woensdag 27 april 2016

Mijmering 50 Fiets tempel, Rubens kleding koopjes en appelbollen bakken.

Beste mensen,

Het geheim van het leven is evenwicht.
Verloren evenwicht krijg je terug door tijd, afstand nemen
en iemand die meedenkt....

Annemiek
50 Consumindermijmering 27 april 2016.
 
Tip.
Inmiddels is de voorjaarsopruiming voorbij en bij BERDEN SHUNCK in Heerlen e.e.a. verbouwd op de FORTISIMO ( dikke dames) afdeling. Het spul wat na de opruiming bleef hangen ging naar een winkeltje in het Corio, het overdekte deel winkelcentrum hartje Heerlen. Naast GOYA dus kan je direct koffie drinken als je na het passen bent gevloerd. Ik was getipt en jawel ik heb er een aantal uurtjes doorgebracht. Berden heeft dure ( nu even goedkoop ) duurzame kleding die heel lang meegaat en goede pasvorm heeft. Niet zomaar een stuk stof eraan in de breedte en lengte maar coupenaden en onzichtbare stolpplooien ( nou ja bijna onzichtbaar) en heel geraffineerde details. Soepel vallende stoffen die niet blijven hangen op bolle heupjes of
rolletjes waar een taille zou behoren te zitten. Ik heb me de tijd genomen en de hele winkel op de kop gezet en ik kreeg de tijd van de verkoopsters. Natuurlijk ruimde ik alles weer op en elk ding dat ik na rijp beraad wilde kopen werd op een hoopje achter de toonbank gelegd. Daarna nam ik het hoopje nog eens door en viel er nog wat af. De truien en polo waren 9 euro per stuk en de blouse 15 en 19 euro. Broeken kosten 15 euro en heb ik er vier van genomen. Allemaal goed zittende broeken die normaal vijfmaal zoveel kosten. Beige grijs lichtgrijs en olijfgroen. De twee super bh’s waren duurder dan de kleding waar ik wel over inzat. Maar goeie BH’s zijn nu eenmaal duur en als ze voor de helft zijn....... Het was al die vele kleintjes bij elkaar een hele investering was het niet dat mijn zus me een schenking deed voor mijn 65e en de woensdagvriend........ Ik wist niet eens meer welke maat ik had zolang was het geleden ... De tip is.....eens langs gaan bij dat Corio center als je in de buurt woont...
 
Tip 2
Thuis gekomen heb ik setjes gemaakt en opgeschreven wat bij wat kan. De bijpassende topjes sjaaltjes en sierraadjes erbij gezocht. Dat opgeschreven in een schrift want ik vergeet prompt alles weer omdat het me eigenlijk niet zo boeit maar toch belangrijk is nietwaar.  Misschien een tip voor jou dat noteren?
 
Tip 3
Op de pompoen courgette de sla plantjes, kortom alles in pot heb ik EHBO toegepast. De schotels bakken emmertjes en de overpotten werden ontdaan van het teveel hemelwater en de potjes plant met aarde uit laten druppen. Nu weet je waarom overal gaten in potten moeten zitten. De aarde zou zuur worden als het hemelwater niet weg kon. Het is eindelijk droog in Limland en hopelijk langere tijd zodat de aarde kan drogen. Tot mijn verbazing zit er ondanks de kou zelfs groei in de planten. Nog vele planten in de voor/zaai bakjes moeten verpot worden. Ik heb ze onder het afdak gezet... koud maar overdekt zodat de regen de bakjes niet kon overspoelen en de kou de snelle groei van stengels zou drukken. Het is min of meer gelukt en zondag gaan we weer verder met ompoten.
 
Tip 4
Heerlijke Koningsdag voor de TV en je zou Jumbollen kunnen kopen of oranje tompoezen of zo.... Ik deed het met wat er is en maakte appelbollen. Fluitje van een cent.
Ingrediƫnten:
Kleine appeltjes
diepvries bladerdeeg.
mengsel kaneel en suiker
 
Werkwijze:
De bladerdeeg plakjes werden op het aanrecht gelegd om te ontdooien. De appeltjes met de appelboor van klokhuis ontdaan en geschild. Als de appels wat dik zijn kunnen de lapjes bladerdeeg met de deegroller en wat bloem uitgerold worden. Appel midden op het blaadje deeg zetten en in het gat drie theelepeltjes suiker/kaneel lepelen. Het deeg om de appels sluiten natmaken en door de suiker rollen. De bol met de sluiting op een bakblik leggen. In een voorverwarmde oven op 180 graden tot het deeg lichtbruin is. De appelbollen zijn warm geserveerd het lekkerste.....
 
Mijn leventje.....
Mijn fiets heeft een super beurt gekregen door Carlo van Gool. http://www.fietstempel.nl/collection/offers/ Carlo is een jonge beweeglijke snel denkende meneer die als kind al fietsenmaker wilde worden. Passie voor zijn vak dat is duidelijk. Na de nodige opleidingen en veel werkervaring is deze jonge man een vraagbaak en vertrouwenspersoon voor velen geworden. Carlo kijkt met je mee en dat deed hij ook met mij, want een fiets is maatwerk! ook voor je portemonnee.
Mijn E-bike met accu’s die minder worden en het heuvellandschap. De fiets is mijn enige vervoersmiddel en ik ben niet bepaald een lichtgewicht.  De voorband die kaal is moet vervangen maar dat hoeft niet dezelfde dure ongeveer anti/lek SWALBE band te zijn volgens Carlo want de voorband lijdt niet zo. Een band 18 euro goedkoper zou het ook doen. Na overleg over prijzen en mogelijkheden legt hij de achterband voor en komt achter een nieuwe SWALBE band. Er kan nog geen nieuwe fiets komen, dat kan bruin niet trekken na alle hulp aan mijn zoon en Carlo gaat voor een tevreden klant die altijd weer terug komt omdat er meegedacht wordt.
We komen eruit.....
Mijn fiets krijgt een grote beurt en gaat helemaal uit elkaar, elk puntje nagekeken en eventueel indien nodig vervangen en gesmeerd. De ketting eraf en van vuil ontdaan en ook weer gesmeerd. Na zes jaar mag dat wel eens en is nog nooit zo in de watten ( eh smeer) gelegd. Alle elektrische delen worden nagetrokken en en....Na afloop wordt de fiets behandeld met vuil/vocht afstotend middel. De accu’s kunnen worden opgemeten en ”gereviseerd” zegt Carlo, volgens de nieuwste methode die echt resultaat geeft en hoeveel dat kost kan Carlo me vertellen. De tip is een accu te laten reviseren.
Daarnaast de tip mijn fiets opnieuw te verzekeren. Bij ENRA is de verzekering na 5 jaar gestopt maar volgens Carlo heeft de ANWB E-BIKE verzekeringen ( goedkoper dan ENRA) die voor kortere tijd afgesloten kunnen worden ook voor niet meer nieuwe E-BIKES. Een gestolen fiets zou immers een ramp zijn. Tja....duidelijk is dat Carlo heel veel weet en met zijn webwinkel fiets tempel http://www.fietstempel.nl/collection/offers/  de mogelijkheid geeft om op je gemakje te kijken en telefonisch advies na werktijd geeft hij je graag.........om tevreden klanten te krijgen en te behouden want een duurzame fiets is maatwerk en een vertrouwenskwestie en dat wilde ik met jullie delen............Doe er je voordeel mee.
 
Annemiek.