zondag 4 september 2016

Mijmering 103 Pizza maken en pudding kruimelvlaai van hetzelfde deeg....een kind zou het kunnen.

Beste mensen,

Je bent als mens een verliezer
Je wil gelukkige momenten laten voortduren, een mooie dag nooit zien eindigen
maar je moet afgeven, elke avond een dag achterlaten...
Als je morgen opstaat... CARPE DIEM...
Annemiek.
 
103 Consumindermijmering 2016.
 
Tip.
Voor een duppie op de eerste rang leven kan zeker wel als je maar consumindert. Meer doen met minder is o.a. zelf doen. Een deeg maken voor pizza en een pudding kruimelvlaai erachteraan... Allemaal van hetzelfde deeg.
 
Ingrediënten voor de pudding:
1 liter melk
75 gram custard
70 gram suiker
 
Ingrediënten voor de kruimels:
125 gram roomboter op kamertemperatuur.
75 gram suiker
2 eetlepels melk
half zakje bakpoeder
de nodige bloem

Ingrediënten voor het deeg van pizzabodem en vlaaibodem:
500 gram magere kwark
snuf zout
16 eetlepels zonnebloemolie
8 eetlepels melk
handvol suiker
1 ei
2 zakjes bakpoeder
bloem zeker 1 kilo.
 
Ingrediënten voor de vulling van de pizza.
1 paprika
1 ui of een halve dikke ui
paar champignons
geraspte kaas
gesnipperde basilicum of tijm en/of salie, wat je maar hebt
tomatensaus in welke vorm dan ook
mogen ook twee tomaten in plakjes gesneden uit de vriezer zijn.
 
Werkwijze: Roer met een deel van een liter melk in een kommetje 75 gram custard en 70 gram suiker. Kook de rest van de melk en voeg de custard/suiker  al roerende toe aan de kokende melk en blijf roeren met een garde. Even op hoog gas doorkoken en drie minuut garen op laag gas. Wel blijven roeren. Gas uit en de pan in een kom ( regen) water buiten af laten koelen. Af en toe roeren zodat er geen vel op de pudding komt. Zoals je bij de ingrediënten ziet heb ik 10 gram meer puddingpoeder en 5 gram meer suiker gebruikt als op het pak staat aangegeven omdat pudding op gebak dikker moet zijn dan pudding als nagerecht. De suiker heb ik naar verhouding aangepast en dat staat je vrij als je zelf alles maakt. Er is bij de boerenbond/aveve kant-en-klaar banketbakkersroom poeder te koop waar je
maar water bij hoeft te doen. Ik zal het nooit gebruiken.
 
Maak dan de vulling voor de pizza en zet in kommetjes klaar. Ik nam gesnipperde ui in blokjes gesneden paprika en wat champignons in plakjes. De kaas zo geraspt van een groot stuk. Omdat er even geen tomaten in mijn vriezer liggen nam ik een potje tomatensaus “sugo bambolino” van Fatoria La Vialla uit mijn voorraad en dat is me toch lekker. Het kan ook een pakje tomatensaus zijn wat je maar hebt. Zet alles apart en start met deeg maken...maar zet eerst de oven aan op 200 graden.
 
In een deegkom de kwark olie melk ei snuf zout en de bakpoeder mengen met een lepel en ongeveer op gevoel een halve kilo bloem toevoegen. Let op! Geen suiker erbij.... want de deeg is hartig. Kneed het deeg kort en voeg bloem toe tot het deeg loslaat van je handen. Halveer de deegbol en zet een deel deeg in de kom met een theedoek erop weg. Kneed een deel deeg even snel op en rol uit tot een dunne deeg lap
waar je de krant door kan lezen ... nou jaaa dun maar nog hanteerbaar. Ik werk met duurzame folie in en op de bakplaten. Heb je dat niet gebruik dan bakpapier of vet de bakplaat met olie in. Leg de deeg lap op de vorm en knip het teveel af.
Tomatensaus op de deeglap en gesnipperde ui ( een deel ervan) dan paprika champignons nog wat ui en de geraspte kaas. Natuurlijk kan er van alles en nog wat op. Ik vond nog courget en twee plakken in stukjes gesneden kan goed op pizza evenals erwtjes tonijn of chorizo of wat je maar wil al zal je bij mij geen vlees op de pizza vinden maar ook niet missen. De fijn geknipte verse kruiden tot slot of wat gedroogde herbe de provence kruiden. Wat je maar hebt. De pizza in de oven en de rest van het deeg bij bol twee......
 
Bol twee even op kneden met die handvol suiker, wat bloem en uitrollen. De deeg is nu voor zoete zaken.... De deeg niet zo dun als de pizzabodem uitrollen maar ook niet te dik. Kijk maar op de foto’s. Leg de deeg lap in de vlaaivorm en zet even aan de kant. Maak kruimels van de boter suiker bakpoeder en wat bloem. Kneed de boter door de bloem suiker en roer daarna met gespreide vingers door de kom zodat kruimels ontstaan. Voeg bloem toe tot de kruimels loslaten van je handen. Lukt het niet om kruimels te krijgen kneed dan maar tot een bol en snijdt met twee messen kruimels van de bol. Natuurlijk heb je af en toe door de custard geroerd zodat er geen vel opkwam....( wordend vel kan je stuk kloppen met de garde )  De bijna koude custard op de vlaaibodem verdelen en de kruimels erop. De vlaai kan bij de pizza in de oven als je een turbo oven hebt. Naast of onder elkaar maakt niet uit... In ieder geval is de pizza bijna klaar want de rand moet lichtbruin zijn en heeft de vlaai daarna de ruimte.

 De pizza kan afgekoeld in stukken in de vriezer of een deel in de koelkast voor morgen en een deel vandaag. Als de kruimels van de kruimelvlaai lichtbruin zijn en de deegrand middelbruin is de vlaai gaar. Het is zeer moeilijk om een puddingvlaai heel uit de vorm te krijgen en daarom gebruik ik duurzame folie of bakpapier. Laat altijd een punt van de folie/papier uit de vorm steken. Maak met een pannenkoekmes de deeg rand eventueel los van de vorm maar meestal is dat niet nodig. Wip met het mes onder de vlaai en voel of hij los zit. Trek dan in een vloeiende beweging aan de punt van de folie en de vlaai glijd mooi op het rooster. Voel met je vinger onder het rooster door of de bodem hard of zacht is... Til hem eventueel op met rooster en al... om te kijken... Mooi gaar en lichtbruin is goed en laat maar op het rooster afkoelen. Net niet gaar.....zet dan de vlaai met rooster en al nog tien of vijftien minuut in de oven. Is de bodem net te hard... schuif de vlaai op een vlaaischotel die je licht met wat margarine uit een kuipje hebt ingesmeerd met je vingers. De te harde bodem wordt zacht. Deze truukjes heb ik door ervaring geleerd de laatste 40 jaar....

 
Mijn leventje.....
Morgen heb ik een bespreking bij me thuis en een zelfgebakken pudding kruimelvlaai bij de koffie. Tegenwoordig maak ik het gebak een dag van te voren en ben de dag zelf niet zo moe. Lief zijn voor jezelf heet dat. De pizza was voor zondag en maandag en op maandag is mijn dag daardoor wat rustiger. Mijn Floor en ikke kregen van Fattoria la

Vialla https://www.google.nl/#q=fattoria+la+vialla een pakketje en zijn helemaal in de gloria. Floor heeft weer een bedje van biologisch hooi in haar mandje buiten en ik weer heerlijkheden voor in de voorraadkast. Een potje tomatensaus werd
direct op de pizza gebruikt en was heel erg lekker moet ik zeggen. Natuurlijk kan het ook met ingevroren tomaten in schijfjes gesneden of tomatensaus van de grootgrutter maar de biologische saus vol smaak van fatoria la vialla is natuurlijk het zondagse gevoel en af en toe mag ik dat van mezelf omdat ik het waard ben...
Van mijn lieve vriendin Sandra kregen we een doos
eitjes zo van haar kipjes en een oude melkkan waar bloemen uit mijn tuin in staan te pronken. Is het geen plaatje? Bij een nostalgische melk/kan horen geen kasbloemen van de bloemist die horen zo wie zo niet in mijn huis.
 
Een van onze kringdeelnemers van kring 33 in het consuminderhuis is John Paumen. Een inmiddels belangrijke pilaar in deze topkring van mensen in groei. Niet alleen leren de mensen in onze kringen meer doen met minder maar de deelnemers van kring 33 zijn ondertussen onderweg naar grote doelen bereiken. Voor John is dat o.a. een dam tot damloop in Amsterdam op zondag 18 september. Het is een sponsorloop voor een goed doel “No Kidding” dus tegen kindermishandeling. We zijn heel erg trots dat John meeloopt en als je hem wil sponsoren? Graag.... Zoals hij zelf schrijft: “Er bestaat niet zoiets als een te kleine donatie.” Ik heb al gedoneerd... doe je mee?  http://www.alvarum.com/johnpaumen klik op de link en volg.... En als er een mevrouw of meneer een betaalbare overnachting kan regelen in Amsterdam of daar in de buurt voor John? Dat zou een hele treinreis heen en weer op de dag zelf besparen en dat scheelt in energie nietwaar.... 
 
De regen in stromen spoelde het stof van de bladeren en het stof van de ramen en de vensterbanken. Het stoepje spoelde schoon en de lucht was heerlijk na al dat schoonwassen. De planten staan er meteen vrolijker bij en de wind speelt spelletjes met de hoge bomen van het gemeenteplantsoen en de kersenboom van buur. Ik ben op de fiets nog even door de wind gefietst en het voelt al een beetje hoe het in de herfst zal zijn. Mijn lievelings seizoen met al die kleur en geur....... De dagen weken maanden vliegen voorbij en geen dag kan je overdoen dus als je morgenvroeg opstaat... pluk de dag....
 
Annemiek