zaterdag 3 december 2016

Mijmering 141 Topinamboer en tomaatjes plukken in december...

Beste mensen,

Niet met geweld verander je de wereld
maar met een beetje meer hart

Annemiek.

141 Consumindermijmering 2016.

Tip.

Volop topinamboer in de aanbieding in mijn voortuin en afgelopen vrijdag hebben we tijdens de workshop koken in ons  consuminderhuis stamppot gemaakt. Een deel aardappels, een deel topinamboer en een deel boerenkool. Er zat wat luis in de boerenkool en Annet heeft de luisjes van het blad gespoeld. Daarna enkele uren in zoutwater en kwam het helemaal goed. Wat niet weet maakt niet heet nietwaar en de dames die de workshop bezochten zagen geen luis meer ook al omdat ze de leeftijd van de leesbril naderden. We hebben de kool van de bladnerven gerist en nog eens gewassen en ben ik snel met het water weggieten. De kool werd grof gesneden maar in stukken trekken kan ook. De topinamboer en aardappels werden geschild en kleingesneden opgezet met een bodempje water en iets zout. Toen de knollen halfgaar waren werd de gesneden boerenkool op de aardappels gelegd en even meegekookt tot beetgaar. De stamppot werd grof gestampt met iets melk nootmuskaat en een klontje boter.

Tijdens de maaltijd vertelde een mevrouw over alle gezonde eigenschappen van topinamboer en vertelde ik na de laatste hap de eigenschap wind in je darmen die door topinamboer ontstaat. Ik neem aan dat ze me in de avond hebben vervloekt.....of geprezen want je darmen eens ontlasten van alle zaken die blijven zitten is een geweldig opluchting...

Een tijd na de workshop zijn Theo en ik de Kerststukken die Gerda maakte naar sponsors gaan brengen. De supers die de uiterste datum producten aan ons schenken enz. Theo helpt me altijd de bestelbus uit maar deze keer kon ik het zelf omdat ik de arme man niet wilde belasten met vreemde geluiden naast de bestelbus zelfs niet toen hij de bus parkeerde aan de rand van een stekelenheg.  Nadat de
grootste lucht ophoping weg was uit mijn darmen is floortje nog naar de dierenarts gebracht voor een spuitje en had geen mens meer last omdat de windjes ongeveer twee uur duren...

Vandaag hoef ik nergens meer heen in de namiddag en werd wederom een lading topinamboer geoogst en evenveel aardappels uit de schuur gehaald. En zie........in december nog blad oogsten na nachtenlang vorst maar die kreeg geen kans in de geveltuin waar in kratten tegen de gevel van mijn huis nog rucola groeit. Van de topinamboer en aardappels werd puree gemaakt door de gare knollen af te gieten en met de mixer erdoor. Beetje melk nootmuskaat en klontje boter. De rucola gewassen en in grove stukken gesneden en rauw door de puree geschept werd op hoog gas een beetje slapper na een minuutje en helemaal warm en goed. De nootachtige smaak van de rucola samen met de artisjokachtige smaak van de topinamboer een gedichtje waar het beste restaurant niet tegenop kan....Ik was de vegaburger vergeten te bakken en miste hem niet door de pure smaakjes........Tot mijn verbazing zag ik even later bij blauw bloed op TV dat de koning op het staatsdiner ook topinamboer heeft gegeten. Hopelijk is hij even in de paleistuin gaan wandelen voor hij zich weer bij Maxima vervoegde.....
 

Tip 2 en mijn leventje....
Op het droogrek waar de tomatenplanten begin herfst met wortel en al werden neergelegd ( logeerkamer) heb ik wederom een kommetje tomaten geplukt. Lekker snacken bij de PC en wat een geweldige tip al zal niet iedereen was/droogrekken met tomatenplanten in zijn logeerkamer dulden. Ach.... het is maar enkele maandjes nietwaar en ik heb geen vent die zegt wat ik wel en niet mag doen en ik wordt er zo blij van. Blij wordt ik ook van bonen doppen als ik TV kijk naar een minder programma of een mooi muziekje luister.... Er moet nog gestofzuigd worden morgen dus kan die bonen rommel mee opgezogen als ik knoei. Door al die blijheid van oogsten uit de voortuin ben ik vergeten mijn tuinschoenen aan te doen en zag ik modder voetstappen op het wollen kleed in de woonkamer. Gewoon drogen laten weet ik en komt morgen goed....foei Annemiek!

Het was een beetje een dag van wat chaotische dingen doen en omdat mijn fiets nog bij het consuminderhuis stond toog ik daar om acht uur in de ochtend te voet naar toe met mijn wandelstok. Het was spiegelglad op de wegen en ik passeerde een meneer met een been twee krukken en zijn hond. Dat been is hij al eerder verloren en we kennen elkaar en hebben we elkaar de minder gladde stukjes stoep gewezen. Bij het consuminderhuis aangekomen bemerkte ik dat ik de sleutel was vergeten en omdat mijn energie opwas ben ik bij de dichtstbijzijnde collega( Jozé) aan gaan bellen maar wie maakt om half negen op zaterdag open nietwaar als je zo’n mooie man hebt.... Naar Theo lopen dan maar, iets verder?  Die was wellicht zijn hond aan het uitlaten en probeerde ik te bedenken wat ik zo vroeg ook alweer in het consu huis moest.......Oh ja mijn fiets ophalen om voer voor floortje te gaan halen. Nou de dierenwinkel was dichtbij dus de paden en de lanen in en kwam ik daar uitgeput aan. Tien blikjes gourmet gold want per tien zijn die in de reclame. Ze werden in mijn jaszakken gepropt want ik was ook mijn tas vergeten en had alleen wat geld in mijn zak gestopt. En zie.... in de dierenzaak lag het arme hondje van mevrouw wederom in haar mandje op de toonbank. De vorige keer had ik nog opgemerkt dat het wel een klein soort was en zo rustig... Onderweg naar huis heb ik me toen nog zorgen lopen maken over het arme wicht dat toch maar de hele dag mee naar die winkel moest.......Het hondje lag wederom te slapen en vroeg ik aan mevrouw of het arme wicht niet uitgelaten moest worden........ Mevrouw vertelde vervolgens dat het een nephondje was........Tja...toen ben ik maar huiswaarts gekeerd en voelde mijn jas wat krap met die tien blikken voer in mijn zakken en omdat ik glimlachend door zelfspot over de straat liep zag ik enkele mensen me nastaren..... wat me worst zal wezen. Wel vegetarische worst AUB...Later heb ik me bedacht dat "hij die de sla laat groeien" soms gecompliceerde truukjes bedenkt om dit mens niet op de fiets te krijgen op glad wegdek op een vroege zaterdagochtend. Het kan zo in het boek van "verhalen van hoop" van mijn geliefde vriendin Antonia.....

Annemiek