dinsdag 1 december 2015

Mijmering 144 Feestdagen schoonmaak in een dagdeel...


Beste mensen,

Noodzaak is de moeder van vindingrijkheid

Annemiek.
144 Consumindermijmering 2015.
 
Tip.
Net voor de feestdagen in een dagdeel je huis grondig schoon maken geeft je rust. Gewoon aanpakken wat niet uitstelbaar is en uitstellen wat uitstelbaar is. Misschien heb je er iets aan om mee te kijken.......
Profiteren van de regen en werden de rotan meubels buiten gezet inclusief de biezen stoelzittingen van de eethoek. De halve regenton water erover heen en je zag de stof met het water wegspoelen. De gestaag neervallende regen spoelde de restjes weg en werd de rotan mooi soepel en dat betekend minder snel breuk. Ze blijven langer mooi... Floor gebruikt de poten van het vierkante tafeltje wel eens als krabpaal en er waren eindjes rotan losgeschoten. Om ze weer in te stoppen moet de rotan zacht gemaakt in water... dus werden de poten in kommen regenwater gezet. Er was nog een stukje los aan de zijkant waar een natte dweil over werd gehangen en uiteindelijk werden alle losse eindjes keurig ingestopt. Onderhouden en je spul gaat lang mee....
 
Tip 2
Het salontafeltje is een ramp en er is veel mee gebeurd. Onder andere een lamp op gevallen toen ik die probeerde op te hangen. Verder heeft er een poreuze bloempot op gestaan zodat er kringen opkwamen. Bij mij is het dus de omgekeerde wereld. Het kleedje op de tafel is Brussels kant en duur dus moet het omgeslagen en wordt de beker koffie zo op de tafel gezet. Normaal bescherm je de tafel met een kleedje en ik bescherm het kleedje door de tafel te gebruiken...Er kwam wat olie op die met een zachte doek werd ingewreven. Meubelolie? Welneeeee gewone zonnebloemolie uit de keukenkast. De leren
bank werd in de olie gezet en de leren stoel. Ook met zonnebloemolie.
 
Tip 3
Als je niet kan bukken en amper bewegen verleng je je armen door op de stofzuigerstang een hulpstuk met borsteltje te zetten. De plinten worden ermee “gestoft” oftewel gestofzuigd. De lamp stofvrij en de computer van stof ontdaan. De hoekjes van de bureaustoel terwijl de rotan meubeltjes droog waaiden in de wind. De eetkamertafel in de olie gezet zodat de krassen van de nagels van Floor verdwenen. Nu nog een krans wikkelen van hulst voor op de eetkamertafel.........en dat is voldoende Kerst.
 
Mijn leventje.....
Morgen komt de hulp en heb ik al voorgewerkt waar ik aankom. Ramen van binnen wassen doen we niet in december met al die kaarsenstokerij. Gordijnen wassen en ramen van binnen komt in januari. De ramen van buiten doen we tussen 20 en 25 december. Tot die tijd worden de vensterbanken gewoon wekelijks afgenomen en lijkt het of we de ramen wasten. Het huis is er voor mij en niet ik voor het huis. Er is grondig gestofzuigd in hoeken en gaten van de woonkamer en kan morgen de gang en de keuken een beurt krijgen en de boven etage en al het sanitair. Sanitair en de plee is nooit uitstelbaar. Het rotan is al
weer droog en staat te glimmen. Door al dat water is het stof tussen de richeltjes weg gespoeld en dat zie je.... Ik heb tegen mijn zoon gezegd dat voortaan de schoenen uit moeten bij de achterdeur als hij komt aangewaaid. Hij merkte fijntjes op dat de hoofdbewoner dan maar eens het voorbeeld moest geven. Tja..... maar weer eens mijn elastieken veters in de tuinschoenen doen lijkt me een goeie optie en de lange schoenlepel bij de deur hangen. Of een donkere kleur vloerkleed zien op te duikelen in modderkleur of zo..... Hadden ze nog maar die bonte kokosmatten die legde ik zo in de woonkamer op de boerenplavuizen.... Ik ben en blijf een rotzooimaker en ja het is wat het is....Toen mijn zoon weer weg ging zag ik dat hij een natte jeanskont had. De biezen zittingen waren nog niet droog geweest vrees ik van de eetkamerstoel....Het is wat het is...
 
 
Annemiek