maandag 14 maart 2016

Mijmering 31 Potten gratis met aarde vullen, erwtjesplanten en pittige wortel/pastinaaksoep.

Beste menen,

Een dwaas zoekt geluk in de verte
Een wijze kweekt het onder zijn voeten in de moestuin,
worteltjes peterselie, erwten en en en....

Annemiek.
31 Consumindermijmering 2016.
 
Tip.
De potten werden uit de schuur gehaald waar ze schoongemaakt voor de winter in de opslag werden gezet. Geen vorstschade en schoon bij de hand. Dat scheelt in deze tijd. We gaan een moestuintje aanleggen in potten.
Eerst maar de potten met een afwateringsgat vullen. Op het gat een hergebruikt filterzakje om de aarde niet te laten wegspoelen. Daarop wat potscherven en aarde uit de tuin tot 80% gevuld. De potten kwamen op een passende schotel waar het teveel hemelwater of gietwater in weg kan. Er komt eventueel nog koemestkorrels in en als toplaag compost of potgrond.
 
Potten die geen afwateringsgat hebben kunnen als overpot gebruikt worden met een binnen/pot. Bij teveel water moet je die overpot wel steeds leeg gieten wat wel zwaar werk is. Gaten boren in een dichte pot is ook een optie. ( zie foto) Met een kleine boor voorboren op lage snelheid en daarna hoger en met een dikkere boor. Het water moet altijd weg kunnen anders wordt de aarde in de pot zuur en gaat de plant kwijnen.......Het was een heel werk en elke dag een beetje dan breekt het lijntje niet.
 
Tip 2
Het is zaak de erwtenplanten heel spaarzaam te sproeien eenmaal per dag omdat ze al aan de lange kant zijn. Morgen mogen ze buiten op tafels afharden op een beschutte plek. Volgende week gaan ze in de grond.........
 
Tip 3
Recept hartige pastinaken/wortelsoep....
Ingrediƫnten:
300 gram wortels
500 gram pastinaak
1 gesnipperde ui
2 eetlepels olijfolie
1 eetlepel kerriepoeder
350 ml water
1 eetlepel bouillonpoeder
of tuinkruidenpoeder
300 ml melk
 
Werkwijze: De ui fruiten in de olijfolie en de pastinaak en wortels schrappen en in kleine stukjes snijden. De groente bij de ui en mee roerbakken. Water en melk toevoegen en de kerriepoeder en bouillonpoeder. Aan de kook brengen en op laag gas in 25 minuut gaar sudderen met een houten lepel tussen deksel en pan. Eventueel water toevoegen en de soep door de pasvite of de blender erdoor. Op smaak maken met eventueel nog wat zeezout en in de soepkom een kringetje room op de soep.
 
Mijn leventje....
Met de steekkar werden de potten uit de schuur naar de geveltuin gehaald en de meesten gevuld met aarde uit de tuin. Dat kost niets op een beetje potgrond na waarin ik graag zaai. Wat erin de potten komt weet ik nog niet maar wijst zich vanzelf. Elke dag verzet ik wat werk en neem weer afstand. Ideetjes ontstaan als ik op mijn gemakje de pottengalerij bekijk na een nachtje erover te hebben geslapen. De border voor het afdak wordt het plekje voor snijbiet. Daar heeft vier jaar geleden een strookje gestaan en deed het goed. Nu kan het weer ( wisselteelt) De aarde moet uit de wasteil en dat kan. Werk voor volgende week. Aarde wisselen zal wel moeten na wel vier jaar dezelfde aarde in de teil. Ik heb drie jaar alleen de top verwijderd en bijgevuld.
Een moestuin moet je gewoon beginnen en leer je mettertijd door de ervaring. Beginnersfouten waren 30 kroppen sla tegelijk oogstklaar en 15 courgetten per dag omdat ik 13 planten zette in een lange rij. Daar kan ik nu nog om lachen. Twee rijen haverwortels die ik niet lustte en radijs waar ik van gruw........ Mooie groenten voor het oog die ik maar niet durfde te oogsten want dan kwam een gat in de rij. Een moestuin mag wat rommelig zijn weet ik nu en er mag best eens iets mislukken........
 
Annemiek