar een boek en een muziekje en de stilte... Laten we nu zo’n kast hebben en een bijpassende kast voor zijn paperassen en servies. Er is een nachtkasje voor zijn sokken en onderbroeken en sokken heeft hij wel 100 vertelde hij......Uitzoeken heeee en naar ons meenemen wat teveel is..... Ondertussen had Petra een bigshopper met basis keukenkastvulling gemaakt en hebben we een tas uiterste houdbaarheidsproducten in een tas gepakt....... Meneer vertelde nog dat hij zoveel verschrikkelijks had meegemaakt vooral bij het van het kastje naar de muur sturen. Het was zo fijn alles in ons consuminderhuis te krijgen.....Hij moest eens weten waar ik hem nog van heb kunnen redden....Hij vroeg of hij me een zoen mocht geven. “Wel drie” heb ik gezegd en zijn tassen werden in zijn piepklein oud autootje gezet want hij was zoooooooo moe opeens zag ik... Petra Jozé en ikke hadden het er kwaad mee maar zo voldaan.....
En waarom ik dit delen wil? Het is ons dagelijks werk en meneer heeft nog geen wasmachine.......Als iemand er eentje heeft staan......
 
Annemiek