dinsdag 31 mei 2016

Mijmering 64 Gratis afdakje en eerste hulp in de tuin....

Beste mensen,

Een gram liefde is meer waard dan alle luxe producten

Annemiek
 
 
64 Consumindermijmering 2016.
 
Tip.
Elke tuin heeft wel een rommelhoekje waar de potten staan en wat bonenstaken en gaasrolletjes. In de schuur is geen optie en je wil die houten staken toch rotvrij dus droog opslaan. Ik maakte van een draadje een afdak en dat gaat als volgt: De sering hortensia van buur die over kwam groeien werd langs een spandraad geleid. De draad werd stevig vastgezet aan een haak in de schuurmuur. De draad zie je al niet meer en de takken werden daaraan vastgebonden. Binnen enkele jaren heeft zich een natuurlijk afdakje gevormd dat niets kost en zo prachtig in bloei staat binnenkort. De bonenstaken blijven altijd droog en aan de opgehangen scheve oude ladder hangen rolletjes gaas en rijshout want elk recht stuk snoeihout wordt daarvoor bewaard. Met “spinnen” ( elastiek met haken) is alles moeiteloos vast te binden en weer los indien nodig........als je iets nodig hebt.
 
Tip 2
Onder elk bosje aardbei in groei komt een pluk mos en liggen ze gezamenlijk droog te rijpen. De slakken durven niet op het mos wat akelig voelt aan hun lijfjes.
 
Tip 3

Een kringlid wilde graag delen en oogstte wat teveel werd in haar tuin. Takken van de laurierstruik werden verdeeld en enkele takken hangen te drogen in mijn trappenhuis. De dikke bladeren zijn de laurierbladeren die gedroogd gebruikt kunnen worden. De fijne blaadjes kunnen vers in roerbakgerechten.
 
Tip 4
Huishouden heb ik altijd tussendoor gedaan. Als toch de vloer wordt gestofzuigd gaat de stofzuigerslang over vensterbanken en door besteklades om eventuele kruimels op te zuigen.
 
Tip 5
Door al dat hemelwater vliegen de bonen uit de grond en groeien de tomatenplanten als gekken. Vastbinden die klimbonen aan de rekken en tomatenplanten aan stokken. Omkiepen de volle waterschotels van potplanten zodat de aarde in de potten kan uitdruipen en er geen schimmel ontstaat. Drogen moet de aarde na die zondvloed.........De diefjes in de oksels van de zijstengels van de tomatenplanten worden direct weg geknepen. Je kan ze stekken als je ze minimaal tien cm groot laat worden aan de plant. Afknijpen en ze een tijdje in een glas water zetten en de wortels komen er vanzelf aan. Voor de herfstoogst....Wil je niet stekken knijp de diefjes dan jong weg.
 
Mijn leventje....
De bonen van Janina komen op en ze hebben een paarse gloed over het blad. Wat ben ik er blij mee....... Ik kan me echt voorstellen dat daar paarse bloemen aankomen. Ze zijn grove planten lijkt me zo aan het openvouwende blad te zien. De tuin druipt en ik verleen eerste hulp. Alle schalen en onder/schotels legen en vastbinden waar nodig. nu de zon weer alsjeblief..............
 
Ik was bij mijn zus en zwager vandaag. De bus en de trein en kijk ik mensje. Gebogen hoofden boven smart foons en de bloeiende bomen worden niet bekeken lijkt het wel. De boete in de trein voor zwartrijders is al 50 euro merkte ik aan een jonge man die werd gesnapt. Mijn zusje en zwager stonden te wachten aan het station en we spelen dan zo’n beetje SPOORLOOS en de eerste ontmoeting. Rennend naar elkaar toe ( ikke met stok) en vallen in elkaars armen waar ik het mager wicht bijna platdruk met mijn volume. Ze is de mens die me het langste kent want ze was er negen maanden voor mij. De zwager die behoorlijk ziek is ziet er prima uit en wat een dappere mensen zijn het. Bijna 46 jaar getrouwd en de liefde viert nog steeds hoogtij. Ik ben maar 30 jaar getrouwd geweest en dan ook nog met drie verschillende meneren omdat ik mijn draai maar niet kon vinden of zo. Ik was dan ook het zwarte schaap en dat kleurt mooi bij al die witjes. Mijn zus haar man en ikke......we hebben de meeste boterhammen gesmeerd en als je dan de herfst van je leven start hou je steeds meer van de mensen die zijn gebleven die je liggen en waar je binding mee hebt.....
 
Annemiek