maandag 31 oktober 2016

Mijmering 128 Topinamboer verwerken stoeltje met mos bekleden en mega winkel trauma.

Beste mensen,

Verander je leven stap voor stap als je op dood spoor bent beland
en de wereld zal weer voor je open gaan...

Annemiek.
 
 
128 Consumindermijmering 2016.
 
Winterharde kruiden in potten laten overwinteren is geen goed idee. Ook al zijn ze winterhard in de volle grond zullen ze zeker niet bevriezen noch verdrogen want moeder natuur kan beter dan wij het vocht doseren dat de planten nodig hebben in koude tijden. Teveel vocht kan weglopen en te weinig is niet aan de orde. Na de winter kan de wortelkluit door twee of drie worden gedeeld om de plant te vermeerderen en een ervan eventueel weer in een pot met nieuwe potgrond of om weg te geven.........Lege potten was ik met SUNSODA om eventueel schimmels weg te wassen. Schone potten komen in de schuur.......
 
Tip 2 
De metershoge zonnebloemen werden van de laatste gedroogde bloemen ontdaan en de bladeren van de stengels gerist. De stengels werden te drogen gelegd onder het afdak waar ze meer houterig worden en komend seizoen als steuntje in de tuin worden gebruikt. Bovendien zijn twee of drie stukken afgezaagde steel mooi in herfst of Kerststukken , maar dan wel horizontaal verwerkt....De na gedroogde zonnebloemen in het gaas kregen een plek in de woonkamer bij de pompoen en de nog na te drogen bloemen in het gaashuisje buiten onder het afdak. Ze worden verwerkt in taartjes voor de vogels maar nog even niet. Vogels vinden nog voldoende voedsel in de natuur........
 
Tip 3
De laatste pepertjes werden geplukt van de planten en de kunstwerk kipjes van Betsy Moonen binnen gehaald. Ze moeten nog in bad om daarna boven bij de eendjes te overwinteren in de logeerkamer... Door verzorging gaan je spullen langer mee...
 
Tip 4
Misschien kan je je herinneren dat ik in het voorjaar geverticuteerd mos uit een gazon rond potplanten legde. Daardoor droogde de plant minder snel uit bij hete zomerdagen. Bij de meeste potten is dat “dood” mos aan de groei gegaan en ik kan het nu in plakken van de potten halen, inclusief wortel/aarde plakje. Lange smalle plakken om het Franse stoeltje mee op te knappen waar het mos vanaf raakte na drie jaar. Met een wikkelklos werd het mos om de spijltjes gewikkeld toen ik even rusten moest en mijn handen door wilden gaan. Door het wortel/aarde laagje zou het zomaar kunnen zijn dat het mos zeer lang meegaat. De pootjes omwikkelen komt nog....... Op de zitting kwam na wat zoeken een laag plat mandje dat precies paste. Onderin de mand heb ik een laag bladeren gelegd met daarop potgrond en twee viooltjes. De aarde werd afgedekt met mos waardoor de mand een werd met het stoeltje. De zon was te fel voor een foto maar je kan het toch wel zien.......
 
Tip 5
De vorst ging nog niet over de topinamboer maar smaken doen ze al prima. Na de vorst zullen de knollen zoeter worden. Zoals je ziet worden de bladeren al geel en dit jaar hebben de topinamboerplanten gebloeid. Topinamboer oftewel aardpeer gemengd met aardappels bespaard je aardappels en oh wat zijn ze gezond. De naam aardpeer wordt niet door iedereen gebruikt. Er zijn meerdere namen in omloop zoals topinamboer, knolzonnebloem of Jeruzalem-artisjok. De aardpeer is een knol die, net als de aardappel, onder de grond groeit. Van oudsher was het voedsel voor de armen, want de aardpeer was erg gemakkelijk om te telen: Zelfs op de meest arme grond groeit de aardpeer prima, en onkruidverdelgers zijn niet nodig want dit gewas groeit sneller dan het meeste onkruid. Ongedierte komt er ook niet op af, zodat insecticiden ( gebruiken we niet) niet nodig zijn. Ook verarming van de grond doordat de aardpeer een aantal jaren op hetzelfde stukje grond wordt verbouwd is niet van toepassing. Al met al een heel gemakkelijk te verbouwen knol. Een knol waar, met name door de liefhebbers van bio-producten, veel voordelen aan toegedicht worden. Met name voordelen voor de gezondheid. Maar daarover meer..... zie link http://www.optimalegezondheid.com/de-aardpeer-een-vergeten-groente/
 
Tip 5
De aardperen werden afgeschrobd met de kokosborstel en de aardappels geschild. In kleine stukken werden de gewassen knollen gekookt met weinig water. Doordat ik de topinamboer niet schilde werd de puree wat grauw van kleur maar daar zit ik niet mee. Je kan de knollen ook schillen en dan is er verlies want ze zijn grillig van vorm. Met een scheut melk bij het kookwater blijven de knollen wit en de puree ook. De puree bereiden zoals aardappelpuree. Knollen afgieten nootmuskaat en scheut melk en klontje boter erbij en met de mixer erdoor. Ik heb een kropje andijvie fijn gesneden en met een scheutje kruidenazijn gemend en peper/zout. Er kon nog een gesnipperd uitje door maar had ik even geen puf voor. De andijvie werd door de kokende puree geschept zeker een minuut op het gas laten en wordt de andijvie wat slapper en heeeeeel lekker...
 
Terwijl de knollen op het gas stonden heb ik twee kleine Vega burgertjes uit de vriezer gehaald. Uit het zakje zo in het kleine pannetje met iets zonnebloemolie even op hoog gas en na een minuut op een klein pitje met de deksel op de pan. De burgers keren en zijn ze als het stamppotje klaar is ontdooid verwarmd en bruin. Gaat het te vlug met de burgertjes zet het gas dan even uit en later weer eventjes aan.
 
Mijn leventje...
Ik ben op de fiets naar Heerlen geweest. Mijn OV dalurenkaart had ik digitaal stop gezet en in de kleine lettertjes stond dat ik de beëindiging “op moest halen” bij een NS automaat zoals je een vrij reizen dag ook ophaalt. Deed ik dit niet voor 1 november dan zou het abonnement gewoon weer starten en de kosten afgehouden worden. Klopt... en omdat ik kleine lettertjes lees is mij dit gluiperig gedoe bekend doch het “ophalen” lukte niet......Bellen met de NS is onmogelijk door te komen en als je een tijd aan de lijn op je beurt wacht zegt een lieve juffrouw dat door de drukte het gesprek wordt beëindigd.  Dus op naar het dichtstbijzijnde station met loket met een belangrijke persoon erachter en dat is Heerlen. Daar werd de fout herstelt en ben ik eindelijk van het abonnement af. Als ik lange treinreizen maak ga ik wel met een KRUIDVAT kaartje en de korte stukken zijn betaalbaar. De 85 euro per jaar voor de dalurenkaart plus zeven dagen vrij reizen wordt door mij te weinig gebruik van gemaakt....
 
Ik ga steeds meer voor simpel eenvoudig leven en heb wederom een trauma opgedaan door voor het consuminderhuis met Theo in Duitsland geleisuiker te halen die daar heel goedkoop is. Wel de helft van hier in Nederland en de grens is tien minuut verder nietwaar. We kwamen in een mega super waarvan ik de naam niet eens wil weten en alleen al van chocola hadden ze twee gangen. Ik ben een paar keer zoek geraakt in die gangen dol gedraaid tussen twee gangen ontbijtproducten en niet ter zake doende aardewerk beeldjes van de grootste kitsch die je maar kan denken. Gangen vol troep en zelfs grafstukken van 30 euro die ik voor een euro uit de tuin en de heg pluk. Een meneer liep ermee te zeulen met een bijpassend gezicht naast zijn vrouw die de mega winkelwagen vulde. Terwijl Theo de geleisuiker zocht kwam hij met Aachener printen aanzeulen die hij me cadeau wilde doen omdat hij een blik maaltijdzooi wilde kopen in mijn bijzijn. De samenhang ontging me even tot ik even later zag dat er zweinenbraten in zat en hij zal me wel hebben willen lijmen denk ik. Terwijl ik met mijn “ iel stemgeluidje” hem de jas uitveegde dat ik geen printen wilde en omstanders zich ermee dreigden te bemoeien heeft hij de printen maar snel weggelegd. Als je de fout in wil gaan dan met open vizier zonder goed makerijtjes Theo. We hebben de geleisuiker gevonden en er waren maar 42 pakken of zo. Voorlopig voldoende en de benzine waard omdat we ook nog de tank volgooiden met goedkope over de grens benzine. Daar rijden we weer drie weken de broodlijn en de logistiek mee vertelde Theo en normaal twee weken. Dat misverstand in denken gun ik meneer en doe mijn uiterste best om korte logistiek ritjes te boeken komende drie weken zodat hij gelijk krijgt want een mens wil wel eens gelijk krijgen nietwaar........ Ik ben een gezegend mens omdat Theo ook wel alleen die geleisuiker kan halen eenmaal per jaar en ik gelukkig nooit meer mee hoef. Ik ga wel naar de markt en de kleine super maar vooral in mijn tuin shoppen. Daar groeit geen chocola en hoef ik ook niet twee gangen af te zien.......want chocola is niet goed voor dit mens.
 
Ik ben vandaag nog even naar het maankwartier geweest in centrum Heerlen. Maanplein in wording en oh wat wordt het mooi. Allure in een stad die me nooit heeft kunnen boeien. Als alles af is en de terrasjes ongetwijfeld staan zal er een knusse gezelligheid heersen dat voel je nu al. De maantoren is een plaatje alleen moeilijk bereikbaar voor gehandicapten die of de steile trap of het steil oplopende voetpad moeten nemen. Niet bereikbaar per fiets en misschien is dat maar goed ook. De sfeer nodigt uit tot romantiek zag ik toen op de bovenste tree van de trap driftig gezoend werd door twee dames. Geen gezicht in het openbaar als het zoenen aan blijft houden en met de billen op die koude steen geeft maar blaasontsteking. Ik heb dit zoenen in gezelschap nooit gewild toen mijn zoon op vrijersvoeten ging en tegenover me op de bank wilde gaan zoenen. Op de bank liggen was ook zoiets dat ik nooit heb geduld. Een bank is om te zitten en als je liggen wil dan in bed. Nu heb ik een pracht sta-op-stoel en als het even niet gaat lig ik een uurtje plat in de woonkamer maar dan ben ik alleen in huis en dan stoor je geen mens al ga je op de eetkamertafel liggen.......
 
Annemiek