woensdag 3 februari 2016

Mijmering 16 Chocoladebavaroise, kruisbestruukjes en koekjes die gebakjes werden....

Beste mensen,

Als je tijd neemt voor iemand
kijk dan niet op de klok....

Annemiek.
16 Consumindermijmering 2016.
 
Tip.
Regendagen nodigen uit om te kokkerellen voor vrienden. Een harde wenerbodem maak je gemakkelijk zelf. Het recept van mijmering 15 maar dan zonder havermout. Van het deeg wat over is grote koeken maken die gebakjes worden met eigen gemaakte confituur en een toefje slagroom. Je kan natuurlijk ook kleine wenerbodempjes maken voor een persoon maar dat is zo’n geprul in die piepkleine vormpjes. Misschien breng ik je op een idee....De koeken blijven lang goed in een trommel. Altijd iets bij de hand. Wenerbodem met kruisbessen uit eigen tuin en het handigheidje om die ingevroren bessen zoveel mogelijk heel te houden en het sap binden wil ik graag met je delen. Nu nog zo’n kruisbesstruik zetten in de tuin en dat kan gewoon in het voorjaar tussen de blommen. In oogsttijd de bessen plukken als ze rijp zijn en kort afspoelen in een vergiet. De hoeveelheid die je ongeveer nodig hebt voor op een bodem in een diepvrieszak en invriezen. Middenin de winter heb je dan biologische heerlijkheid en herinnering aan een zomer.
 
De kruisbessen heb ik uit de vriezer gehaald net voordat ik het deeg maakte. De bessen in een pan laten ontdooien met drie eetlepels suiker ( nee niet op het gas) Als de bodem uit de oven komt en een half uurtje is afgekoeld op een treefje zijn de kruisbessen half ontdooid. Het gas eronder ( hoog) en eenmaal voorzichtig omscheppen.

In een kopje met twee eetlepels water een opgehoogde eetlepel aardappelzetmeel oplossen. Het sap rond de kruisbessen begint aan de buitenrand van de pan te koken. Als de kookborreltjes van het sap bijna het midden van de pan bereikt hebben de oplossing water/aardappelzetmeel toevoegen ( gas laag) en voorzichtig kort roeren tot alles gemengd is. Een minuutje koken en het sap is gebonden......... De kruisbessen direct op de bodem verdelen. Je ziet....het merendeel is nog in vorm...
 
Tip 2
Heel af en toe maak ik wel eens bavaroise. Van zelf gebrande suiker wordt dat karamel bavaroise en deze keer maakte ik chocolade bavaroise van gesmolten pure chocolade. Het is veel werk maar de smaak vergeet je nooit meer.
 
Chocolade bavaroise
Ingrediënten:
3 blaadjes gelatine
2 dl melk
100 gram pure chocolade met
tenminste 70 gram cacao bestanddelen
35 gram suiker
2 eieren
15 gram poedersuiker
een vierde liter slagroom
verder nog slagroom om te garneren.
 
Werkwijze:
Week de gelatine blaadjes in een kommetje water. Verwarm de melk in een pannetje en breek hierboven de chocola. Smelt de chocola in de melk en roer er 35 gram suiker door.
ZET HET GAS UIT! Splits de eieren in kopjes en meng bij de losgeklopte eidooiers in het kopje wat van de chocolademelk. Voeg dit al roerende bij de overige chocolademelk in het pannetje. Verwarm dit op een laag gas tot het iets gebonden is maar NIET KOKEN. Zet het gas uit en meng direct de uitgeknepen gelatineblaadjes door de chocolade melk en laat het afkoelen. ( pannetje in een bak water) eventueel buiten.
Roer regelmatig zodat er geen velletje ontstaat. De substantie wordt vanzelf lobbig.
Klop intussen het eiwit met 15 gram poedersuiker ( of gewone suiker) tot het stijf is. Klop een pakje slagroom ( en een flinke scheut van een tweede pakje dat is ongeveer een vierde liter) lobbig en dat is net niet stijf ( zie foto) Meng de drie onderdelen voorzichtig met elkaar en lepel in mooie nagerecht glaasjes. Zet in de koeling. De rest slagroom in het tweede pakje kan stijf geklopt worden voor de toefjes of een pakje erbij want dit recept is wel voor vier a zes personen en is een restje room niet voldoende....Ik heb er ook nog de kruisbessentaartstukjes mee opgespoten. De kruisbestaart werd in punten ingevroren ( zonder slagroom) dan is er voor andere dagen ook nog iets.........
 
Mijn leventje....
Af en toe wil ik bewerkelijke dierbare recepten proberen omdat de bavaroise van deze kwaliteit nergens te krijgen is noch in  restaurants of te koop. Nou ja wel in vier sterren restaurant neem ik aan. De chocola is bij de PLUS te koop en zeer betaalbaar. Het kost je tijd en dan heb je ook wat. Sinds mijn handen niet meer willen wat ik wil vind ik steeds oplossingen zoals je ziet met de
koekjes die gebakjes werden en dat had ik jaren eerder moeten doen. Als de aardbeientijd is aangebroken kan het ook op deze manier. 
 
Samen eten met vrienden is veel leuker dan gewoon op de koffie gaan. De twee wassen mee af en gaan pas naar huis als alles is opgeruimd. Ze weten dat mijn energie dan wel op is en de afwas zou blijven staan. Dat is veel inlevingsvermogen en pure rijkdom. Hij die de sla laat groeien stuurt veel zegeningen op mijn pad omdat het nodig is denk ik.....Een mens is geneigd te kijken naar wat ontbreekt en niet klopt. Je kan oefenen door elke dag voor je slapen gaat te bedenken welk moois die dag op je pad kwam....Met dat gevoel slaap je dan in....
 
Annemiek.