maandag 18 januari 2016

Mijmering 9 cranberry confituur en zorg voor de beestjes....

Beste mensen,

Spreek geen kwaad over de mensen
je bent er zelf een....
met mindere en goede kanten.

Annemiek
9 Consumindermijmering 2016.
 
Tip.
We kregen veel cranberry’s met de broodlijn en omdat ze bleven liggen ( niemand wist wat ermee te doen) heb ik er confituur van gemaakt. Tijdens de kookworkshop zijn we ermee aan de slag gegaan. Het resultaat was te dik en te zuur maar helemaal goed op een beschuitje met wat poedersuiker. De dag erop kwam weer een lading die ik meegenomen heb naar huis om in het weekend op mijn gemakje mee te experimenteren en zie het resultaat. Net niet vloeibaar en zoet/zure heerlijke smaak confituur. Dat kan weer weggegeven worden en gaat er niets verloren.
 
Cranberry marmelade.
Ingrediënten voor twee kilo cranberry’s:
 
Twee kilo cranberry’s
750 gram suiker
een kaneelstokje
een liter water
250 gram 2:1 geleisuiker
 
De cranberry’s wassen en nakijken op rot. Suiker kaneelstokje en cranberry’s in een grote pan aan de kook brengen en 15 minuut op laag gas sudderen. Af en toe roeren. De laatste vier minuten de geleisuiker mee koken. De confituur kokend heet in schone potten gieten, pot sluiten en op de kop zetten.
 
Tip 2
De cranberry confituur op de beschuit was de eerste ( te dikke) versie en wordt bestrooit met poedersuiker. Maar wat de tip is... Je hebt altijd gebakjes bij de koffie in huis als je betere beschuit in huis hebt. ( kan natuurlijk ook met goedkope beschuit) Daar de zelfgemaakte confituur op en eventueel een topje slagroom al hoeft die room niet. Consuminderen betekend niet van alles afzien maar je eigen genoegpunt zoeken. Dat is bij mij goede beschuit al heb ik ook de goedkope versie in huis als ik vind dat het wel genoeg is. Gebakjes maken van plakjes cake kan ook...
 
Tip 3
Tegenwoordig kan ik zo genieten van wat ik NIET in huis heb. Wat ik WEL heb: Heerlijke vers gezette koffie van gemalen bonen. Afgepast water in een steelpannetje met deksel aan de kook gebracht. Sinds ik het aardewerk filtertje van Zena kreeg ( hergebruik) heb ik nog meer plezier met zelf koffie filteren. Ik bedenk ondertussen dat ik geen koffiezetapparaat hoef schoon te maken, noch te onderhouden, noch ertegen aan hoef te kijken en nooooooit hoef te kopen. Daar kan ik geweldig van genieten........
 
Tip 4
Vandaag blijft de temperatuur overdag ook onder nul en helpen we de vogels. Ze vinden geen water meer in plasjes en vijvers en de sneeuw is bijna weg. Sneeuw pikken ze wel eens op weet ik om hun dorst te lessen. De terracotta bloempot komt in een laag bakje waar net water inpast om te drinken en niet om te badderen. Tweemaal per dag krijgen ze schoon water als het vorige weer bevroren is.
Ze hebben brood en appel en wat zaad en vet. Familie merel heeft de lekkernij al gevonden en Floor kan er niet bij..........
 
Mijn leventje....
Leven met de beestjes brengt veel liefde. Het zorgen voor de diertjes is een heel gedoe, een ceremonie haast en ik wordt er blij van. Vroeg in de morgen als de wekker om zes uur afloopt komt Floor aan mijn slaapkamerdeur krabbelen. Ze hoort de wekker vanuit de woonkamer waar ze in haar mandje slaapt. Als de slaapkamerdeur open gaat wacht ze bovenaan de trap en moet ik haar aaien en goedemorgen wensen. Daar wacht ze op en stormt daarna voor mij de trap af. Ze gaat mee de bergruimte in om voer te halen en wacht vol ongeduld als haar bakje wordt gevuld wat ze half leeg eet. Wie bewaard die heeft wat nietwaar. Dan staat ze bij de achterdeur en mag naar buiten de breeveertien op. Ondertussen heb ik een beker water opgezet en koffie gemaakt met een boterham met kaas. De ramen op kiep voor en achter om te luchten en verdwijn ik met mijn ontbijtje naar boven en kruip weer in mijn nog warme bed om nog iets te lezen en de planning van de dag te bedenken. Een uurtje later douchen verzorgen en naar beneden staat floor al aan de keukendeur om de rest van haar ontbijtje op te eten en verdwijnt ze naar mijn slaapkamer om onder de beddensprei lekker warm te dutten.
De vogels zijn nu uuuuuuren veilig en wordt hun ontbijtje gemaakt. Floor kan niet bij de voederplaats maar hoeft ook niet dreigend daaronder rond te rennen nietwaar.........
Het mooie is dat familie merel blijft komen en in mei een nestje heeft in de hedera....ook net buiten Floortjes terrein. Als de jonge merels vliegles krijgen houdt ik floor gewoon binnen al ben ik een enkele keer NET te laat en kan daar veel verdriet om hebben.......
 
Annemiek