donderdag 16 juni 2016

Mijmering 71 Linzen/groente burger....zelf maken.



Beste mensen,

Geluk is de natuur bewonderen
terwijl een nieuwe dag geboren wordt.

Annemiek.
 

71 Consumindermijmering 2016.
 
Tip.
Een linzen/groente vegaburger zelf maken is niet moeilijk. Zes tegelijk en per stuk verpakt in de vriezer is een mooie voorraad. Op een vrije dag eventjes een hamburger maken met een vegaburger is gezond bezig zijn. Goed voor je portemonnee en er hoeft geen beestje voor te sterven....
 
Ingrediënten:
320 gram gedroogde linzen
1 paprika en verder wat er is
aan groente
50 gram walnoten
2 kleine uien
2 knoflook tenen
70 gram havermout of bloem
beetje tomatensaus uit potje of doosje
1 eetlepel olijfolie
kruiden zoals tijm oregano of wat je hebt.
 
Werkwijze:
Weeg ongeveer 320 gram droge blonde linzen af (Groene mag ook) en zet ze op het gas in tweemaal zoveel water. Aan de kook beginnen de linzen het water op te nemen dus pas op voor droog koken en voeg eventueel iets water toe. Als de linzen goed gaar zijn ( ongeveer 30 minuut vanaf kookpunt) eventueel afgieten en af laten koelen.
Snipper ui en knoflook en maal de walnoten en de havermout. Er kan geraspte wortel bij zongedroogde tomaatjes of erwtjes en verder kruiden zoals tijm of oregano. Ik had bieslook lavasblad en basilicum en dat is ook goed. Creatief moet de mens zijn. De havermout was op dus nam ik bloem. De linzen met een vork grof prakken of in de keukenmachine als de structuur maar grof blijft zoals gehakt zou zijn.
Alles door elkaar mengen met peper/zout en eventueel olijfolie toevoegen of bloem om een stevige substantie te verkrijgen.
Voor een mooie maat vegaschijf gebruik ik het deksel van de beschuitbus. Een stukje plastic van een boterhamzakje in de deksel wat vega/prut erin drukken... en met een breed mes afstrijken. De deksel omkiepen en voilà een schijf die op
een schotel een tijdje in de koelkast kan met zijn maatjes. Daar stijven ze nog op. De schijven net voor ze in de oven gaan wel of niet met paneermeel en ei bewerken. Eerst door de paneermeel, dan door ei en weer door de paneermeel. Natuurlijk eigengemaakte paneermeel van oud brood. Mooi hergebruik...
 
Leg alle burgers in de voorverwarmde oven en bak ze in 30 minuut goudbruin op 180 graden. De maatjes die in de vriezer gaan af laten koelen en per stuk verpakken. Bij gebruik ontdooien en opwarmen.
 
De bedoeling is de burger te serveren op een mooi rond hard broodje maar ik had alleen nog langwerpige afbakbroodjes die op moesten. Twee daarvan tegen elkaar zijn ronde broodjes nietwaar. Wat slablad uit de tuin erop en dan de burger, schijfje tomaat of uienring en tomaatketchup of wat je hebt en lekker is. Deksel van het broodje erop en verdienen ze niet de schoonheidsprijs maar zijn heerlijk...............
 
Mijn leventje....
Okeeeee ik zal de volgende keer een mooi broodje kopen met graankorrels of zo erop. Ik ging even voor opmaken wat er is........Ik hou niet zo van afbakbroodjes, ze zijn te zout maar waarom ik ze kocht is even een raadsel. Oh ja, als reserve bij de maaltijdsalade voor het bezoek toen ik niet wist of er voldoende stokbrood zou zijn. Omdat Linzen als burger verwerkt de kleur van gehakt benaderen zou je zweren dat ik een gehaktbal zit te verorberen. Mooi mis.... Natuurlijk is het even oefenen om de voor jou volmaakte burger te krijgen maar ervaring krijg je snel.
De linzen aan de kook brengen en dan in de hooimand of kist is ook een optie en kost het garen amper gas. Ik ga volgende week nogmaals het recept proberen en nu met drie rauwe wortels geraspt erdoor. Dan krijg je een oranje tintje in de burger en iets zoets van de wortel....... De beschuitbusdeksel is ook wat groot en zoek ik een kleinere deksel want Ik hoef niet van die grote schijven.....
 
Floor kent zo mijn gewoontes en past zich helemaal aan. Elke ochtend de tuin verwelkomen is een pracht ritueel dat start vroeg in de ochtend. Floor krabbelt tegen die tijd aan mijn slaapkamerdeur ( jawel er zit nog verf op) en als de deur open gaat wacht ze bovenaan de trap omdat we elkaar daar zoenen. Ik mag vooral niet vergeten haar kopje te aaien want voor wat hoort wat. Floor dartelt voor me uit naar beneden en
wacht bij de voerbak. Daar gaat wat nat/voer in maar niet veel want zesmaal met een zakje doen door de dag heen is zesmaal blij zijn. Er komt vers water in haar bakje waar ze nooit van drinkt want ze klimt liever op de vensterbank waar een stek in een breed glas met water probeert wortels te krijgen. Floor drinkt daarvan en vul ik dagelijks bij. Ondertussen ben ik
een beker verse koffie aan het maken en smeer een boterham. De boter op het aanrecht verlies ik een momentje uit het oog ( nou jaaaaaa...) als de filterhouder met zakje op de beker gaat, schep vers gemalen koffie erin en kokend water erop. Dan “zie” ik pas dat floor likjes van de boter neemt en door mij betrapt vliegt ze van het aanrecht. Elke ochtend weer spelen we dit spelletje. Vervolgens  verwelkomen we de tuin en gaan op inspectie... Floor en ikke. We kijken naar regendruppels op het groen en voelen aan de tuinbonen of ze al dikken. We bewonderen de aardbeitjes en de groei van de courgetplanten en of de Oost Indische kers niet stiekem toch de tuin overneemt. Als we alles bekeken hebben gaat Floor de breeveertien op in de buurt of zo en ik ga mijn ontbijtje nuttigen met een boek. We zijn heel erg rijk mijn Floor en ikke........met het delen van deze ochtend ceremonie.
 
Annemiek