woensdag 5 oktober 2016

Mijmering 117 Herfstdecoratie die een jaar meegaat...

Beste mensen,

Ruggengraat heb je nodig
om rechtop en rechtdoor te gaan.
je eigen vrij gekozen weg...

Annemiek.
 
117 Consumindermijmering 2016
 
Tip.
Tijd om herfstdecoratie te maken die een jaar meegaat. De mand kan de hele winter door blijven staan. Er kan hooguit een kalebas beschimmelen en die vervang je dan.
Wat heb je nodig:
Een hoge mand of een pot, zelfs in een rieten koffertje kan je een herfststuk maken.
3 kalebasjes verschillend van kleur
enkele hortensia
gedroogde zonnebloemen
kaardenbol zaad dozen en eventueel papaver zaad dozen
gedroogde lavendel
verder wat neutrale gedroogde heesterbloemen om gaatjes op te vullen en verbindingen te maken.
Het is mogelijk dat je niet overal aan kan komen en vervang je onderdelen door wat je wel hebt. Het is maar een voorbeeld maar altijd komen er kalebasjes in en hortensia.
 
Werkwijze:
De mand of pot vullen met doosjes of potten tot de rand. De bovenste laag moeten potten zijn met de open kant naar boven. Dat mogen best lelijke plastic potten of doosjes zijn want je ziet er niets van. Zelfs afgeknipte melkpakken zijn goed. Span een stukje gaas over de bovenkant en als dat gaas wat los ligt is niet erg. Steek rechtsachter wat hortensiabloemen door het gaas. Verwijder wel het blad en steek de stelen door het gaas in een pot.
Linksachter naast de hortensia drie kalebasjes leggen. De gedroogde lavendel was nog mooi van kleur van vorig jaar dus heb ik zo gelaten. Steek gedroogde heesterbloemen ( de naam weet ik niet) in toefjes door het gaas rondom de kalebasjes en de hortensia. Je werkt er mooi de gaas rand mee weg. Dit soort heester groeit veelal in gemeenteplantsoenen dus met een snoeischaar hier en daar een toefje wegknippen en misschien staat de struik wel in je tuin.
Rechts aan de voorkant kwamen de gedroogde zonnebloemen en wat felgeel met wederom de toefjes gedroogde heester op plekjes waar gaatjes bleven. Op twee plaatsen een setje van drie kaardenbol zaaddozen en vooraan een setje papaverbollen. De mand heeft een rug want hij staat bijna tegen de muur. Dat is gemakkelijk opmaken maar de rug moet ook afgewerkt. De gaas rand en de gaatjes aan de rugkant vullen en wegwerken.
 
Mijn mand staat op een geplooide worteldoek en de gegraveerde courget ligt ervoor. De courgette is mijn zaad leverancier en wordt tegen maart open gesneden om het zaad te drogen op een stapeltje krantenpapier. Begin april worden de courgette zaden voor gezaaid in closetrolletjes gevuld met potgrond en de planten komen eind mei in de volle grond. 
 
Mijn leventje....
Ik ben wat viooltjes gaan kopen bij het tuincentrum. 12 stuks voor 5 euro... duur maar wel mooie exemplaren met grote bloem. Je mocht de kleuren wisselen en dat heb ik ook gedaan. Wat blauwe wat donkerrood en wat geel. Natuurlijk de mooie planten eruit gezocht want als je toch mag mengen meng ik ook op sterkte.
Drie kalebas voor 2,50 euro en die worden met zorg uitgezocht. Bij de kassa merkte de meneer op dat het traytje violen zo wel in de auto zou gaan? “Oh... krijg ik er een auto bij?” Nadat ik vertelde dat ik met de fiets was heb ik mijn reuze katoenen tas uit mijn schoudertas gehaald. Meneer vond het geen goed idee en wilde perse plastic zakken gebruiken om de violen in te verpakken. Het katoenen tasje zou immers vies worden.... en die paar dubbeltjes extra voor plastic tasjes maakt toch niets... en meneer greep al naar de plastic. Tja... die discussie moet je met mij niet aangaan en meneer kreeg een consuminderles. Elk dubbeltje telt nietwaar maar wat nog meer telt is het milieu dat niet op die hopen plastic zit te wachten. Meneer bleef heel aardig en vrolijk en ik heb hem hartelijk bedankt voor de medewerking. De kalebasjes gingen in de schoudertas ook zonder plastiekje...
 
Het was een dag met een gouden randje want toen ik thuis kwam stonden twee grote zakken pas gesnoeide hortensia voor de poort. Ik kreeg er gewoon tranen van in mijn ogen. Van Willeke wist ik meteen en hoe raakt ze me hiermee. Het mooiste cadeautje wat je me maar kan geven. Ik heb haar direct heel hartelijk bedankt en ben de pracht gaan spreiden op de oppottafel. Haar hortensia struik staat zeker niet in de volle zon want de bloemen zijn zo gaaf. Ik kan er een mega guirlande van binden en hoe dat werkt lees je morgen in een extra mijmering deze week...Enne de zakken krijgt Willeke terug als ze maandag thee komt drinken...
 
Annemiek