donderdag 23 juni 2016

Mijmering 74 Vroege aardappeloogst en eetbare erwten/wortels met een leuk verhaaltje....

Beste mensen,

De wereld zal beslist beter worden als hier en daar
de macht van de liefde de liefde voor macht vervangt

Annemiek
 
74 Consumindermijmering 2016.
 
Tip
De vele regen bracht forse groei in de moestuin. De pastinaken staan er goed bij en de wortels beginnen te dikken. De prei is winter prei en voor gezaaid in maart worden de preitjes later uitgezet op het stukje land waar de aardappels nu nog staan. De erwten zijn oogst/klaar en de planten worden in gedeelten uitgetrokken en de erwten geoogst. Een tiende van de planten  laat ik staan om zaad te worden en daar hoef je niets aan te doen. Ze worden aan de planten geel bruin en droog. Een beetje verdeeld over de gaas haag komt de zon en de wind er goed bij. Er komt toch niets meer aan dat gaas. Floor en ikke doppen erwtjes tot we er ronde oogjes van krijgen en morgen de rest.............
 
Tip 2
De woensdagvriend sprak zijn zorg uit over de verwachte slechte aardappeloogst van dit jaar door al dat water. Boeren die na twee dagen aardappels in het water liggend rot constateren. Ik besluit twee planten te rooien en bij mij valt het reuze mee want het regenwater kon wegstromen. De aardappels worden vanaf nu indien nodig geoogst per plant en blijven nog even in de grond om nog verder te dikken........
 
Tip 3
Erwten en wortels in blik stond in mij jeugd vaak op het menu. Twee blikken voor acht kinderen en moeder en kan je nagaan hoe klein het hoopje was dat je tot het einde bewaarde op je bord. In glazen pot is al iets beter dan blik maar het aller allerlekkerste is verse wortels in vingerkootjes lange stukjes gesneden en opgezet met weinig water en iets zout. Aan het kookpunt komen na vijf minuut de verse erwtjes erbij en weer aan kookpunt samen beetgaar gekookt op laag gas. Heb je geen verse erwtjes neem dan grote zakken ( bulkaankoop) diepvrieserwtjes en de nodige toevoegen bij de worteltjes. De groente afgieten als ze beetgaar zijn en een klontje boter, schepje suiker en fijngeknipte peterselie toevoegen. Gas uit en omscheppen. Geglaceerde erwten/wortel heet dat en daar kan geen pot of blik tegenop.........
 
Met ontroering heb ik de eerste zelf geteelde aardappels van dit jaar met de kokosborstel geschrobd en in hun blote velletje waren het schoonheden. In de schil werden ze beetgaar gekookt en in schijven gehakt in iets olie in de wok gebakken. De schilletjes vielen er zo af en meegebakken werden ze heerlijk krokant. Ondertussen lag een groente/linzenburger zo uit de vriezer in een minipannetje met iets olie te bakken. Even op hoog gas en dan laag met de deksel op de pan op het laagste gaspitje dat je hebt. Opgezet gelijk met de aardappels en wortels is de burger ontdooit en warm en bruin als de aardappels en groente klaar zijn. Natuurlijk halverwege het sudderproces de burger keren.........
 
Koken en koken is een groot verschil en ik probeer zoveel mogelijk truukjes over te brengen. Ook al heb je geen moestuin erwten en wortels hoef je niet uit pot of blik te eten. Koop gewoon een bos worteltjes en diepvries erwten en de “gehaktbal” daar kwam geen dood beestje aan te pas. De erwtjes voor in de vriezer werden rauw ingevroren.
 
Mijn leventje........
Mijn hulp Monique werkt soms mijn computer bij en stof ik de woonkamer op sta en reikhoogte. Ze zegt dat mijn computer steunt en kreunt onder de foto last en hoe zou dat nou kunnen....... De foto’s van 2014 en 2015 werden op een externe schijf gezet en daar zijn we blij mee......... Monique mijn aangenomen zusje vond dat ik de rommelkamer maar eens op moest ruimen dus doen we dat over twee weken. Er liggen nu twee opgerolde vloerkleden midden in den hert zoals ze dat noemt en ik Brabander weet wat ze daarmee bedoeld. Ze ziet me daar al
liggen gevallen over die kleden en niet meer overeind kunnen komen maar dat lukt altijd als ik naar de trap kruip en dan afdaal sta ik opeens rechtop. Ik heb maar niet gezegd dat het licht het al een tijdje niet meer doet want de spaarlamp spaart op z’n hoogst en is dus stuk. Voor mijn achterdeur is een gat waar de klinkertjes zijn weggezakt onder het huis door de vele regen. Ik los zoiets op door er een stalen rooster op te leggen en ik weet dat ik rechts daarvan moet stappen als ik buiten ga en als ik binnen kom links. De deuren van berging en slaapkamer beginnen aan de kopskanten los te laten en okeeeeee ik zal de woningcorporatie bellen maar wel maandag pas. Monique ziet erop toe dat er geen zooi op de trap ligt en vraagt streng waarom er weer zaad in potten opstaan. Ja.......die moet ik nog zaaien en zal ik doen dit weekend maar eerst naar de heuvel aardappels oogsten met een groep mensen van het consuminderhuis en de kippen de schapen en het heerlijke echtpaar dat daar woont weer zien.......Als Monique komt worden even van tevoren de vazen leeg gemaakt met de afgevallen bloembladeren aan hun voeten die ik zo leuk vind staan. De tafel bank en stoelkleden worden buiten gegooid en de dekbedden op de vensterbank te luchten gelegd. De douche sop ik vast uit dan hoeft zij die niet te doen en alles wordt door mij gestoft en dat is eenmaal per twee weken en volgens mij voldoende. Ik heb nog meer te doen nietwaar........De vazen worden weer gevuld met blommen uit de tuin of bossen kruiden. Floor de poes weet wanneer Monique komt want dan wordt er voor gewerkt en de afzuigkap krijgt een beurt elke twee weken en de keukenkastjes van buiten. Van binnen komt wel een keer of niet.......tot Petra weer komt logeren die bedreven is in kruidenpotjes soppen wat volgens mij overbodig is. De plee is altijd schoon want die doe ik elke dag met het laatste afwas sop en van mijn zus in Sittard leerde ik dat het wasbakje op de plee niet gebruikt mag worden want dat is voor de sier. Er staat een mooi zeepflaconnetje op al 15 jaar hetzelfde en een boerenhanddoek hangt aan het haakje waar ik elke twee weken de stof uitklop. Mijn handen was ik in de keuken maar eigenlijk veel meer aan de regenton in de tuin want daar mag je spetteren. Het kind in mij moet ook wat nietwaar......Als mijn heerlijke hulp zusje Monique weer naar huis gaat wordt het weer rustig in de buurt want we praten bij met hoog volume over stofzuigergeluiden heen. Als ik naar de container loop kan ik haar nog woordelijk volgen door de open ramen en als ik op de plee zit gaat het gesprek gewoon door........ Het is maar eenmaal per twee weken en dat is te verdragen voor de buurt denk ik maar..........
 
Annemiek