zondag 17 april 2016

Mijmering 45 Planten in pannen, vliegengordijn voor nop en sokken hergebruik.

Beste mensen,

Waar we in het leven het meest naar verlangen
is iemand die ons helpt te doen wat we kunnen....

Oftewel echte liefde....
van partner vrienden medemens.

Annemiek
45 Consumindermijmering 2016.
 
Tip.
April doet wat hij wil en of er nog vorst komt is maar afwachten. De warmte minnende groente planten zijn al te koop op de markt. Als je ze nu koopt zet ze dan zeker niet in de volle grond maar in potten waar je mee kan schuiven eventueel binnen zetten of overdekt en/of een flanellen laken erover als toch onverwacht de vorst aan de grond komt opzetten. Warmte minnende planten zijn: paprika tomaat peper boontjes courget aubergine en komkommer. Bij de plantenkraam zeggen ze er niet altijd bij dat  het eigenlijk nog te koud is....

Mijn hofje in het zuiden des lands beschut achter vlechtschermen haagjes en een schutting is warmer dan aan de voorkant van mijn huis. De wind waait er minder fel omdat het hofje dieper uitgegraven is dan de buurtuinen durf ik warmte minnende planten al buiten te zetten. Ik kocht twee peperplanten, twee paprika een komkommer en twee tomatenplanten voor de eerste oogst. De rest zaaide ik zelf....
 
Tip 2
Onderin een plastic pot met afwateringsgaten werden wat potscherven gelegd ( hergebruik). Daarop wat tuinaarde en de komkommerplant. Een plastic flacon werd van bodem ontdaan met een keuken kartelmes en de beneden opening tegen de wortelkluit gezet. Daarna potgrond rond de plant. De opening flacon moet boven de aarde uitsteken. De pot kwam in een lage pan uit vroeger tijden en de deksel als decoratie ernaast. De komkommerplant houdt niet van een natte stengel maar wel vocht bij de wortelkluit dus krijgt ze dat met een gietertje in de flacon opening. De pan is het waterreservoir en omdat komkommers veel vocht bevatten heeft de plant ook veel water nodig dus elke dag gieten als de warme zomerdagen komen.... De plant kreeg een beschut plekje wat koemest nu direct en later in het seizoen regelmatig  water uit de koemest regenton of opgeloste koemestkorrels in water opgelost. Komkommerplanten houden van warmte en je kan een broeiplekje maken van wat koemest net onder het aardeoppervlak van de pot.
 
Tip 2
De paprika en peper werden in potten gezet en kregen als voeding wat koemestkorrels rond de stengel en een stevige stok. Helaas zijn de panty’s op om reepjes van te knippen om planten aan te binden, maar......met oude kapotte sokken kan het ook. De reepjes geven mee en knellen dus niet af. In de lengte van de sok geknipt over de teen weer terug naar de rand krijg je langere bindbandjes om van alles en nog wat bij elkaar te binden.
 
Tip 3
Het goede weer en de voorlopige weersvoorspelling hebben me overgehaald de geraniums om te planten op hun blijvende plek. Ik maak elk jaar een hoekje met wasketels pannetjes en een gieter bij elkaar en hoe leuk en nostalgisch dit is zie je op de foto’s...... Boerengeraniums in ketels en pot en genieten maar. Er komen wat handigheidjes bij als volgt:
Onderin de wasketels komt wat puin, zoveel je wil en natuurlijk afwateringsgaten onderin de ketels ( met de boormachine). Op het puin zoals potscherven stenen en/of gebroken dakpannen komt de potgrond en de plant. Later komen daar nog lobelia’s bij voor de blauw/rode kleurcombinatie. De bodem van aluminium pannen kan je van afwateringsgaatjes voorzien met een dikke spijker en een hamer ( zie foto). Een wasketel komt op het “terug naar de natuur” tafeltje dat ik met rijtjes klinkertjes moest stutten maar het kan daardoor nog een jaar mee. Rond de geraniums kwam koemestkorrels net onder aarde oppervlakte en een laagje mos van het verticuteren van het gazon. Dat geeft nu warmte en later minder verdamping van vocht tijdens hitte. Je hebt geen gratis mos? Het gras wat je van het gazon afhaalt ( of vrienden/buren met gazon) na het maaien drogen kan ook. ( hergebruik) Bij windstilte uitleggen op het stoepje of drogen in de schuur op de grond en deur en raam open....
 
Tip 4
Een prachtige rest vitrage viel in mijn handen en werd vermaakt tot vliegengordijn. Het vorige gordijn ging wel tien jaar mee. Het stuk vitrage is van een kort valletje en de lengte van het gordijntje wordt breedte van de deuropening zodat het loodkoord aan de zijkant van het vliegengordijn komt. Zo valt het gordijn snel dicht en minder vliegen. Een tunneltje werd genaaid waar een stok door kan en dat kan van alles zijn zelfs een stuk koperen leiding voldoet. Ik vond nog een stukje wit geplastificeerd gordijnroe. Ik heb kunststof kozijnen en wil daarin niet boren en dat hoeft ook niet als een bovenlicht aanwezig is. Een lange veter werd middendoor geknipt. Het klepraampje open en rond
de scharnieren de veter naar buiten en weer naar binnen halen. De veter door het opengewerkte gordijn/roe halen en vast strikken. Losmaken van de roe en het gordijn wassen is geen probleem. De lengte werd afgespeld met de speld waar onderkant moest komen. Wat extra zoom verzwaard het gordijn en werd het teveel stof afgeknipt en omgezoomd. Je zou dit bij gebrek aan naaimachine zelfs met de hand kunnen doen.
 
Mijn leventje.....
Afgelopen week reageerde ene meneer Alex op een mijmering waarin ik schreef over mijn zonnepanelen. Alex had een tip voor me....Als er toch iets overbleef van gewonnen stroom boven mijn verbruik zou ik zelfs een elektrisch kacheltje kunnen nemen ( marktplaats) voor de koude avonden. Ik merk dat dit soort stroomvreters me zo tegen staat dat er een antipathie tegen het ding zou zijn....???!! Met het maken van het vliegengordijn dwalen mijn gedachten naar het pracht dure vliegengordijn van kralen dat nog in de schuur ligt en gekregen van een vriendin. Het koste 104,00 euro en ik hang het niet op maar zal het gordijn weggeven. Veel blijer ben ik met het stuk vitrage als vliegengordijn. Simpele zaken om me heen die het ook doen hebben mijn voorkeur. Zelfgemaakt van wat nog gebruikt kan worden. Is het geen plaatje dat stralend wit gordijn in grof weefsel? Je kan er zo doorheen kijken en het hofje zien en daglicht komt er ook door. Het transparante doet me meer dan die dichte kralen met ijzer schakels.
 
Een tijd terug kwam een mevrouw bij me thuis die me in de weer zag met mijn pannetje water voor de koffie en de filter op de pot. Ze was in het consuminderhuis geweest waar elektrische koffiezetters stonden en elektrische waterkokers. Dat ik daar geen van mee naar  huis had genomen en “in armoede” leefde vond ze vreemd. De soberheid van de inrichting van mijn huis waar een oude kist als bijzettafeltje staat. De dubbele overgordijnen die tevens zonnewering zijn terwijl er vele lamellen in het consuminderhuis liggen. Na een aantal maanden consuminderkring te hebben doorlopen begreep  mevrouw pas dat rijkdom en veel spullen niets met elkaar te maken hebben. En ja sommigen leren het nooit en slepen wat weg waardoor we steeds mee moeten kijken door te noteren wat ieder meeneemt en de stop erin gooien als het meer dan genoeg is.... want we dragen consuminderen uit en niet hoe je een schietkraam op de kermis van je huis maakt....
 
Annemiek