woensdag 13 januari 2016

Mijmering 7 Met blote billetjes in het gras en een chieke fruitcoctail van overrijp fruit....

Beste mensen,

Laat de kniezers maar kniezen
De zeurpieten zeuren...
laat ons een beetje gelukkig zijn
op de meest eenvoudige wijze
een beetje gelukkig zijn...

Misschien wel
met blote billetjes in het gras....

Annemiek
7 Consumindermijmering 13 januari 2016.
 
Tip 1
Overrijp fruit hoeft niet bij de GFT, daar kan je een pracht nagerechtje van maken. Overrijpe peertjes een banaan met bruine schil, mandarijntjes.... wat je maar hebt.
Zijn er sinasappels dan maar eentje persen zodat er wat sap vrij komt. Sinasappelsap uit pak of fles is ook goed. Het fruit schillen in stukjes snijden en mengen met het sap.
Een suikerrandje om het glas maken is zo gebeurd. Scheutje sap in een diep bord en het glas erin dopen. Suiker in een schaaltje en het glas direct van het sap in de suikerdip.
Daarna voorzichtig met een lepel het fruit in de glazen.
 
Tip 2
Recept blote billetjes in het gras:
Ingrediënten:
Aardappels
snijbonen of snijbonen uit het zout
scheutje melk
stukje boter
witte bonen
nootmuskaat
eventueel zout.
 
Aardappels schillen en klein gesneden opzetten met weinig water en iets zout. Als je verse snijbonen gebruikt dan met een keukenschaar in snippers knippen of door een bonenmolentje halen. Ik heb in de herfst snijbonen in het zout ingemaakt in een vat. De nodige bonen werden uit het vaatje gehaald en grondig afgespoeld om het zout te verwijderen. De bonen op de aardappels leggen die inmiddels aan de kook zijn. Voor de “billetjes” in het “gras” gebruik je witte bonen. Dat kan een klein potje zijn maar nog beter is zelf witte droogbonen in de week te zetten en  koken ( mijmering 6) Ik nam twee zakjes witte bonen uit de vriezer die snel ontdooiden door een bord op de pan te plaatsen waar de witte bonen op werden gelegd.  Als de aardappels/snijbonen gaar zijn eventueel afgieten en de stamper erdoor. klontje boter erbij, nootmuskaat en eventueel een scheutje melk. De witte bonen door de stamppot scheppen en even mee verwarmen.
 
Tip 3
Een oud stuk rietmat bevat prachtige steunstokjes voor planten. Oude lamellen bewaren om etiketjes van te knippen voor bij het zaaigoed in de moestuin. Met permanent marker beschrijven en na gebruik bewaren voor het volgende moestuinseizoen.
 
Tip 4
Restjes vitrage niet weggooien. Knip lapjes van 15 bij 15 cm en vul met eucalyptusblad uit de tuin of uit een boeket van de bloemist. Breek het blad doormidden zodat het aroma vrij komt. Vouw het lapje dicht en bind bij elkaar met een lintje……Leg de buideltjes tussen kleren en in lingerie/lades. De frisse geur blijft drie maanden goed bovendien verjaagd de geur de motten……..Na drie maanden de buideltjes opnieuw vullen………
 
Tip 5
Een knipbeurt bij de kapper is even duur voor een kalende man als voor een meneer met een dikke haardos. Is er ook nog een hond in het gezin koop dan een goede hondentondeuse bij de dierenhandel voor beiden. De aanschafkosten zijn er zo uit. Er zitten verschillende standen op de tondeuse. Gemillimeterd of kaal. kaal is IN en bespaart bovendien shampoo…..
 
Tip 6
Bespaar bij auto rijden…..Je verbruikt veel brandstof met korte ritjes. Pak maar de fiets. Een auto verbruikt minder brandstof als je de imperiaal eraf sloopt de dikke buurvrouw niet meeneemt en die zware gereedschapskist in de schuur zet i.p.v. in de kofferbak. De banden oppompt en maak maar planningen. Niet drie keer per week dezelfde rit voor een handvol boodschappen. Maak boodschappenlijsten en haal alles in EEN keer plus de andere haal en brengdiensten die op de rit liggen combineren……Wat het hoofd vergeet moet de portemonnee betalen…..
 
Tip 7
Het zwart geworden tafelzilver ligt maar te liggen in de kast. Bij antiek aardewerk is het een prachtig geheel. Een mooi gedekte tafel met een maaltijd van vergeten (onvergetelijke) groenten van het land. Daar kan geen 5 sterren restaurant tegenop. Zilver poetsen is monnikenwerk. Maar er zijn truukjes. Een kopje soda en een bal aluminiumfolie (hergebruik bewaren dus) in een pan met water aan de kook brengen en het zilver erin. Roer maar met een houten lepel wat heen en weer en druk de folie goed onder. Deze chemische reactie maakt het zilver schoon. Laat maar aan het kookpunt een half uurtje en giet de pan leeg in het aanrecht. De leidingen spoelen mooi schoon met de soda die PH 8 is dus super ontvettend. Het zilver in een sopje met afwasmiddel afwassen en afdrogen/opwrijven. Zilver verpakt in plastic zakjes blijft langer mooi…..probeer maar eens.
 
Tip 8
Prachtige dure bergschoenen en ze drukken aan mijn rechtse voet. Komt je bekend voor? Je kan ze nog wel tien jaar laten staan maar daar win je niets mee. Mijn linkervoet heeft maat 42 en mijn rechter een halve maat meer. De rechterschoen liet ik vol warm water lopen en werd met kracht meerdere malen op een bezemsteel geslagen op de plek waar mijn dikke teen zit. Daarna deed ik de natte schoen aan en ik moet zeggen dat het uitlopen versneld verliep. Ik liep er de hele middag op en voelde niets meer…….tijdens de nacht een natte handdoek in de schoen proppen kan ook nog zodat het leer goed vochtig wordt en morgen weer aan. Misschien wat Spartaans maar ik kan de schoenen nu WEL dragen……
 
Tip 9
In de glassex flacon zit geen glassex uit de super maar water met een druppeltje afwasmiddel en een druppeltje ammonia…..het werkt hetzelfde en kost bijna niets……
 
Tip 10
De mooie oude kale kapstok werd met een beetje kleurschoencrème ingewreven. Daar hoef je geen boenwas voor te kopen. Een gaatje in de muur? Daar koop je geen vulmiddel voor. Een beetje tandpasta doet het ook….maar niet die met rode strepen of de blauwe…..gewoon wit van den ALDI of zo.……
 
Tip 11
De paneermeeldoos. Oude biscuitjes en toastjes soms twee of drie pakken achterin de kast al tijden uit het oog verloren werden in de moulinex vermalen tot paneermeel. Broodkruimels (eerst drogen) uit de snijmachine en kruimels uit het pak knäckebröd gaan er ook bij. Een kapot beschuitje of gedroogd brood alles in de paneermeeldoos……….
 
Mijn leventje....
 
De lief van mijn vriendinneke heeft een metamorfose ondergaan. Meneer had voorheen een kransje haar om zijn hoofd en was verder kalend. Dat maakt meestal ouder. Meneer ziet er tien jaar jonger uit na de metamorfose moet ik zeggen doordat hij nu helemaal kaal is geschoren. Nou jaaa zijn hoofd. De rest kon ik niet beoordelen. Meneer heeft een perfect figuur en dat kwam helemaal niet tot z’n recht door de kleding die hij droeg. Hij draagt nu mooie jeans die aansluiten... niet te strak maar zeker niet te wijd. Meneer draagt vlotte hemden en bijpassende schoenen. Meneer mistte alleen de warmte van het kransje in zijn nek zeker in de winter. Mijn tip was om een vlotte sjaal te kopen...nog beter verschillende kleuren bijpassend bij de hemden die hij heeft. Nog een optie...een mooie trui om je schouders geslagen met de mouwen geknoopt op je borst al heb ik dat zelf altijd belachelijk gevonden. Een ding is zeker...

de lief van mijn vriendinneke is zeker aantrekkelijker geworden en daar is de liefde EN de goede raad van zijn lief verantwoordelijk voor bedenk ik zo........

 
Mijn huishoudelijke hulp Monique was er weer en we zijn al jaaaaren vrienden. Onze samenwerking is perfect. Heel vroeg in de ochtend heb ik de glasgordijnen afgenomen en in de wasmachine gestopt. Monique heeft de ramen aan de binnenkant in woonkamer en keuken gewassen. Ondertussen heb ik stof afgenomen en het keukenblok gedaan. De radiatoren enz....  Monique heeft de gordijnen vochtig zo uit de wasmachine weer opgehangen, dan hangt de kreuk eruit.  Ze zijn weer hagelwit en mijn huis weer schoon. Klaar om een voorjaarsstuk te maken en dat komt volgende week weer aan de rij........Als ik die stukken buiten maak en niet met modderschoenen steeds naar binnen loop blijft mijn huis schoon nietwaar........We doen ons best Floor en ikke. Misschien brei ik nog eens sloffen voor mijn poezekind.........
 
Annemiek