dinsdag 14 juni 2016

Mijmering 70 Bladgroente omelet, bladsnoei van tomatenplanten en groenteboeketjes in een vaas.


Beste mensen,

Geluk is je zegeningen tellen en genieten
van wat je allemaal WEL nog kan....

Annemiek.
 
70 Consumindermijmering 2016.
 
Tip
Als je de blaadjes van de melde stengels knipt komt er nieuw blad aan de stengel. Meermalen dus melde blad te oogsten. Je hoeft het maar te weten. Ik zocht een vergietje bladgroente in de borders en dat kan best verschillende soorten zijn. Groot melde blad en klein melde blad, plus daar ergens tussenin groeit een rijtje snijbiet. De grootste bladeren van de snijbiet net boven het groeipunt knippen dus tien cm boven de aarde en ook daar komt nieuw blad op... Het staat allemaal wat in de verdrukking maar dat is
niet erg want ik dun terwijl ik oogst.......Het blad kort wassen en boven de wok met de keukenschaar in stukken knippen met aanhangend water. Iets olie in de wok en drie minuut op hoog gas smoren.
 
Drie eieren klutsen en over de groente verdelen in de wok en laten stollen. Peper/zeezout toevoegen naar smaak of gewoon zout. Met het pannenkoekmes de omelet losmaken van de bodem en op laag gas garen. Omelet omdraaien als je denkt dat het heel lukken zal.  Verder garen en op een groot bord kieperen met de mooiste kant boven. Wat aardbeitjes gesneden met iets suiker en enkele scheppen dikke yoghurt was mijn nagerecht. Zo heerlijk eerlijk zo puur.......
 
Tip 2
Met het omdraaien van de omelet vielen er spettertjes olie op mijn broek.......Tja schort vergeten....heb ik trouwens een hekel aan. Pure SUNSODA op de vlekjes en wat water na en laten drogen aan mijn lijf. Kan later op de dag in de was als ik mijn mandje opzoek maar EHBO toegepast gaat de vlek er gemakkelijk uit in de wasmachien......
 
Tip 3
Ik heb wat ruimte gemaakt tussen de te dicht op elkaar geplaatste tomatenplanten. Nou ja “te dicht” anderen zeggen dat.......volgens mij kan het goed in mijn kleine moestuin rond huis. Van de aarde tot de onderste bloementros werden alle bladeren weggeknipt wat de luchtcirculatie bevordert tussen de planten en schimmel minder kans heeft.  Boven de eerste bloementros de bladeren laten staan want bladeren zorgen voor voedselopname zuurstof etc. Zonder of weinig bladeren gaat de tomaat over tot noodrijping en gaan alle voedingsstoffen en water direct naar de tomaat waardoor hij gaat barsten of rotten. De toppen verwijderen kan na de vierde of vijfde bloementros twee bladeren boven de laatste bloemen. Door de vele regen zijn het hoge planten geworden waar ik misschien wel palen bij moet gaan zetten als ze de vijfde bloementros hebben bereikt. Ze hebben nu drie tot vier bloementrossen per plant. Verder blijf ik maar aardbei plant kinderen met de kontjes in de aarde drukken. De stengel wordt  rigoureus verder afgeknipt want we doen aan geboortebeperking. Een kind is voldoende per plant. De scheut tussen moeder en kind blijft voorlopig bestaan, dat is de navelstreng.......


Tip 4
Regelmatig zet ik bloeiende groenteplanten in een vaas. De grootste bernagiestengel in een waterkaraf......wat een schoonheid. Drie takjes munt erbij en daar kan geen enkel boekt uit de bloemisterij tegenop. Je wordt er zo blij van en rustig.........altijd voedsel in de tuin biologisch zonder gif..... dichtbij altijd bij de hand. Elke dag worden mijn loopjes door de tuin langer. Wat is nu aan de beurt? Ik heb wat erwtjes gesnoept van de erwtenplant en ze mogen nog wat dikker worden. De tuinbonen zwellen en ik hou van melige dikke tuinbonen dus ze mogen ook nog even. Elke dag aardbei op het menu en verse slablaadjes. De frambozen dikken al goed en de braam staat in volle bloei tegen de gaas/wand van de moestuin. De kruisbes struik heeft twee kinderen gekregen van takken die ik aflegde en hangt boordevol bessen. Moeder natuur zorgt voor de heerlijk gezonde groente en kleinfruit en het is heel veel dat je zomaar kan telen rondom je huurhuis........of een volkstuintje ergens dichtbij........
 
Mijn leventje....
Tussen de buien door op de fiets naar de super. Slagroom halen voor de aardbei gebakjes ( broodschelpjes) voor bij de bespreking vanavond van vijf groepsleiders van consuminderkringen. Vier vrouwen en een man. Er komen steeds meer thema’s voor de consuminderkringen bij en meer kringen en af en toe moeten we de regels even doorspreken. Elke leider heeft een draaiboek waar hij/zij mee kan werken. Toch is elke kring anders want de deelnemende mensen zijn altijd anders en uniek. Ze leren MEER DOEN MET MINDER en vinden geborgenheid veiligheid troost en vooruit met de geit.... ZELF DOEN MAAR NIET ALLEEN. Elke groepsleider maakt een verslag van de kringavond, wie aanwezig was...of afgemeld en zomaar is weggebleven. Ik lees alle verslagen en ondersteun zo nodig......Tweemaal wegblijven van kringleden zonder afmelding betekend schorsing van de kring en de broodlijn als zij/hij daaraan meedoet. Geen voedsel dus........ Eenmaal niet deelnemen met twijfelachtige reden betekend van de broodlijn alleen brood twee weken lang en geen zuivel groenten en en en.......Het is VOOR WAT HOORT WAT en krijgen zonder leren en tegenprestatie kan bij de voedselbank en de kledingbeurs maar bij ons niet. We houden niet van draaideurhulp maar van de tijd van in de schuld zitten gebruiken om te leren hoe het anders kan en nooooooooit meer rood staan. Ik hou niet van levenslange slachtoffers en ja ik maak me daarmee niet altijd geliefd.
Als ik dan kijk naar de zes van de tien die het bij ons WEL redden kan ik janken van geluk.......Die kom ik tegen af en toe en ze blaken... hebben soms al een baan zijn gelukkige mensen en voeden hun kinderen in consuminderstijl op zodat ze later zelfs van een eventuele minima uitkering over kunnen houden. Want soms zit het even tegen en moet je tijdelijk in de uitkering.......want 40 jaar bij dezelfde baas is zeldzaam geworden.
 
Leve de gezondheidszorg in Nederland. In elke knie en in mijn heup een spuit gekregen en de vreselijke pijn trekt terug naar aanvaardbaar. Ik kan doorslapen en liggen in mijn lievelingshouding in bed. Opstaan uit mijn stoel lukt beter en ik kan beter op en af mijn fiets stappen. Het is een weelde en ja ik weet wel dat het maar tijdelijk is maar het maakt zo blij om zomaar die weelde van die spuiten te mogen krijgen. Honderd jaar terug was ik nu al bedlegerig geworden denk ik........Ik ben een stukje omgefietst langs een bospad langs de vlierplantage nou jaaaaa die is van iedereen maar iedereen plukt niet. De bosrand de hei.....om daar even te mogen zijn waar geen mens komt en de zon de blaadjes doorzeeft met licht. Regendruppels die het stof afspoelen en thuis gekomen zijn de klimbonen alweer gegroeid lijkt het wel.....en floor die zeurt om een lekker hapje en dat mag want vrouwtje is blij.........
 
Annemiek