zondag 1 mei 2016

Mijmering 51 Minestronesoep en de bevroren bonenplantjes van een optimist....

Beste mensen,

Vriendelijkheid is een taal die iedereen verstaat.

Annemiek.
51 Consumindermijmering 2016.
 
Tip.
Dit jaar is het mis gegaan met de voor gezaaide bonen. Te vroeg moesten de plantjes in de volle grond omdat ze te groot werden in de voor/zaai/bakjes. Het koude weer hield aan en dagenlang regen met vorst aan de grond. De plantjes hebben teveel geleden, gedeeltelijk bevroren en het wordt niets meer. Ze werden net boven de grond afgeknipt en in de compostbak gekieperd. 
Vanaf 1 mei kan je bonen in de volle grond zaaien zeker nu hogere temperaturen worden gemeld. De bonen werden in water voor geweekt in de zon en enkele uren later gezaaid. Door het voorweken kiemen ze sneller maar de meningen daarover zijn verdeeld. Door voorweken rotten ze eerder wordt beweerd en sommige tuinders leggen de zaadbonen enkele uren in olie om rot te voorkomen. Gewoon proberen en als de bonen na tien dagen nog niet opkomen zijn ze rot. Daarna gewoon opnieuw zaaien. Doordat ik zelf bonenzaad teel kan ik rustig experimenteren want er is altijd weer nieuw zaad........
 
Tip 2
In het weekend maak ik graag maaltijdsoepjes en ben ik twee dagen onder de pannen met het eten. Mijn zoon loopt wel eens binnen en is een kop soep zo opgewarmd. Deze keer was het minestronesoep met veel groente en het “vlees”was een zakje gekookte droogbonen uit de vriezer.
Minestronesoep
Ingrediënten:
Stukje bloemkool
2 dikke wortels
1 prei
eetlepel groentebouillonpoeder
of blokken
1 ui
2 tenen knoflook
ik vond nog knoflookstengels in de tuin
wat kruiden
zoals selderij en/of peterselie
restje pasta.
 
Werkwijze: Gesnipperde ui en knoflook fruiten in iets olie tot lichtbruin. Afblussen met een liter water ( of meer) Wortels en bloemkool in kleine stukken in de soep. Er kan in herfst tijd pastinaak in de soep en knolselderij en in de zomer koolraapje in stukjes en zelfs stukjes boontjes. Eventueel stukjes aardappel. De peterselie van vorig jaar staat nog in de tuin en staat op doorschieten. Mooi voor in de soep. Het loof van de knoflook dat rond de aardbeiplanten staat kan ook in de soep. Een/derde afknippen van de stengels die gewoon weer
uitschieten. Uit de vriezer voorgekookte witte bonen die het plantaardig eiwit verzorgen dus vleesvervanger. In bevroren toestand toevoegen....Op hoog gas en aan kookpunt weer laag kan de soep 20 minuut sudderen. Daarna de fijngesneden prei toevoegen met restjes pasta maar niet meer dan een kopje anders wordt de soep te dik...
 
Tip 3
Ik zaaide klimbonen ( boerentenen) en lage bonen ( Friese Woudbonen). De boerentenen zijn droogbonen dus eenmaal aan de groei hoef je er niet meer naar om te kijken tot oktober. De kleine witte klimbonen zijn lange smalle naaldboontjes die jong geplukt heerlijk zijn met een gesnipperd gefruit uitje. Bonen de hoogte in laten groeien betekend minder tuinverbruik en toch veel opbrengst. Zaai niet teveel tegelijk anders eet je weken achter elkaar bonen en invriezen is bbrrrrrr. Maar dat is mijn mening.
 
Mijn leventje........
Ik ben afgelopen zaterdag naar vrienden geweest met de trein. In Sittard uitstappen en met de bus verder. Heerlijk langs bekende plekjes gereden worden terwijl ik droog zat. Na een verwen/dag weer terug in de vroege avond. Net in de lift van het station Sittard wilde ik vriendelijk zijn en een oudere meneer nog mee laten “liften.” Mijn stok tussen de deur stekend zou je verwachten dat de deur van de lift niet zou sluiten. Maar jawel.... De dop van de stok werd verpulverd tussen de dicht klappende deuren en met moeite kon ik de rest van de stok wegtrekken. Beneden aanbeland werkte de lift niet meer al ging een deur wel open maar niet de deur met de verpulverde dop. Een meneer van de NS kwam erbij zag ik en zal het wel goed zijn gekomen neem ik aan. Ik heb mijn trein gehaald maar zonder stok was het
pittig lopen van bushalte naar huis......Die wandelstok krijgt gewoon een nieuwe dop die ik ergens nog moet hebben liggen. Waar is alweer dat schrift waar ik op alfabet heb beschreven waar alles in mijn huis ligt? Misschien in een boekje opschrijven waar schriften liggen met beschreven voorraad? Zou niet gek zijn......maar nu ben ik te moe.....
 
De sering staat in de knop en enkele dagen zon betekend seringen in de vaas. De bloemen in de top van de boom zijn altijd het eerste open en met een laddertje en een snoeischaar is het zo gebeurd. ( Zal ik doen als de hulp komt, voor het geval dat ik eraf lazer) Je mist ze niet in de top maar in de vaas is het een weelde. Mei is de groeimaand maar we liggen echt achter met het voorjaar en de moestuin en hopelijk maakt de zon komende weken overuren. Alles is heel nat en de kleigrond lijkt stopverf. Bij zandgrond zakt het water snel. De woonmantel heb ik nog steeds bij de hand en in de avond de verwarming even aan. vocht en kou is slecht voor de mens nietwaar. Mijn zoon vertelde tegenwoordig elke dag wel even een terrasje te pikken op consuminder manier. Hij koopt een croissantje bij de JUMBO van 29 cent. Hij neemt daar een gratis kopje koffie bij en op een bankje buiten in de zon gaat hij genieten. De bankjes zijn een hangplek voor ouderen en zo hoort hij nog eens wat...... uit de goede oude tijd....  Het is slim bedacht en een tip voor ieder die van heel weinig rond moet komen. Mijn zoon is net als zijn moeder de schaamte al tijden voorbij......al zou ik met dat gratis kopje koffie wel moeite hebben en een thermos meenemen van thuis.
 
Annemiek