dinsdag 4 oktober 2016

Mijmering 116 Binnenhalen veilig stellen en tipjes...

Beste mensen,

Ware goedheid is
iemand meer lief te hebben dan hij/zij verdiend...

Annemiek

116 Consumindermijmering 2016.
 
Tip.
Bloemen in je tuin met korte stengels zoals de kleine astertjes kunnen toch in een grote vaas (of kan) en ogen als een flinke bos bloemen.
Onderin de kan op elkaar twee potten zetten of kommetjes wat je maar hebt al is het een flinke baksteen. Daarop een prop gaas en de kan vullen met water. De astertjes werden met de stengels in het gaas gestoken en oogt alsof ze lange stelen hebben. Wel zorgen dat de kan tot de nok vol water zit....anders komen die korte steeltjes niet aan het vocht.
 
De grote glas vaas leent zich prima voor kort stelige bloemen en wordt voor een vijfde met water gevuld. De bloemen komen tot halverwege de vaas en daar is niets mis mee.....
 
Tip 2
Het wordt te koud tijdens de nachten en de stekgeraniums kregen een plekje binnenshuis. Op de vensterbank van de logeerkamer waar nooit gestookt wordt maar wel vorstvrij  en nooit lager dan tien graden de geraniums overwinteren.
 
Tip 3
De zaden werden naar binnen gehaald en in potten gedaan. Een nacht in de vriezer gezet om eventuele larven van de bonenkever uit te schakelen. Daarna gaan de bonen in open potjes of papieren zakjes bij de resterende zaadbonen voor volgend moestuinseizoen.
 
Tip 4
De bladeren van de gele tomaat kleuren wat geel door de koude nachten en de tomaatjes kleuren te langzaam. Ik heb de planten uitgetrokken en op een droogrek gelegd bij het raam in de logeerkamer. Daar kijk ik nu dagelijks welke tomaatjes rijp zijn voor bij de lunch...
 
Tip 5
Leve de handzame bonen klimrekken die zo uit de tuin getrokken uit de border zijn getild. Ze werden plat gelegd op hoogte en op een gemakkelijke manier de resterende bonen geplukt. De gedroogde bonen mogen nadrogen en de groene bonen worden gedopt en maak ik bonensoep van of vegaburgers. De bonenrekken worden van stengels ontdaan en in de tuin tegen een muurtje gezet tijdens de winter....
 
Tip 6
Een doorgezakte bank maak je weer stevig door een stuk spaanplaat onder de kussens te leggen
Gebruik restjes verf om een kinderkamer op te pimpen. Een rode kast met roze deurtjes, een blauw stoeltje en een groen bed.
Een bank opnieuw laten stofferen kost een hoop geld. Leg een mooie bonte lap over de bank of gewoon een dekbedovertrek.
Maak je eigen luchtverfrisser door een sprayflacon te vullen met water en tien druppels essentiële olie aan toe te voegen.
Prik kruidnagels in een sinasappel en leg tussen fruit op een schaal. De lekkerste winter geur in huis.
Lavendelbloemen in zakjes tussen het linnengoed af en toe bewegen. Dan laten de bloemen de geur weer vrij.
Geef borstvoeding aan je baby desnoods tot twee jaar toe. Altijd op temperatuur en bij de hand.
 
Mijn leventje...
Een van de mensen die wij helpen in ons consuminderhuis is een mevrouw met een baby. Onder het kleding uitzoeken door geeft ze haar dochtertje de borst. Dat heeft niemand in de gaten want het kind verdwijnt eventjes onder haar trui. De kleuter van twee is net van de borst af want er moest plaats gemaakt worden. Het zijn prachtige kinderen en ze komt met het hele kroost met de bus. De kleintjes gaan gratis mee en als ze vlug is kan ze voor drie euro op en neer via een overstapje. Ik ben verbijsterd hoe ze het allemaal kan. Baby in zo’n kangoeroe zak en de kleuter in de kinderwagen. Tassen vol winterkleding en voedsel van de broodlijn aan en onder die kinderwagen en nog een kindje die de wagen vast moet houden gaat de stoet weer naar de bus. Ze trimt de haartjes van de kleintjes zelf met zo’n trimmer en de mannekes hebben allemaal hetzelfde model. Ze zijn om op te vreten die kleintjes en ze is er natuurlijk langzaam aan gewend. Gewoon elke keer eentje erbij... Dat doet me denken aan mijn zoon en stiefzoon die ik vroeger zelf ook trimde met de hondentrimmer van de bouvier. Eerst de kinderen en dan de hond die daar niet zo voor in was. Ik wilde het dier niet vervelen en trimde haar in etappes. Soms was alleen de rug en twee poten geschoren en de kop en voorpoten moesten nog. Ik had altijd veel bekijks als ik de hond uitliet....
 
Theo heeft vandaag voor Floortje haar feestdag gered. Ik kon niet weg omdat de meneer van ZIGGO moest komen die vervolgens niet kwam. Floor had alleen nog harde brokjes en het zacht voer was op. Ik heb haar wat scheutjes melk gegeven en voelde me steeds meer schuldig. Op een gegeven moment heb ik Theo gebeld die de hond nog uit moest laten. Als hij nu eens onze kant opliep en drie blikjes sheba GOLD meenam van zijn luxe prinsesjes voorraad van zijn verwende poes? Theo had daar geen moeite mee en Floor kreeg prinsesjesvoer op dierendag. Morgen komt het weer goed en brengen we het geleende voer terug. Voortaan krijgt Floor op zon en feestdagen ook sheba GOLD heb ik besloten want dat blijkt mijn valkuil te zin....
 
Annemiek