woensdag 2 maart 2016

Mijmering 26 Spitskoolstamppotje vlaflip en uiensoepje....

Beste mensen,

Als je de moed hebt onvolmaakt te zijn
is het leven een stuk eenvoudiger....

Annemiek
 
26 Consumindermijmering  2016.
 
Tip.
Spitskool stamppot ziet er maar bleekjes uit maar oh wat is hij lekker. Vooral als je de spitskool maar kort kookt. Voorgesneden groenten kopen doen we niet aan. Gesneden groente verliest snel aan voedingswaarde. Al na 8 uur verliest de groente 10% van de vitamine C. Als je bedenkt dat gesneden groente die in de super te koop wordt aangeboden 4 tot 9 dagen oud is vraag je je af wat er nog in zit. De groente blijft er fris uitzien door het gasverpakken. Velen denken dat voorgesneden verpakte groente zo in de pan kan maar dat is niet zo. De groente moet nog gewassen worden al doen weinigen dit en gooien zo uit de zak de groenten in de pan. Het kan beter!....Neem maar een heel spitskooltje, was hem in het geheel nadat het buitenste blad werd verwijdert. Snij middendoor in de lengte en met een kartelmes de kool in reepjes, en dat hoeft niet superfijn te zijn.
 
Ik heb altijd de dikste aardappels uit de voorraad gehaald en blijf nu met de kleintjes zitten. Eigen schuld dikke bult. De nodige aardappelkrieltjes werden geschild gewassen en opgezet met iets zout en weinig water. Daarna werd de spitskool gewassen en gesneden zoals hierboven vermeldt en even apart gezet. Als de aardappels half gaar zijn ( vanaf kookpunt ongeveer acht minuut) kan de kool erbij met wat zout en op hoog gas aardappels en kool weer aan de kook brengen. Op laag gas de kool 10 tot 12 minuten aan de kook houden. Als de aardappels gaar zijn is de kool beetgaar en als je het goed hebt gedaan is het water verkookt. Zo niet dan afgieten. Klontje boter erbij en wat vers geraspte nootmuskaat. Met de stamper de aardappels en spitskool  stampen en door elkaar scheppen met een houten lepel. Het moet een grove stamppot worden. De helft voor vandaag en de rest voor morgen als ik geen tijd heb om te koken........
 
Tip 2
Doen met wat er is.... een restje yoghurt en een half litertje melk wordt vlaflip. In een kommetje een deel van een halve liter melk met 35 gram custard en 35 gram suiker oplossen en de rest van de melk in een pan aan de kook brengen. De opgeloste suiker/custard aan de kokende melk toevoegen en een minuutje aan de kook houden ( al roerende) Gas uit en af en toe roeren zodat er geen vel op komt. Als de custard lauw is twee mooie glazen om en om vullen met laagje yoghurt, laagje custard en weer yoghurt. Bovenop versieren met wat confituur. Het mooiste is dit gerecht in hoge glazen zodat je vier laagjes kan maken en misschien onderin beginnen met confituur. Gebruik je slagroom eindig dan met custard....... Voor mij was het zo al goed.
 
Tip 3
Bij het nakijken van de vers voorraad zag ik dat de uien niet zo best meer zijn en die moesten maar opgemaakt. Weg laten rotten is geen optie. De schilletjes werden bewaard om met Pasen eieren geel/bruin mee te verven ( komt nog in de mijmeringen) Van de uien werd een klein pannetje uiensoep gemaakt door in een beetje olie de uienringen te fruiten tot lichtbruin. Enkele tenen knoflook toevoegen en mee fruiten. Afblussen met een flinke scheut sherry of witte wijn. Die had ik even niet en heb rode wijn gebruikt. Moet kunnen. Driekwart liter water erbij en een halve eetlepel bouillonpoeder of groente bouillonblok. Eventueel meer naar smaak. Er kan peper bij. De soep lekker laten sudderen en nog op smaak maken. De soep blijft staan tot morgen dan is hij nog lekkerder. Met een schijfje brood op de warme soep in de soepkop met een plakje kaas even in de oven en mmmm.
 
Mijn leventje..........
 Ik had even geen tijd voor de afwas en heb de pan plus bestek even op het hofje gegooid en met regenwater gevuld. De tijd doet het werk. Morgenvroeg zal ik eens kijken en voorspoelen met de oude afwasborstel die buiten ligt. Ik ben gek op mijn “buitenkeuken”wat gewoon de oppottafel is en waar ik in de zomer alle groente schoonmaak en het eten voorbereid. Zo uit de aarde voor wassen met regenwater is heerlijk. Daarna komt pas het gezuiverde water uit de kraan eraan te pas. Opeens viel me in dat het tafeltje van Tineke nog geen bestemming heeft. Het heeft een marmeren blad en gietijzeren poten en is al heeeel oud. Dat wordt mijn afwasplek buiten en kan ik de vaat in de week zetten als ik wil. Zo naast de regenton zal het tafeltje heel nostalgisch staan. Ik heb een geëmailleerde grote bak waar klein spul in, in de week kan worden gezet. Het echte afwassen kan dan in de keuken ( 2 meter verder) met gezuiverd drinkwater uit de kraan. Heerlijk dat gespetter buiten en op hoogte op het tafeltje ( beter voor het oog en mijn rug) want die pannen die ik altijd op het stoepje gooi is geen gezicht....... Ik kan ook de handwasjes op het tafeltje doen in het geëmailleerde ovalen wasbakje. Gewassen en gespoelde bloesjes in regenwater kliedernat ophangen en zo weer aan. Er hoeft geen strijkbout aan te pas te komen.......Je leest het al....ik mijmer over de zomer die komt. Niet lang meer het ergste is voorbij.........
 
Annemiek