dinsdag 8 december 2015

Mijmering 146 Topinamboer soep en nepkrans die natuurkrans werd...


Beste mensen,

Leven is mensen en dingen omhelzen...en weer loslaten.
Niets bezitten...
en juichen om elke ster die uit de hemel valt.

Annemiek.
 
146 Consumindermijmering 2015.
 
Tip.
Nog even wat bijna gratis menuutjes in de dure maand? Als je geen topinamboer oftewel aardperen in de tuin hebt zou je er toch enkele in maart moeten poten. Okeeeee je komt er nooit meer vanaf maar het zijn gratis groenten waar je toch veel mee kan. Als aanvulling op alle aardappelgerechten maar zeker ook als soep. Topinamboersoep.
 
Ingrediƫnten voor vier personen:
Ongeveer drie kilo topinamboer.
1 dikke ui
4 tenen knoflook
anderhalve eetlepel kruiden bouillonpoeder
of drie groente bouillonblokken
1 liter water
halve liter melk
scheutje olijfolie
enkele preitjes
scheut room
 
Werkwijze:

De knollen oogsten en met een borstel met (regen) water afschrobben. Daarna werden ze geschild en dat betekend veel verlies omdat de knollen zo grillig zijn maar de oogst is altijd ruim dus dat maakt niets uit. De ui snipperen en in iets olie in een soeppan aanfruiten. Even later de gesnipperde knoflooktenen erbij. Afblussen met een liter water en de klein gesneden knollen toevoegen. De bouillonpoeder erbij als het water kookt en een halve liter melk. Weer aan de kook brengen en op laag gas garen. Als de knollen zacht zijn met de blender erdoor of de soep door de
pasvite. Maak op smaak met eventueel nog wat zout/peper. De prei in het geheel wassen en in heel dunne ringetjes snijden. De prei een minuut op kookpunt mee laten koken. Gas uit! In de soepkom kan een beetje room op de soep...
 
Tip 2
Er zijn mensen die niet zo handig zijn met kransen binden. Ze moeten het doen met een kunstkrans van die plastic zooi. Daar maak je in een handomdraai een echte natuurkrans van en steel je de show... Hang het basiskrans misbaksel maar aan de deur zo van de winkel of de rommelmark. Bind met dun stevig naaigaren wat dennenappels op de krans. Ik heb met stekers wat grillig gevormde takjes op de krans gestoken. Stekers maak je zelf, goedkoper kan niet.... Stukje spandraad afknippen en dubbel buigen. Niet sterk genoeg in je handen? Nijptang op de draad en met de hamer op de zijkant tang slaan. Maak maar direct een stuk of acht “krammen”. Ik heb de pracht hulst takjes op de krans gestoken. Je ziet....het begin van het takje ergens onder
gestoken zodat je het begin niet ziet. Je zou niet zeggen dat het een kunstkrans is nietwaar.... en eigenlijk is dat ook niet zo.....nou ja... Koop maar ergens bij een bouwmarkt een rol spandraad en je weet intussen al dat ik daar van alles en nog wat mee doe. Van kransen op maken tot krammen fabriceren. Nooit weg die spandraad en kost zeer weinig.......Mooi Kerstcadeautje....
 
Mijn leventje....
Er zijn tijden geweest dat ik van de woensdagvriend met Kerst dure handgemaakte bonbons kreeg. “Elke dag eentje, kind”was steevast wat hij erbij vertelde. Het toppunt van luxe is wel met handgemaakte bonbons en een goed boek naar bed. Ik kan er hemels van genieten.... De dag erna kwam steevast de vraag of ik de tweede bonbon al op had.......Tja...er waren 15 dagen of zo op een dag gevallen... Ik heb al eens een pracht boek over Kerst van hem gekregen waar ik nog steeds heel erg aan gehecht ben. Dat was meer in mijn richting. Er was likeur en mooie lingerie in de tijd toen ik nog naaldhakken droeg. Niet dat ik op naaldhakken lopen kon maar ze stonden zo mooi. Tenminste dat dacht ik en dan is dat ook zo. Nog verder terug kreeg ik met Kerst een mixer en zo’n voetbad met bubbels, in die tijd kregen alle vrouwen zo’n ding. Als iemand me belt of we in het consuminderhuis zo’n uit de oude doos elektrisch voetbad willen hebben begin ik al te schreeuwen. Ik heb nog nooit iemand met zijn voeten in zo’n ding gezien. Ze stonden wel overal te verstoffen en iedereen wou je zo’n ding gratis meegeven. Voetbadjes....daar had mijn generatie geen tijd voor. Allemaal overbodige zooi....Dat is trouwens ook met zonnehemels afwasmachines kruimeldieven en elektrische eierkokers. Na verloop van tijd kreeg ik met Kerst een kromme riek of een steekschop van de woensdagvriend en dat was echt in mijn straatje... Meneer heeft me door de jaren heen goed leren kennen en heeft de hele ontwikkeling meegemaakt van het leren bh tje ( waar ik niet meer uitkwam) tot de kanten lingerie naar de sloggy en de flanellen nachthemden maat xxxxl Daar kan je in wonen en ze knellen nooooooit........
 
Annemiek